Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In het schooljaar 2023 - 2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op het moment van schrijven zijn we aan het kijken welke doorstroomtoets bij ons als school past.
We zijn blij met de resultaten van de laatste jaren en blijven streven naar verbetering. Door lage leerlingaantallen bij ons op school kan het niveau van eindtoets per jaar sterk fluctueren.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We gebruiken het Leerling Volgsysteem (LVS) van Cito. Deze toetsen worden in januari (Middentoetsen) en juni (Eindtoetsen) afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toets, observaties en andere gegevens een analyse van de groep, die vervolgens besproken wordt met de intern begeleider en de directeur. Die maken op hun beurt op basis van alle groepsanalyses een schoolanalyse. Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs.
Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Het advies van groep 7 is richtinggevend. Halverwege groep 8 krijgen de kinderen het definitieve schooladvies. Het advies wordt gebaseerd op leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool. Vervolgens vindt rond april de eindtoets plaats. Op basis van de resultaten van de eindtoets kan het advies omhoog worden bijgesteld. Het advies wordt nooit omlaag bijgesteld.
We werken nauw samen met de voortgezet onderwijs scholen in de omgeving. Als kinderen van school gaan, dragen we deze zorgvuldig over naar het voortgezet onderwijs. Van de scholen krijgen we ook gedurende drie jaar nog een terugkoppeling waar de leerlingen dan zitten en hoe het gaat.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Klim-op werken we aan Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid. Zo hebben we verwoord hoe we met elkaar willen omgaan. Vanuit onze levensovertuiging geloven we dat God liefde is. Zoals Hij ons lief heeft, zo hebben we ook elkaar lief. Die opdracht hebben we meegekregen. Als school hebben we ervoor gekozen om te werken met School Wide Positive Behavior Support (PBS). Dat is een schoolbrede aanpak dat uitgaat van een paar principes:
1. Schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden
2. Preventief werken
3. Positieve insteek
4. Werken vanuit data
5. In samenwerking met ouders en zorg
Dit betekent dat sociale opbrengsten iets is van ons allemaal.
In December 2013 was het laatste inspectiebezoek bij ons op school. De onderdelen waar naar gekeken werd zijn toen allemaal gewaardeerd met een voldoende.