Basisschool Regenboogschool

Sir Winston Churchillln 8 4333 BC Middelburg

  • Schoolfoto van Basisschool Regenboogschool
  • Schoolfoto van Basisschool Regenboogschool
  • Schoolfoto van Basisschool Regenboogschool
  • Schoolfoto van Basisschool Regenboogschool
  • Schoolfoto van Basisschool Regenboogschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Iedere dag wordt tijdens de lessen, door de inzet van formatieve evaluatie, direct bekeken hoe een leerling vordert op de doelen van de les. Daarnaast worden methodetoetsen ingezet om doelen die aan de orde zijn geweest in de lessen na een korte periode te evalueren. In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het observatiesysteem Inzichtelijk. Hiermee kunnen leerkrachten tijdens het spel van de leerlingen direct observeren en registreren of bepaalde doelen beheerst worden. Ook in groep 3 wordt hiervan gebruik gemaakt voor het vak rekenen.

Voor de evaluatie op de lange termijn wordt in de groepen 3 t/m 8 gebruik gemaakt van het cito leerlingvolgsysteem. Ieder schooljaar in januari en juni worden er toetsen afgenomen waarmee kan worden bepaald of leerlingen voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling gegroeid zijn in vaardigheid. Daarnaast kan de leerkracht met behulp van deze toetsen vaststellen waar nog ontwikkelkansen liggen voor de hele groep.

De resultaten van methodetoetsen en leerlingvolgsysteemtoetsen worden vastgelegd in ons administratiesysteem ParnasSys. Leerkrachten gebruiken deze gegevens om hun plannen voor de groep of voor individuele leerlingen op te stellen en te evalueren. Daarnaast vinden er besprekingen plaats waarbij de resultaten van de groep door de leerkracht en de IB'er besproken worden en aandachtspunten voor de komende periode worden geformuleerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een school waarin de ontwikkeling van de leerlingen centraal staat. Daarom zien we elk kind als een uniek persoon met mogelijkheden.

We willen onze leerlingen helpen te ontwikkelen tot jonge mensen, die met hun talenten bijdragen aan een menswaardige samenleving

Tegelijk is het voor ons een uitdaging om ieder kind een passende plek te kunnen bieden. "Passend" wil niet alleen zeggen dat we oog hebben voor ieder kind met zijn / haar mogelijkheden. Met "passend" bedoelen we ook dat we een plek bieden aan iedereen die Gods Woord onderschrijft en Jezus Christus als zijn persoonlijke Verlosser erkent.

Om dit alles te realiseren is een goede samenwerking met ouders een eerste vereiste

Deze samenwerking willen we steeds verder uitwerken en intensiveren.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokkenheid
  • vertrouwen
  • plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In oktober 2022 heeft de Inspectie van Onderwijs het onderwijs op de Regenboog beoordeeld met het predicaat 'goed'. Dit wordt als volgt onderbouwd: 

'De Regenboogschool heeft een breed, mooi en doordacht aanbod. Binnen dit aanbod is veel aandacht voor de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap. De leerkrachten weten met behulp van diverse werkvormen zoals bewegend en coöperatief leren, het onderwijsaanbod goed af te stemmen op de behoeftes van de leerlingen. Het team zorgt verder voor een prettig en veilig schoolklimaat, hierbij is veel aandacht en bewustzijn voor de eigen identiteit en wat dit betekent voor mensen die een andere levensbeschouwing hebben. De Regenboogschool streeft ernaar een inclusieve school te zijn en realiseert dit onder andere door kinderen met taalachterstand extra ondersteuning te bieden.

Binnen de Regenboogschool is verder veel aandacht voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit. De directie en het team werken samen vanuit een duidelijke visie gericht aan de ontwikkeling van de leerlingen. Dit doen ze door met en van elkaar te blijven leren in professionele leergemeenschappen, en door bij elkaar in de klas te gaan kijken. De medewerkers van de Regenboogschool werken op gestructureerde wijze vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid. Hierdoor blijft de Regenboogschool continu bezig met het verbeteren van de onderwijskwaliteit op de school.'

Het hele rapport van de Inspectie van Onderwijs is via onderstaande link in te zien.

Terug naar boven