Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het onderwijs aan de jongste kinderen wordt thematisch ingevuld. Spelenderwijs leren, aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling, woordenschat en motoriek staan centraal.
Er wordt thematisch gewerkt. Elk thema wordt a.d.h.v. ontwikkelingslijnen voorbereid. Er ontstaat een breed aanbod waarin voor alle kinderen ontwikkelingskansen zijn. Leerkrachten stimuleren, observeren en creëren.
Het is mogelijk, maar volgens ons niet zinnig, een klokurentabel op te stellen. Naar ons idee past dit niet bij hoe wij de ontwikkeling van kleuters willen stimuleren.
De leerkrachten van de ABS gebruiken de klokurentabel als richtlijn voor hoe de onderwijstijd dagelijks verdeeld wordt. Zo kan een leerkracht meer tijd besteden aan een vakgebied waarin veel interesse is, of meer tijd besteden aan een vakgebied waarvoor veel kinderen meer tijd nodig hebben zich de leerstof en vaardigheden eigen te maken. Onze talentlessen en projecten zijn lastig te vangen in een klokurentabel. In deze activiteiten en lessen zit overlap tussen diverse vak- en/of ontwikkelingsgebieden. Daarnaast maken leerkrachten en kinderen keuzes hoe de lesstof wordt verwerkt, ook dat heeft invloed op de verdeling van tijd.
Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om hun schoolloopbaan goed te doorlopen. Extra zorg aan leerlingen wordt zoveel mogelijk gerealiseerd binnen de eigen groep. Waar dit niet mogelijk is of niet passend bij de ondersteuningsbehoeften van de individuele leerling kunnen we hiervan afwijken. Ons schoolondersteuningsprofiel is een beschrijving van de algemene ondersteuningsmogelijkheden van de school, de grenzen aan opvangbaarheid en de ambities van het team ten aanzien van het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Om goed in te kunnen schatten of wij kunnen bieden wat een kind nodig heeft, voeren wij graag het gesprek met ouders. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de intern begeleider van de school.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben de ambitie om in samenwerking met al onze partners de leerlingen nog beter te begeleiden en ondersteunen waar nodig. Wij hebben nu al een heel goed aanbod voor leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Jaarlijks evalueren wij dit aanbod en kijken wij waar verbetering nodig is.
VVE
Voor-en Vroegschoolse Educatie (VVE) is een stimuleringsmaatregel van de gemeente om preventief en actief ontwikkelingsachterstanden bij kinderen van 2 tot 4 jaar te voorkomen. De doelgroepkinderen die voor deze stimuleringsmaatregel in aanmerking komen, worden gesignaleerd middels landelijk opgestelde richtlijnen. We werken voor de VVE samen met de Kinderopvang Walcheren.