ABS Middelburg

Zuidsingel 17 4331 RR Middelburg

Schoolfoto van ABS Middelburg

Het team

Toelichting van de school

Het team van de ABS bestaat uit een mix van jonge leerkrachten en meer ervaren leerkrachten op school. Ook zijn er leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten in dienst. Het is de mix van leeftijden, verschillende expertises en ervaring die bijdraagt aan de prettige sfeer op school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van ziekte of verlof van een leerkracht zorgt de adjunct-directeur voor vervanging. Wanneer er geen vervangers beschikbaar zijn, zal de school zelf een oplossing moeten zoeken. Dit kan betekenen dat leerkrachten uit het eigen team te hulp komen of dat een groep in groepjes verdeeld wordt over andere groepen in de school.

Wanneer een leerkracht onder schooltijd een (na)scholingscursus volgt wordt ook voor vervanging gezorgd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs aan de jongste kinderen wordt thematisch ingevuld. Spelenderwijs leren, aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling, woordenschat en motoriek staan centraal.

Er wordt thematisch gewerkt. Elk thema wordt a.d.h.v. ontwikkelingslijnen voorbereid. Er ontstaat een breed aanbod waarin voor alle kinderen ontwikkelingskansen zijn. Leerkrachten stimuleren, observeren en creëren.

Het is mogelijk, maar volgens ons niet zinnig, een klokurentabel op te stellen. Naar ons idee past dit  niet bij hoe wij de ontwikkeling van kleuters willen stimuleren. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerkrachten van de ABS gebruiken de klokurentabel als richtlijn voor hoe de onderwijstijd dagelijks verdeeld wordt. Zo kan een leerkracht meer tijd besteden aan een vakgebied waarin veel interesse is, of meer tijd besteden aan een vakgebied waarvoor veel kinderen meer tijd nodig hebben zich de leerstof en vaardigheden eigen te maken. Onze talentlessen en projecten zijn lastig te vangen in een klokurentabel. In deze activiteiten en lessen zit overlap tussen diverse vak- en/of ontwikkelingsgebieden. Daarnaast maken leerkrachten en kinderen keuzes hoe de lesstof wordt verwerkt, ook dat heeft invloed op de verdeling van tijd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om hun schoolloopbaan goed te doorlopen. Extra zorg aan leerlingen wordt zoveel mogelijk gerealiseerd binnen de eigen groep. Waar dit niet mogelijk is of niet passend bij de ondersteuningsbehoeften van de individuele leerling kunnen we hiervan afwijken. Ons schoolondersteuningsprofiel is een beschrijving van de algemene ondersteuningsmogelijkheden van de school, de grenzen aan opvangbaarheid en de ambities van het team ten aanzien van het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Om goed in te kunnen schatten of wij kunnen bieden wat een kind nodig heeft, voeren wij graag het gesprek met ouders. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de intern begeleider van de school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben de ambitie om in samenwerking met al onze partners de leerlingen nog beter te begeleiden en ondersteunen waar nodig. Wij hebben nu al een heel goed aanbod voor leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Jaarlijks evalueren wij dit aanbod en kijken wij waar verbetering nodig is. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE

Voor-en Vroegschoolse Educatie (VVE) is een stimuleringsmaatregel van de gemeente om preventief en actief ontwikkelingsachterstanden bij kinderen van 2 tot 4 jaar te voorkomen. De doelgroepkinderen die voor deze stimuleringsmaatregel in aanmerking komen, worden gesignaleerd middels landelijk opgestelde richtlijnen. We werken voor de VVE samen met de Kinderopvang Walcheren. 

Terug naar boven