Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op het Tec zijn er bij het uitkomen van deze schoolgids vijf groepen.
In elke groep is een leerkracht en onderwijsassistent verantwoordelijk voor het onderwijs.
Het kan zijn dat er in de loop van het schooljaar groepen bijkomen of afgaan i.v.m. de steeds wisselende in- en uitstroom van leerlingen.
De groepen zijn heterogene groepen, d.w.z. dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep zitten. Bij de vakken Lezen en Rekenen werken de leerlingen in groepsdoorbrekende niveaugroepen. Afhankelijk van hun ontwikkeling en voortgang worden zij ingedeeld.Momenteel werken we met de volgende stamgroepen
Tec 1: leerlingen van groep 1 en 2
leerkrachten: Anne van den Hoven
onderwijsassistenten: Ria Tramper, Esther MijnsbergenTec 2: leerlingen van groep 3 en 4
leerkrachten: Arta Bajrami en Karin Machielse
onderwijsassistenten: Fanny Spijkers en Petra van SchijndelTec 3: leerlingen van groep 4,5,en 6
leerkrachten: Bo Dutrieue, Wendy de Vos
onderwijsassistenten: Angelique Flamman en Manon MaasTec 4: leerlingen uit groep 6 en 7
leerkrachten: Lyla Taha en Janneke Schalk
onderwijsassistent: Anneke PoppeTec 5: leerlingen van groep 7 en 8
leerkracht: Kris Vermeulen
onderwijsassistent: Marije Dekker, Rian RoegholtOndersteunend:
remedial teacher:Marieke Bastiaanse
Logopediste:Michelle van Dixhoorn
Intern begeleider: Annemiek Louwerse
Directie ondersteuner: Lyla Taha
Directeur: Lia Kerkhof
Leerlingen uit groep 1 en 2 hebben dezelfde lesuren als de groep 3 t/m 8.
Het onderwijs is op alle vak- en ontwikkelingsgebieden gericht op taal.
We werken thematisch en passen alle vakgebieden in dat kader aan.
Er zijn veel momenten waarin de leerlingen tijdens spel en levensechte momenten de taal leren van elkaar en van de leerkracht of onderwijsassistent.
Daarnaast is er veel aandacht voor de sociale ontwikkeling.
Op het Tec werken we dagelijks aan mondelinge taalvaardigheid. Hierbij gaan we zoveel mogelijk uit van een functioneel-communicatieve benadering. Leerlingen gebruiken de taal die ze leren direct in betekenisvolle contexten: om ideeën uit te wisselen, iets te maken of iets nieuws te leren.
In de middag werken thematisch met de methode Wereld vol Woorden gecombineerd met LOGO 3000. Binnen de context van het thema besteden we expliciet aandacht aan de bouwstenen van taal: spreken, luisteren, lezen en schrijven. Hierdoor worden kennis - en taalverwerving aan elkaar gekoppeld.
Alle groepen werken aan hetzelfde thema, waardoor de hele school (inclusief de hal) ingericht kan worden als een taalrijke leeromgeving.
Natuurlijk besteden we niet alleen in de themalessen aandacht aan mondelinge taalontwikkeling. Ook tijdens creatieve lessen, rekenen en lezen, muziek en de gymles besteden we expliciet aandacht aan woorden en stimuleren en helpen we leerlingen om hun gedachten en ideeën in het Nederlands te verwoorden.
Wij bieden (taal) onderwijs aan Nieuwkomersleerlingen in de basisschoolleeftijd die de Nederlandse taal nog onvoldoende beheersen on in te kunnen stromen in het regulier onderwijs.
Faciliteiten:
Onze expertise ligt op taalgebied ( NT2)
- We hebben kennis en ervaring met kinderen met een vluchtelingenachtergrond
- We hebben kennis en ervaring met traumasensitief lesgeven
- We werken met IOP’s voor alle kinderen
- Alle kinderen krijgen aangepaste doelen en onderwijs op maat
- We ontwikkelen zelf onze (taal)methode en afgestemde materialen
- De leerkrachten hebben speciale competenties mbt de opvang van anderstalige kinderen
- Logopediste in de school
- Ouderlokaal ter ondersteuning van de oudersToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op basis van de evaluatie van het afgelopen schooljaar bepalen we onze thema's om het schooljaar daarop te verbeteren. We gebruiken hiervoor de methodiek van leerKRACHT.
Schooljaar 2022-2023 hebben wij als ambitie het leesonderwijs te koppelen aan het thematisch taalonderwijs, een verdieping te maken wb traumasensitief lesgeven en ICT onderwijs structureel te maken.
Op onze school zitten kinderen uit verschillende steden en dorpen op Walcheren.
De school heeft in die zin een regiofunctie.
Door de wisselende leerlingaantallen is het niet mogelijk om voor- of naschoolse opvang te organiseren in de buurt van de school.
Er wordt onderzocht of voor- en vroegschoolse educatie binnenkort tot de mogelijkheden behoort.