Archipelschool het Talent

Generaal Hakewill Smithlaan 15 4333 BW Middelburg

Schoolfoto van Archipelschool het Talent

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van leerkrachten als gevolg van ziekte of verlof, probeert de school dit intern op te lossen. Er is geen vervangerspool meer, aangezien er geen vervangers zijn. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 werken we met de volgende basisgroepen:

- groep 1/2a: Fabiënne Floresse

- groep 1/2b: Sigrid de Bruijn en Monique Westerweel

- groep 3     :  Mariska Berting en Moniek van den Heuvel 

- groep 4     : Zoë Tilroe 

- groep 5     : Evelien Weterings en Irene Belfroid  

- groep 6/7  : Philip Struijk

- groep 8     : Maaike Blom

Intern begeleider: Irene Belfroid en Lindie de Bont 

Onderwijsassistenten Mariëlle van der Straaten, Anja den Hollander en Marianne Meerman

Administratief medewerkster: Lijda den Toonder

De vakleerkracht bewegingsonderwijs geeft één les per week aan alle groepen. Hij geeft - als daar reden voor is - MRT. De tweede gymles in de week wordt door de groepsleerkracht gegeven.

Facultatief: Spaans voor talige kinderen vanaf groep 7.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De bovengenoemde indicaties worden niet strikt gehanteerd. Per groep wordt gekeken wat er nodig is. Wanneer er bijvoorbeeld meer ioefening bij rekenen nodig is, kan hier meer tijd aan besteed worden en aan een ander vak minder.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Na het reflecteren op de standaarden voor basisondersteuning, onze algemene ondersteuningsmogelijkheden en het omgaan met kinderen met extra onderwijsbehoeften trekken wij de volgende conclusies over onze mogelijkheden, grenzen, ambities en ontwikkelpunten.

Mogelijkheden: De school biedt goede mogelijkheden aan kinderen met extra ondersteuningsbehoeften op het gebied van leren en ontwikkelen. Waar het ontbreekt aan specifieke deskundigheid, wordt deze benut via de samenwerkingspartners. Er zijn mogelijkheden voor extra handen in de klas d.m.v. onderwijsassistenten, die o.m. wordt ingezet voor kinderen met een arrangement.

Grenzen: Soms lopen we tegen de grenzen van onze mogelijkheden aan bij kinderen, die op sociaal-emotioneel of gedragsmatig gebied extra ondersteuningsvragen hebben. We zijn dan soms niet in staat om de veiligheid te bieden, die deze kinderen (of hun klasgenoten) nodig hebben. Het is niet vooraf aan te geven hoe deze grenzen er uit zien. Per individuele casus bekijken we onze mogelijkheden en grenzen.We zijn terughoudend in het leveren van medische handelingen. In overleg met ouders zoeken we naar oplossingen.We zijn terughoudend wanneer er sprake is van een ernstig zindelijkheidsprobleem. We beschikken in deze situaties niet over voldoende menskracht.

Ambitie: We hebben de ambitie om elk kind een passend aanbod te kunnen bieden, kijkend naar onze mogelijkheden en die van onze samenwerkingspartners.

Ontwikkelpunten: Verdere uitbouw van de mogelijkheden van onze school om talenten bij alle kinderen naar vermogen te ontwikkelen. Verder onderzoeken en ontwikkelen van doorgaande leerlijnen. Verder ontwikkelen van het aanbod op het gebied van gedrag/ sociale vaardigheden. Verder ontwikkelen van handelingsbekwaamheid bij hulpvragen t.a.v. executieve functies.

Verwijsindex:

Onze school maakt gebruik van de “Verwijsindex”.De Verwijsindex is een digitaal systeem waarin we een signaal afgeven dat we betrokken zijn bij kinderen en jongeren tot 23 jaar. Door de melding in de verwijsindex weten wij sneller of een leerling ook bekend is bij andere professionals. Dankzij de Verwijsindex blijft iedereen in beeld en kunnen we onderling afstemmen om de leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden.De Verwijsindex houdt alleen bij of meerdere professionals op hetzelfde moment bij iemand betrokken zijn, en wie die professionals zijn. De enige informatie die wordt bijgehouden is de naam, het geslacht en geboortedatum, alsook de gegevens van de professional. Wat er precies aan de hand is, of waarom een professional betrokken is, wordt niet in de Verwijsindex vermeld.Uitgangspunt voor de 13 gemeenten van Zeeland is: Van ieder kind met een meer dan regulier zorgplan hoort een signaal in de Verwijsindex te staan.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In blijven schakelen van specialisten die ons team kunnen adviseren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De pedagogisch medewerkers van Pardoes hebben samen met de leerkrachten van de onderbouw van het Talent de nascholing Pientere Peuters en Kleuters gevolgd. De bovengemiddeld begaafde peuter en kleuter stond daarin centraal.

Terug naar boven