Archipelschool Het Element

Hooge Meestraat 4 4337 VM Middelburg

  • Het Element, waar passie en talent samenkomen
  • Allerlei spellen kan je doen op het plein
  • Onze school is omgeven door bomen en struiken

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Binnen Het Element werken wij in Units, waarbinnen het voor kinderen mogelijk is om op hun eigen niveau te werken. De Units binnen onze school zijn verdeeld in Onderbouw (peuters, groep 1, 2), Middenbouw (groep 3, 4, 5) en Bovenbouw (groep 6, 7 en 8). Binnen deze Unit zijn dagelijks twee leerkrachten aan het werk, zij worden ondersteund door een onderwijsassistenten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Aan het begin van het jaar vindt een risicoanalyse plaats, waarbij kinderen per unit met leerkrachten en IBer worden besproken. Het gaat dan om leerlingen die nog geen extra zorg ontvangen.

De tussenresultaten van de leerlingen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Deze resultaten worden 2 maal per jaar per groep en per leerling geanalyseerd. Dit gebeurt door leerkracht en intern begeleider. De resultaten bevatten de methodetoetsen (beheersen kinderen de lesstof van de afgelopen periode) en genormeerde toetsen (CITO: beheerst een kind de leerstof die bij zijn/haar leeftijd en groep hoort). Op grond van de analyses worden de nieuwe groepsplannen en de individuele handelingsplannen voor de komende periode opgesteld. De bijbehorende acties ter verbetering van de resultaten worden met ouders geëvalueerd, besproken en bijgesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In de bijlage staat beschreven op welke wijze komt tot het schooladvies en wat de procedure voortgezet onderwijs is.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vertellen en laten zien aan de leerlingen wat we van hen verwachten.
We besteden veel aandacht aan onze kernwaarden binnen de lessen bij ons op school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Gelijkwaardigheid
  • Diversiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij ervaren de bezoeken van de inspectie als een positieve gebeurtenis.

De inspectie kijkt als buitenstaander naar de school en kan waardevolle aanvullingen geven, waar wij als organisatie ons voordeel mee kunnen doen.

Terug naar boven