Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Basisvakken
In groep 1-2 (Unit 1) wordt vooral thematisch gewerkt, in nauwe aansluiting op de belangstelling en de omgeving van de kinderen. Omdat de leerlingen uit groep 3 en 4 in het schooljaar 2024-2025 onderdeel uitmaken van Unit 1, worden zij hier ook volop bij betrokken. Binnen de thema’s zorgt de leerkracht voor een passend onderwijsaanbod dat de ontwikkeling en het leren bevordert. Kernactiviteiten die bij elk thema aan bod komen zijn:
- spelactiviteiten
- constructieve en beeldende activiteiten
- gespreksactiviteiten
- lees- en schrijfactiviteiten
- reken- en wiskunde activiteiten
Om een succesvolle start te kunnen maken in groep 3, moeten de basisvaardigheden vanuit groep 1 en 2 voldoende beheerst worden. Vanaf groep 3 komen de basisvakken, lezen – schrijven – taal - rekenen, systematisch aan bod.
Hiervoor gebruiken we de volgende methodes:
- Aanvankelijk lezen: Veilig leren lezen en Bouw!
- Voortgezet technisch lezen: Nieuwsbegrip
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
- Taal en spelling: Taaljacht Taal en Taaljacht Spelling
- Schrijven: Pennenstreken
- Rekenen/Wiskunde: Wereld in Getallen (groep 3 + 4: op papier, groep 5 t/m 8: digitale verwerking), materialen Met Sprongen Vooruit
- Bewegingsonderwijs: bronnenboeken
- Creatief: Laat maar zien!
ICT
De inzet van digitale middelen maakt het mogelijk om op maat aanbod te verzorgen, afgestemd op de behoefte van de leerling. Ze ondersteunen de leerkracht en stimuleren kinderen het beste uit zichzelf te halen. Vanaf groep 5 verwerken de kinderen de leerstof digitaal, middels Ipads. Tevens leren zij om te gaan met het opzoeken en verwerken van informatie op internet. In groep 1 t/m 4 worden digitale middelen spelenderwijs geïntegreerd in het thema.
Expressie
Naast de cognitieve basisvakken wordt er in elke groep wekelijks aandacht besteed aan de creatieve vakken, zoals tekenen, handvaardigheid, muziek en drama. We maken hierbij gebruikt van het digitale programma Laat maar zien!
Verkeer
In groep 3 t/m 8 werken we aan verkeerseducatie. Verkeersactiviteiten zijn onder andere het jeugdverkeersexamen (theorie en praktijk), praktijklessen en de fietskeuring. Groep 7 en 8 doen om het jaar mee aan het praktisch en theoretisch verkeersexamen.
Engels
In de groepen 7 en 8 krijgen de kinderen het vak Engels. Hiervoor gebruiken we de methode Groove me.
Wereldoriëntatie
Wereldoriëntatie is eigenlijk een verzamelnaam voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Er wordt gewerkt met de methode Blink. In schooljaar 2024-2025 gaan we nadrukkelijk op zoek naar buitenschoolse activiteiten die aansluiten op de thema's van Blink.
In het primair onderwijs is het schoolbestuur (bevoegd gezag) verplicht een klachtenregeling op te stellen. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school/instelling zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding kunnen worden afgehandeld. Indien dat echter gelet op de aard van de klacht niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan aan de hand van deze klachtenregeling een klacht worden ingediend bij het bevoegd gezag (College van Bestuur) of de externe klachtencommissie. Een uitgebreide beschrijving van de klachtenregeling is te vinden op de website van Lijn 83 primair onderwijs: Klachtenregeling | Lijn 83 Primair Onderwijs (lijn83po.nl).