Basisschool de Den

Burgemeester Beckersweg 45 6261 NX Mheer

  • Jaarlijks organiseert onze oudervereniging met hulp van andere ouders een herfstwandeling in één van onze dorpen.
  • Ons schoolreisje vindt plaats aan de start van elk schooljaar. Op die manier werken we aan groepsvorming gedurende de eerste weken.
  • Tijdens de techniekmiddagen kunnen ouders ook komen helpen in de klassen.
  • Sinterklaas
  • Elke groep heeft 2 gymlessen per week. 1 materialen circuitles en 1 spelles.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets schooljaar 2022-2023

Daar waar wij vorige jaren een gevarieerde uitstroom hadden, hebben we dit jaar een groot percentage (78%) leerlingen die uitstromen naar HAVO-VWO. Dit is conform verwachting, deze groep liet al vanaf de middenbouw dit uitstroomprofiel zien.

De scores van ROUTE8 hebben onze adviezen bevestigd, 71% van de kinderen scoorden op of boven het schooladvies. We hebben zo veel mogelijk enkelvoudige adviezen gegeven. Op basis van de uitslag  van de eindtoets hebben we bij 3 heroverwegingsgesprekken de adviezen bijgesteld naar een hoger gecombineerd advies.

De komende schooljaren verwachten wij weer een andere en gevarieerdere uitstroom te hebben. We hebben onze referentieniveaus dit jaar ruim behaald. 78% van de leerlingen beheerst het 1S/2F niveau. Voor komende jaren verwachten we dat dit percentage lager is en is het streven dat rond de 54% , zoals passend is bij onze schoolnorm, te behalen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Middels onze gesprekkencyclus waarbij de leerlingen en hun ouders minimaal 3 keer per schooljaar in gesprek gaan met de leerkracht, worden de onderwijsbehoeften van de leerling besproken en geëvalueerd.

We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen met behulp van SCOL. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook zelf een vragenlijst in. Opvallendheden worden besproken met de leerling en hun ouders. Vanuit hier kunnen nieuwe doelen gesteld worden.

Didactisch worden leerlingen gevolgd middels methodegebonden toetsen, observaties en het leerlingvolgsysteem van Cito. Dit alles wordt gedaan om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de leerbehoeften van de leerlingen.Tweemaal per jaar evalueren en analyseren wij als team de gegevens vanuit het leerlingvolgsysteem van Cito op kind- groeps- en schoolniveau. Hieruit volgen individuele doelen, groeps- en schooldoelen waaraan de volgende periode gewerkt wordt. Op deze manier werken we op een volledige manier volgens de PDCA cyclus. (Plan Do Act Check) om kwaliteit te waarborgen.

Schoolloopbaan

Aan het einde van de schoolloopbaan (groep 8) verwachten wij dat alle leerlingen het 1F niveau behalen. Middels toetsen wordt dit nauw gevolgd. Mocht het door omstandigheden voor een leerling niet lukken om het 1F niveau te behalen, wordt zorg op maat geboden. En wordt dit vormgegeven in een OPP (ontwikkelperspectief)

In specifieke gevallen is het nodig om een leerling te laten versnellen of doubleren. Hier volgen wij het protocol 'afweging doublure cq versnellen'. Dit vindt te allen tijden plaats in overleg met ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school adviseert al vele jaren op gedegen wijze.

Leerlingen die in groep 8 verwezen werden naar een een specifiek Voortgezet Onderwijs-schooltype bleken na drie jaren onderwijs nog steeds op hetzelfde niveau onderwijs te krijgen.

Uit kengetallen (informatie van de VO-scholen) behalen leerlingen het diploma op het niveau van de oorspronkelijke schooladviezen. We vinden het belangrijk om de ontwikkeling te volgen en zijn tevreden over de behaalde resultaten.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie loopt als een rode draad door ons dagelijks handelen. We benaderen onze leerlingen op een positieve respectvolle manier en hebben eigenaarschap in een hoog vaandel staan. We willen het eigenaarschap laten groeien bij iedereen; verantwoordelijkheid, intrinsieke motivatie en regelruimte zijn hierbij sleutelwoorden. We willen dat onze leerlingen zich ontwikkelen en zo  uitgroeien tot actieve, zelfredzame mondige burgers. Ons positieve pedagogisch klimaat draagt hiertoe bij. We vinden het van belang dat ouders - leerlingen en leraren samenwerken om dit te bereiken.

We zijn er trots op dat de Inspecteur van Onderwijs dit herkende en waardeerde met een Goed.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenaarschap - Samen
  • Vertrouwen - Groeien
  • Gericht op onze dorpen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een voldoende kwaliteit toegeschreven gekregen n.a.v. het inspectiebezoek en valt daarmee in het basistoezicht.

Terug naar boven