Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Tijdens de instructiemomenten worden gedifferentieerde taal- en rekenkundige activiteiten aangeboden. Er vinden zowel activiteiten in de grote kring als in de kleine kring plaats, afhankelijk van het lesdoel.
Tijdens het hoekenwerk werken de leerlingen in verschillende hoeken. In elke hoek wordt aan een ander leerdoel gewerkt. In deze hoeken worden aan meerdere lesdoelen gewerkt. Muziek wordt gegeven door onze vakleerkracht. Zowel binnen als buiten vindt er bewegingsonderwijs plaats.
Alle groepen maken gebruik van een lesrooster. De vakken: lezen, taal, rekenen/wiskunde, wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, muziek, bewegingsonderwijs, godsdienst, schrijven en verkeer zijn hierop te vinden. Daarnaast wordt er in groep 7 & 8 Engelse les gegeven.
Groep 3 werkt met de methode Veilig Leren Lezen, KIM versie. Dit is een methode voor technisch lezen, begrijpend lezen, taal en spelling in één.
In de groepen 4t/m 8 werken we in groepsdoorbrekende niveaugroepen m.b.t. lezen.
Wereldoriëntatie omvat de vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur.
Onze leerlingen behalen ruimschoots de verplichte onderwijstijd van 7520 uren in 8 schooljaren.
Basisschool 'de Den' is een school waar vanuit meerdere dorpen naar school wordt gegaan. De oorsprong is Katholiek en dat zien we terug in de jaarkalender en vieringen. De verenigingen en tradities van de omringende dorpen zijn belangrijk voor onze samenwerking, programma en jaarkalender. Eigenaarschap is ons speerpunt de komende jaren. Middels stichting leerKRACHT, geven we hier vorm aan.
Wij bieden kwaliteit en expertise door samen te werken in onderwijsteams en met expertteams bijv. op het gebied van rekenen, taal, (technisch en begrijpend) lezen, meerbegaafdheid, gedrag en zelfstandig leren. De school biedt ondersteuning aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Er is specialisme in huis op het gebied van dyslexie, meer- en hoogbegaafdheid en sociale veiligheid en gedrag. We hanteren het protocol dyslexie en maken gebruik van het interventieprogramma Bouw. Meer- en hoogbegaafdheid is een ontwikkeldoel waar we de komende jaren aan blijven werken.
Mocht er behoefte zijn aan een orthopedagoog en / of psycholoog dan kunnen wij en beroep doen op de expertise binnen onze Stichting kom Leren (Interkomschil). Daarnaast werken we samen met onze ketenpartners te weten jeugdgezondheidszorg, schoolmaatschappelijk werk, jeugdhulp, GGZ, Revalidatieartsen, ziekenhuis, integrale vroeghulp en logopedisten.
Passend primair onderwijs in Zuid-Limburg
Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Thuisnabij en zo inclusief mogelijk. Schoolbesturen geven samen invulling aan de zorgplicht. Het samenwerkingsverband organiseert een dekkend aanbod; voor alle leerlingen een passende plek.
Er zijn drie samenwerkingsverbanden primair onderwijs in Zuid-Limburg:
Regio Westelijke Mijnstreek: Beek, Beekdaelen (Schinnen), Sittard-Geleen en Stein.
Regio Maastricht-Heuvelland: Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul
Regio Parkstad: Brunssum, Beekdaelen (Nuth en Onderbanken) Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal.
Schoolondersteuningsprofiel
Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een beschrijving van de onderwijsondersteuning die scholen aan leerlingen kunnen bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u terugvinden op de website van de school en het samenwerkingsverband.
Onderwijsondersteuning
De onderwijsondersteuning bestaat uit 5 niveaus:·
- Ondersteuningsniveau 1: Onderwijs in de groep·
- Ondersteuningsniveau 2: Ondersteuning in de groep·
- Ondersteuningsniveau 3: Ondersteuning op school met interne deskundigen·
- Ondersteuningsniveau 4: Ondersteuning op school met externe specialisten·
- Ondersteuningsniveau 5: Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs
Alle basisscholen bieden de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4). Dit doen zij zelf of met behulp van netwerkpartners. Bij verschil van inzicht over de inzet van onderwijsondersteuning in niveau 1 t/m 4, voorziet het samenwerkingsverband in onafhankelijk extern deskundig advies. Ondersteuningsniveau 5 is extra ondersteuning op het speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig.
Gemeentelijke ondersteuning
Jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk vallen onder verantwoordelijkheid en regie van de gemeenten. Als een kind thuis of op school gemeentelijke ondersteuning nodig heeft, wordt dit aanvullend aan de onderwijsondersteuning ingezet. Dit betreft o.a. (individuele) begeleiding, behandeling en persoonlijke verzorging in het kader van de Jeugdwet.
Jeugdgezondheidszorg GGD Zuid Limburg
Wat doet de jeugdgezondheidzorg?
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Zuid Limburg bewaakt en beschermt de lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling van alle jeugdigen van 0 tot 18 jaar. Dit doen wij door uw kind regelmatig uit te nodigen voor een gezondheidsonderzoek of een inenting. Tevens nemen wij binnen de school deel aan overleggen waar de gezondheid en het welzijn van de kinderen regelmatig besproken wordt.
Gezondheidsonderzoek
Uw kind wordt uitgenodigd voor een onderzoek rond de leeftijd van 5 jaar en 10 jaar. Net als in de eerdere onderzoeken die uw kind heeft gehad bij de jeugdgezondheidszorg, kijken we ook nu bijvoorbeeld naar groei, motoriek, spraak en sociaal-emotionele ontwikkeling. Door uw kind goed te volgen probeert de JGZ eventuele problemen op tijd op te sporen en te helpen voorkomen. Als blijkt dat uw kind extra hulp of zorg nodig heeft, kijken we samen wat daarvoor nodig is. We werken hierin nauw samen met de school en andere organisaties rondom de jeugd. De onderzoeken vinden plaats op een locatie van de JGZ in uw gemeente of op school. Uw informatie is erg belangrijk
Contactgegevens:
Team JGZ - Heuvelland
E:infojgz.heuvelland@ggdzl.nl
T:088-880 5044 Website JGZ Zuid-Limburg www.ggdzl.nl
Infectieziektebestrijding GGD Zuid Limburg
Basisonderwijs schooljaar 2022-2023
Een kind dat hoge koorts heeft, regelmatig overgeeft of pijn lijdt, is niet in staat om de lessen te volgen. Het heeft behoefte aan rust, verzorging en extra aandacht en kan het beste in een huiselijke omgeving worden opgevangen. Een kind met lichte ziekteverschijnselen zoals een snotneus of huiduitslag kan meestal wel gewoon meedoen in de groep, maar dit zal in verband met corona steeds in overleg met school en soms door middel van testen bepaald moeten worden.
Bij enkele besmettelijke ziekten - die ernstig kunnen verlopen - mag het zieke kind niet naar school komen, omdat dan het risico voor de andere kinderen en beroepskrachten om ook besmet te worden te groot is. Dit tijdelijk niet toelaten van zieke kinderen vanwege het besmettingsrisico voor anderen wordt “wering” genoemd. Is uw kind ziek en heeft het (mogelijk) een infectieziekte geef dit dan altijd aan bij de school. De school kan dan zo nodig overleggen met de unit infectieziektebestrijding van GGD Zuid Limburg of uw kind wel of niet tijdelijk van school geweerd moet worden. Wering is alleen zinvol als besmetting van de andere kinderen nog niet heeft plaatsgevonden en niet op een andere manier te voorkomen is.
Daarnaast is melden belangrijk omdat de school – al dan niet in overleg met de GGD – zo nodig maatregelen kan nemen, bijv. door andere ouders te informeren, of gezamenlijk met de GGD een uitbraakonderzoek te starten.
Vragen? Heeft u vragen over infectieziekten, neem dan contact op met de unit infectieziektebestrijding van GGD Zuid Limburg, telefoonnummer 088 8805070 (ma t/m vr 8.00-16.30 u) of infosim@ggdzl.nl.
Zorgondersteuning
Als een kind zorgondersteuning uit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet nodig heeft, worden met ouders afspraken gemaakt over inzet en omvang tijdens schooltijd.
Knooppunt
Indien een school onvoldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt een knooppunt georganiseerd. In het knooppunt zitten kernpartners (ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang) en incidentele partners. Partners sluiten aan op maat en naar behoefte.
Aanmelding, zorgplicht en toelaatbaarheid tot speciaal (basis) onderwijs
Ouders melden hun kind schriftelijk (minimaal 10 weken voor de gewenste plaatsing) aan bij een school van voorkeur. Aanmelding betekent niet automatisch plaatsen. Aan een verzoek tot aanmelding geeft een school gehoor. De afspraak is dat niet mondeling wordt doorverwezen. Er is geen uniform aanmeldformulier vanuit het samenwerkingsverband voorgeschreven. Besturen en scholen hanteren eigen formulieren; deze staan altijd op de website van de school.
De plaatsingstermijn start vanaf het moment dat een ouder het kind schriftelijk aanmeldt bij een school. Ouders stellen de school op de hoogte als zij weten of vermoeden dat hun kind ondersteuning nodig heeft. De school van aanmelding vraagt altijd informatie op bij de school van herkomst of de kinderopvang (bij eerste aanmelding). Deze informatie is noodzakelijk om te beoordelen of de school van aanmelding de ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft.
De school beslist, binnen zes weken na schriftelijke aanmelding, of het kind kan worden toegelaten. Deze periode kan met vier weken worden verlengd. Als de school niet kan plaatsen, zoekt de school (of het schoolbestuur) een passende onderwijsplek op een andere school. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Belangrijk daarbij is dat een goede balans wordt gevonden tussen de mogelijkheden van het kind, de wensen van ouders en de mogelijkheden van scholen.
Als extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs nodig is, dan wordt een toelaatbaarheidstraject gestart via de trajectbegeleider van het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband bepaalt of en voor hoelang een leerling toelaatbaar is tot het speciaal (basis)onderwijs.
Stapt een leerling over naar een andere school, dan zorgen de betrokken scholen - in overleg met de ouders - voor een goede, soepele overgang en informatieoverdracht volgens de afspraken binnen het samenwerkingsverband.
Informatie samenwerkingsverbanden
Voor meer informatie : zie www.passendonderwijszuid.nl
Hier is ook de medezeggenschap in het samenwerkingsverband (OPR) opgenomen.
Contactgegevens:
Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek
Adres: Eloystraat 1a6166 XM Geleen
Directeur: Tiny Meijers-Troquet
Telefoon: 085 - 488 12 80
E-mail: t.meijers@swvpo-wm.nl
Samenwerkingsverband Maastricht-Heuvelland
Adres: Nieuw Eyckholt 290E 6419 DJ Heerlen
Directeur: Doreen Kersemakers
Telefoon: 085 - 488 12 80
E-mail: info-po@swvzl.nl
Samenwerkingsverband Parkstad
Adres: Nieuw Eyckholt 290E 6419 DJ Heerlen
Directeur: Doreen Kersemakers
Telefoon: 085 - 488 12 80
E-mail: info-po@swvzl.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment niet van toepassing.
Peuters kunnen het beste aangemeld worden op school ongeveer 9 maanden voordat ze 4 jaar worden. Ouders kunnen dan contact opnemen met de directie van de school. Er wordt dan een kennismakingsgesprek gepland.
Ouders ontvangen vervolgens het aanmeldingsformulier. Zodra dit op school ingeleverd is volgen de onderstaande stappen:
-Op het moment dat een peuter is aangemeld is er overleg tussen de leidster van PZ en de groepsleerkracht.
-De groepsleerkracht van groep 1/2 maakt een afspraak met de nieuwe ouders voor een intakegesprek.