Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school maakt gebruik van methodetoetsen om te beoordelen wat de leerling heeft geleerd. Daarnaast worden onafhankelijke toetsen gebruikt om te beoordelen of het geleerde op langere termijn door de leerling gebruikt kan worden. De school richt zich op het leren voor de langere termijn. De prestatie die de leerling behaalt, is het resultaat van de ontwikkelingen van groep 1 t/m 8. Tussenresultaten geven ons belangrijke informatie op groeps- en individueel niveau. Op tijd signaleren en bijsturen kan een negatieve ontwikkelingsgroei voorkomen. Met behulp van alle data, observaties en de groepsbesprekingen analyseren we de toetsuitslagen en ondernemen we eventueel vervolgstappen.
Binnen De Schakel is er voor veel kinderen de mogelijkheid hun talenten te ontwikkelen. In voorgaande schooljaren is er een uitstroom geweest van leerlingen naar het VMBO BBL tot VWO gymnasium. Voor leerkracht binnen onze school een mooie en dankbare uitdaging om met deze diversiteit en tevens afspiegeling van de maatschappij te mogen omgaan.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op onze school zitten de leerlingen die later samen de wereld vormgeven. Wij willen onze kinderen begeleiden in het ontwikkelen van hun basisvaardigheden. Deze zijn nodig om te komen tot zelfstandige, sociaal competente kinderen die de bouwstenen in zich hebben om tot zelfontplooiing te komen. De school speelt een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind, waarbij het pedagogisch klimaat in de klas van invloed is. Pas wanneer een kind zich veilig voelt in een groep kan hij/zij tot ontwikkeling komen. Binnen De Schakel werken wij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door middel van De Kanjermethode. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS) dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie wordt gebruikt om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. Alle leerkrachten op onze school zijn gecertificeerd om de Kanjertraining te geven. Hiervoor moet men een vierjarig traject voor volgen. Wij volgen en begeleiden de kinderen dus onder andere a.d.h.v. het KanVAS.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.