Openbare daltonbasisschool Meester Aafjes

J H L van Herwaardenstr 2 4194 RR Meteren

  • Samenwerken vinden wij niet raar. Leren doen wij van en met elkaar.
  • Aan de achterzijde van de school is een wei met kersenbomen en schapen.
  • Samenwerken is een van de daltonprincipes. Al vanaf de kleutergroepen leren we samenwerken en communiceren.
  • Ods Meester Aafjes neemt deel aan het B-Fit programma, ontwikkeld door de Gelderse Sport Federatie.
  • Bewegen en onderwijs! Op ons mooie en uitdagende schoolplein is het voor iedereen leuk spelen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets voor het basisonderwijs. De score geeft een beeld van het resultaat van de school met betrekking tot de kennis voor taal, rekenen/wiskunde en wereldoriëntatie.

Het advies voor de schoolkeuze wordt bepaald door leerkrachten, in samenspraak met de intern begeleider en directie. De eindtoets is slechts één van de indicatoren waar de keuze op gemaakt wordt. Werkhouding, zelfstandigheid en huiswerkattitude spelen hier ook een belangrijke rol in. De scholen voor voortgezet onderwijs kijken eveneens naar de scores van de Citotoetsen van groep 6, 7 en 8.

De doorgaande leerlijn. De school zorgt dat de kinderen op hun niveau leren en werken. In een doorgaande leerlijn doorlopen de leerlingen in 8 jaar de basisschool.

Het gebruik van toetsen. De school maakt gebruik van methodetoetsen om te beoordelen wat de leerling heeft geleerd. Daarnaast worden onafhankelijke toetsen gebruikt om te beoordelen of het geleerde op langere termijn door de leerling gebruikt kan worden. De school richt zich op het leren voor de langere termijn. De prestatie die de leerling behaalt, is het resultaat van de ontwikkelingen van groep 1 t/m 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf de eerste dag op school worden de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling op verschillende manieren in kaart gebracht. Zo ontstaat een beeld van de beste manier waarop een kind tot leren komt, bijvoorbeeld: welke benadering vanuit de leerkracht goed werkt, op welk materiaal het kind het best reageert, of het kind voldoende heeft aan de basisinstructie of juist aan meer of minder instructie. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt hierin meegenomen. Met deze kennis, die op basis van observatie en toetsing voortdurend wordt aangevuld en aangepast, wordt geprobeerd in elke groep een onderwijssetting te creëren waarin ieder kind zich zo optimaal mogelijk moet kunnen ontwikkelen.

In de door ons gehanteerde leermethodes in groep 3 t/m 8 zijn standaard tussentijdse toetsen opgenomen. Deze toetsen meten aan het einde van een leerblok of de leerlingen de in dat blok aan bod gekomen leerstof in voldoende mate beheersen. Over het algemeen worden er één keer per drie à vier weken voor de verschillende vakgebieden dergelijke toetsen afgenomen.

Los van de methodegebonden toetsen krijgen de leerlingen twee keer per jaar toetsen voorgelegd van Cito Leerling in Beeld. Deze methode onafhankelijke toetsing is landelijk genormeerd en volgt de doorgaande lijn van ontwikkeling van de individuele leerlingen, de afzonderlijke groepen en de school als geheel. Tevens stelt het ons in staat de (tussen)opbrengsten van ons onderwijs te evalueren. Bij de toetsen wordt van de leerlingen verwacht dat zij de tot dan toe vergaarde kennis inzetten. Zij moeten de veronderstelde kennis kunnen toepassen in verschillende soorten vraagstellingen. Door dit steeds per half jaar te toetsen, ontstaat een continu beeld van de ontwikkeling per vakgebied.

Om de leerlingen op sociaal-emotioneel gebied in kaart te brengen en te volgen, hanteren wij het Kanjer Volg- en Adviessysteem (Kanvas). Dit systeem sluit aan bij de methode die wij inzetten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen: de Kanjertraining. De vragenlijsten die binnen Kanvas gebruikt worden, zijn positief beoordeeld door de COTAN en goedgekeurd door de Inspectie van het onderwijs. Door middel van drie onderdelen worden leerlingen in beeld gebracht.

Wij nemen de leerlingvragenlijsten 2 x per jaar af in groep 5 t/m 8. Mochten hier bijzonderheden uit komen dat nemen wij contact op met de ouders. Er zal dan, in overleg, een plan van aanpak worden opgezet.

De leerkrachten vullen een docentenvragenlijst in over de kinderen. Dit doen zij eveneens 2 x per jaar, in groep 1 t/m 8.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om te komen tot een advies voor het vervolgonderwijs, kijken wij op verschillende momenten naar alle factoren. Een voorlopig advies geven wij eind groep 6, eind groep 7 en in januari groep 8. In maart groep 8 volgt dan het definitieve advies.

Wij kijken hierbij niet alleen naar de resultaten, maar ook naar huiswerk, zelfstandigheid, leerhouding, etc. Alle kinderen worden op die momenten besproken met de leerkrachten van de betrokken groepen, de intern begeleider en de directie.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Dalton is voor ons een manier van leven, waarbinnen wij richtlijnen vinden voor alle betrokkenen, voor een goed sociaal milieu binnen de school. Hoe wij daarmee omgaan, staat weergegeven in ons daltonbeleidsplan. Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen op te voeden tot verantwoorde burgers. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Wij besteden daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Wij zetten de Kanjertraining hiervoor in. De Kanjertraining heeft tot doel sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag te voorkomen of te verminderen en het welbevinden te vergroten bij kinderen. We observeren de leerlingen met regelmaat, leggen onze bevindingen vast in een volgsysteem en gebruiken de informatie bij het vaststellen van de onderwijsbehoeften voor de groepsoverzichten en groepsplannen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • werken met de kanjertraining
  • goed welbevinden
  • veilig sociaal milieu

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven