Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Ons daltononderwijs zorgt voor effectieve organisatie in de groepen. Wij bieden de leerstof in de groep standaard aan op drie niveaus/arrangementen. De leerlingen krijgen instructie en verwerking op eigen niveau. Dit biedt ruimte voor begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Zo bieden wij verdieping en verbreding aan voor leerlingen die aantoonbaar deze onderwijsbehoefte hebben. Op basis van ons (hoog)begaafdheidsprotocol wordt de onderwijsbehoefte bepaald voor leerlingen die deelnemen aan onze Pittige Peperklas.
Onze school hoort bij samenwerkingsverband BePO (Betuws Passend Onderwijs). Binnen BePO zijn afspraken over de minimale zorg die scholen bieden. Ods Meester Aafjes voldoet in ruime mate aan deze basisondersteuning. Wanneer een leerling (tijdelijk) zeer specifieke ondersteuning nodig heeft, wordt een persoonlijk arrangement samengesteld en uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders/verzorgers.
In basis bieden wij iedere leerling een passende onderwijsplek. Wanneer er sprake is van zeer specifieke problematiek, bekijken wij in open communicatie met ouders welk arrangement wij kunnen bieden binnen onze mogelijkheden en grenzen. Bekijk ons schoolondersteuningsprofiel voor een beschrijving daarvan.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij hebben 2 leraarondersteuners en een onderwijsassistent. Zij begeleiden de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De intern begeleider ziet toe op dit proces en monitort de vorderingen.
Een enkele keer krijgen wij vanuit de peuterspeelzaal kinderen met een VVE indicatie. Deze kinderen hebben een VVE programma gevolgd op de peuterspeelzaal. VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie en wordt afgegeven als kinderen een taalachterstand dreigen op te lopen.
Zodra deze kinderen bij ons op school komen, krijgen zij extra ondersteuning op het gebied van taalonderwijs.