Wat is de klachtenregeling?
Interne klachtenafhandeling: De scholen van de Stichting Promes doen hun uiterste best om het de leerlingen en daarmee de ouders naar de zin te maken. Dit neemt niet weg dat er klachten kunnen zijn die de school, de directie of de medewerkers betreffen. In de meeste gevallen kunnen klachten goed afgehandeld worden in een onderling overleg tussen ouders, leerlingen, medewerkers en/of directie. Wil je een klacht vertrouwelijk bespreken dan kan dat ook via de interne vertrouwenspersoon en preventiemedewerker: Annerieke Debbenhof
Komt men er op school niet uit dan kan men beroep doen op de algemeen directeur van de Stichting Promes.
Indien dit alles echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, dan kan gehandeld worden basis van de “Klachtenregeling van de Stichting Promes”. Deze regeling ligt ter inzage op de school.
Externe vertrouwenspersoon: Ouders en/of leerlingen kunnen zich, naast de vertrouwenspersonen op school, ook rechtsreeks richten tot een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Klachten die betrekking hebben op het onderwijskundige, pedagogische en/of organisatorische vlak kunnen aangekaart worden bij de vertrouwenspersoon van de IJsselgroep: 088 0931000
De vertrouwensinspecteur: Ook de vertrouwensinspecteur kan een informerende en/of ondersteunende rol vervullen indien leerlingen, ouders of medewerkers op een erg onaangename manier worden lastiggevallen. U kunt bij de vertrouwensinspecteur terecht voor het melden van klachten over gebeurtenissen in het onderwijs op het gebied van: seksuele intimidatie en seksueel misbruik lichamelijk geweld grove pesterijen geweld, extremisme, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme en radicalisering
Meldpunt Vertrouwensinspecteurs van de Onderwijsinspectie: Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: 0900 – 1113111 (lokaal tarief)
Inspectie: Onze scholen vallen onder de inspectie Basisonderwijs Drenthe Het adres is: Inspectie van het Onderwijs. info@owinsp.nl of www.onderwijsinspectie.nl. Vragen over onderwijs en zaken die daarop betrekking hebben kunt u stellen via 0800-8051 (gratis).
Landelijke Klachtencommissie: Onderwijsgeschillen, t.a.v. LKC Postbus 85191 3508 AD UTRECHT Tel: 030-2809590 Website: www.onderwijsgeschillen.nl