KC Het Avontuur

Woldkade 1 A 7942 AH Meppel

  • Schoolfoto van KC Het Avontuur
  • Schoolfoto van KC Het Avontuur
  • Schoolfoto van KC Het Avontuur
  • Schoolfoto van KC Het Avontuur

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de afgelopen jaren stromen alle kinderen uit conform ons eigen volgsysteem als de landelijke eindtoets. Hiermee concluderen wij dat we de kinderen goed in beeld hebben, reële verwachtingen hebben van de kinderen en een goed advies geven.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende het hele schooljaar verzamelen groepsleerkrachten data. De meeste data zijn gebaseerd op 'methodiekgebonden' testen, observaties (al dan niet gericht), gesprekken met ouders en kinderen. Daarnaast zijn er twee momenten in het jaar (januari-februari & mei-juni):

  • waarop we de Leerling-in-Beeld toetsen van CITO afnemen, waarmee we de cognitieve ontwikkeling van kinderen (vanaf groep 3) volgen;
  • waarop we BOSOS-observatielijsten afnemen, waarmee we de ontwikkeling van kleuters volgen;
  • waarop we KIVA-vragenlijsten afnemen, waarmee we de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen volgen.

Met deze data houden we twee keer per jaar grote schoolbesprekingen. Ter voorbereiding op de schoolbespreking houdt IB met de groepsleerkrachten groepsbesprekingen. In de groepsbesprekingen en in de schoolbesprekingen formuleren we schooldoelen en bouw- en/of groepsdoelen. Deze zetten we om in gerichte interventies die we monitoren op ons verbeterbord. De doelen en de daarbij behorende interventies zijn in principe gericht op de periode tot de volgende Leerling-in-beeld-BOSOS-KIVA-ronde. Halverwege zo'n periode worden de doelen en de interventies desgewenst bijgesteld. Ook kunnen dan andere accenten gelegd worden.

Daarnaast zijn er voor sommige kinderen individuele plannen of groepjesplannen gemaakt. Die worden op dezelfde wijze en in dezelfde periode opgesteld, bijgesteld en geëvalueerd.

De uitwerking van de bovenstaande doelen wordt vastgelegd in het werkplan dat twee keer per jaar wordt opgesteld en geëvalueerd. Het werkplan wordt tussentijds ook nog geëvalueerd en desgewenst bijgesteld.  

Tenslotte sluiten groepsleerkrachten dagelijks aan bij de onderwijsbehoeften van het kind door het kritisch te volgen tijdens de instructies en de zelfstandig werkmomenten. De stapstenen van controle van begrip (EDI) zijn hierin leidend. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf het begin dat kinderen onze school bezoeken volgen wij hun ontwikkeling op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Vanaf groep 6 koppelen we deze ontwikkeling aan de referentieniveaus 1F en 2F/1S. Naar aanleiding hiervan stemmen we in de groepsbesprekingen, in oudergesprekken en in kindgesprekken af welke verwachtingen er zijn ten aanzien van het uitstroomniveau. We streven ernaar dat al onze kinderen tenminste uitstromen boven 1F. Verder streven we naar een percentage 2F/1S dat ruim boven de signaleringswaarde ligt. 

  • Eind groep 7 geven we een potloodschooladvies. Daarbij schetsen we op basis van het beeld dat de school heeft van het kind het uitstroomniveau. Behalve harde en zachte data worden ook de wensen en verwachtingen van ouders en kinderen meegenomen. Zo komen we tot een voorlopig advies. Daarbij geven we aan welk niveau tenminste haalbaar is en welk niveau met extra inzet binnen bereik ligt. Het voorlopig schooladvies is daarmee niet in beton gegoten.
  • In het najaar nemen in groep 8 de Leerling-in-Beeld toetsen af. Deze koppelen we aan het potloodadvies om te zien of het kind zich ontwikkelt volgens verwachting. Samen mondt dit tussen 10 en 31 janauri uit in een voorlopig schooladvies.
  • In februari maakt groep 8 de doorstroomtoets. De uitslag daarvan ontvangt de school uiterlijk 15 maart
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen kinderen hun definitieve advies. 
  • Daarna kunnen de ouders tussen 25 en 31 maart aanmelden op een VO-school.

Onze school heeft de intentie kansrijk te adviseren. Dat betekent dat we bij twijfel in overleg met ouder en kind een advies naar boven toe bijstellen. 

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze visie leren blije kinderen beter dan kinderen die niet lekker in hun vel zitten. Dat wil overigens niet zeggen dat kinderen eerst gelukkig moeten zijn voordat leren en onderwijs om de hoek komt kijken. Aandacht besteden aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden en aan de sociale ontwikkeling van kinderen is niet alleen iets dat wekelijks op het lesrooster moet staan, maar moet verweven zijn in het totale onderwijs. Met de KIVA-aanpak werken we aan de volgende doelen, soms gericht tijdens een les sociaal emotionele vorming, soms als de situatie zich ervoor leent:

  • kinderen sociaal-emioneel vaardig maken;
  • ontwikkelen van gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een fijne klas voor ieder kind;
  • stimuleren van positieve groepsvorming
  • een pestaanpak die niet alleen gericht is op de pester en de gepeste, maar die gebruikt maakt van positieve krachten in kinderen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect voor jezelf
  • respect voor de ander
  • respect voor de omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven