Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de ochtenden wanneer we werken aan de basisvakken (taal - lezen - rekenen) werken we in niveaugroepen, die grotendeels overeenkomen met jaargroepen. In de middagen groeperen we kinderen in tweejarige groepen. Dan werken we aan onze projecten vanuit JEELO.
Binnen de kleutergroepen wordt thematisch gewerkt. Bovenstaande tijden zijn daarom richttijden.
Bovenstaande tijden zijn richttijden:
- Op basis van opbrengsten kunnen er andere keuzes gemaakt worden op groeps- bouw- en/of schoolniveau
- Niet alle lees-, taal- en rekentijd is instructietijd. Zelfstandige verwerking zit verwerkt in weektaaktijd. De hoeveelheid tijd kinderen besteden aan een de verwerking van een bepaald vakgebied is niet voor iedereen hetzelfde.
- Met ons projectonderwijs geven we een geïntegreerd aanbod van de wereldoriënterende vakken, van kunstzinnige vorming, van begrijpend luisteren en begrijpend lezen en woordenschat.
In ons onderwijs is uiteraard veel aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit kan zijn omdat kinderen moeite hebben met de leerstof, dyslectisch zijn, sociaal-emotionele problemen hebben, te maken hebben met NT2-problematiek of juist veel sneller in hun ontwikkeling zijn.
De groepsleerkracht past zijn instructie aan de verschillende niveaus van de kinderen in de groep. Daarbij is het uitgangspunt steeds convergente differentiatie. Dat wil zeggen dat we in principe dezelfde doelen willen halen met alle kinderen uit de jaargroep. Het didactisch handelen van de leerkracht wordt uitgewerkt in een werkplan, dat minstens twee keer per jaar wordt aangepast. Dit plan wordt 2x per jaar met de kwaliteitscoördinator en de directie besproken.Voor meer informatie over de uitwerking van het ondersteuningssysteem binnen onze school verwijzen wij naar het ondersteuningsplan.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school wil zich ontwikkelen naar een taalschool. We willen een school worden die taal ademt. Daarvoor willen we binnen onze thema's aantrekkelijk uitdagend taalonderwijs bieden voor alle kinderen. We willen ons ontwikkelen tot een taalvriendelijke school, waarin we ieders eigen taal niet alleen respecteren, maar ook zien als voorwaarde om de Nederlandse taal te leren.
In het verlengde van het bovenstaande investeren we in kennis en knowhow binnen het team van kennis van de leefwereld van onze populatie (cursus pedagogisch tact), traumasensitief lesgeven en NT2-didactiek.
We werken samen met kinderopvang van Doomijn. Binnen ons gebouw vangt Doomijn VVE-peuters op. Deze groep peuters ontvangen extra begeleiding. Wanneer ouders van deze groep aanmelden bij onze school vindt er altijd een warme overdracht plaats. Meestal zijn er al contacten tussen de ouders, de pedagogisch medewerker en de kleuterleerkrachten over kinderen. Vaak is hier ook de kwaliteitscoördinator bij betrokken.
Buiten ons gebouw op geringe afstand biedt Doomijn kinderopvang.