Kindcentrum CBS de Akker

Engelgaarde 31 7943 LD Meppel

  • Schoolfoto van Kindcentrum CBS de Akker
  • Schoolfoto van Kindcentrum CBS de Akker
  • Schoolfoto van Kindcentrum CBS de Akker
  • Schoolfoto van Kindcentrum CBS de Akker
  • Schoolfoto van Kindcentrum CBS de Akker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf Schooljaar 2014-2015 nemen wij  bij alle kinderen een eindtoets af. Wij hebben voor de eindtoets Route 8 gekozen i.v.m. het adaptieve karakter van deze toets.

De Akker heeft een groep 8 bij de kwadraatafdeling en een reguliere groep 8. De inspectie ziet dit als twee afzonderlijke objecten van toezicht. 

De eindtoets is in 2019-2020 niet afgenomen vanwege het coronavirus. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten nemen een belangrijke plaats in bij het volgen van de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij gebruiken ze bij het evalueren van de leerling en schooldoelen zoals die verwerkt zijn in onze groeps- en ambitieplannen.

Evaluatie vindt regelmatig plaats o.l.v. de intern begeleiders, o.a. door trendanalyses te bespreken en groepsbesprekingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In schooljaar 2023-2024 verandert het proces rond de advisering voor het voortgezet onderwijs. De eindtoets wordt doorstroomtoets.

Tijdlijn:

  •        Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  •        Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  •        Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  •        Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  •        Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.  

De eindtoets wordt voortaan de doorstroomtoets genoemd, om duidelijk te maken dat deze toets geen afsluiting is van het basisonderwijs, zoals eindexamens dat wel zijn van het voortgezet onderwijs;

  • leerlingen maken de doorstroomtoets in februari van groep 8, zodat de resultaten ervan beschikbaar zijn vóórdat scholen het definitieve schooladvies opstellen;
  • scholen worden verplicht om hun voorlopige schooladvies naar boven bij te stellen als de leerling op basis van de doorstroomtoets een hoger advies krijgt.

Deze veranderingen bieden een kans om tot een nieuw evenwicht te komen, waarin:

  • de doorstroomtoets weer fungeert als second opinion voor het definitieve schooladvies;
  • het beeld dat de basisschool van een leerling heeft, de basis vormt van het schooladvies;
  • de school vanuit een breed perspectief adviseert. Sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en resultaten van het kind zijn de pijlers voor het pre advies;
  • elke leerling zo kansrijk mogelijk geadviseerd wordt

Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij gebruiken de Kanjertraining. Kinderen leren vanaf groep 1 dat iedereen anders is en dat we daar blij mee zijn. We waarderen elkaar zoals we zijn. Met elkaar hebben we heel veel kwaliteiten en talenten en die geven we de ruimte om (door) te groeien met oog voor elkaars verschillen. Leren is voor ieder kind dan ook weer anders, omdat het kind centraal staat met zijn/haar eigen leerstijl en onderwijsbehoeftes.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Je veilig voelen
  • Er mogen zijn zoals je bent
  • We accepteren elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Akker heeft professionaliteit hoog in het vaandel staan. Er wordt daarom jaarlijks gewerkt aan verbeteractiviteiten.

Zo hebben we talentakkers geïntegreerd in ons lesprogramma. Hier kunnen kinderen op meerdere gebieden (creatief denken, creatieve taal, muziek, natuur, beweging, zelfontplooiing, beeldende vorming of samenwerking) hun talenten ontdekken of uitbouwen.

Zo maken we binnen ons onderwijsteam gebruik van elkaars expertise (kwadraatafdeling en regulier).

Zo werken we in leerteams waar het onderbouwteam zich focust op de doorgaande lijn van het jonge kind. Zo focust het kwadraatteam zich op het aanbod en trainen van executieve vaardigheden en werkt de bovenbouw aan betrokkenheid op het eigen leren, o.a. door de ontwikkeling zichtbaar te maken. Hierbij is Snappet in de groepen 4-8 een mooi middel om de groei inzichtelijk te maken. (een digitale, adaptieve verwerking) 

Er worden jaarlijks klassenbezoeken afgelegd door directie, IB-ers en teamleden om de kwaliteit van het onderwijsleerproces te kunnen borgen en om te leren van en met elkaar. 

Terug naar boven