Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De organisatievormen van ons onderwijs zijn divers.
In de groepen 1 t/m 8 hanteren wij dagelijks de vormen: leerstofjaarklassen of combinatiegroepen. Elke leerling zit bij leeftijdsgelijken. In combinatiegroepen worden vaak twee leerjaren samengevoegd.
Uitgangspunt hierbij is het formeren van werkbare groepen om zo goed mogelijk onderwijs te kunnen bieden aan iedere leerling.Heterogene groepen worden geformeerd voor het werken tijdens de talentworkshops. Tijdens deze workshops krijgen de leerlingen de kans nieuwe talenten te ontdekken en/of deze verder te ontwikkelen. Hiervoor worden de kinderen van 3 leerjaren in nieuwe heterogene groepen gezet om daar les te krijgen van een leerkracht.
Groepsdoorbrekende niveaugroepen zijn er bij de verbredingsgroepen en bijvoorbeeld de lessen begrijpend lezen. Ook wordt dit principe toegepast bij de bovenschoolse Plus-klas en de Plus-Klus-klas.
De groepen 3 t/m 8 krijgen 2 lessen bewegingsonderwijs per week die door de vakleerkracht bewegingsonderwijs worden gegeven. Daarnaast is er komend jaar ruimte voor MRT, motorische remedial teaching voor kinderen wiens motorische ontwikkeling belemmerd wordt. De MRT wordt aangeboden door de vakleerkracht bewegingsonderwijs.
Op onze kwadraatafdeling hebben wij een vakleerkracht voor Duits en Chinees. Ook worden er, als onderdeel van het lesprogramma, regelmatig gastlessen gegeven door vakdocenten op het gebied van handvaardigheid, beweging en muziek in samenwerking met Cultuurklik (voorheen Scala).
We handhaven het kleutereigene (spelend leren) en gaan uit van de belevingswereld van de kleuters. We werken hierbij rondom thema’s met de methode: “Onderbouwd”. Deze methode helpt ons om ieder kind bij zijn eigen fase in ontwikkeling te stimuleren op het daarbij behorende passende niveau. Daarbij geven we het jonge kind volop de gelegenheid zichzelf te ontwikkelen en stimuleren we het zelfbewustzijn. Wij helpen ze om steeds een stapje verder te komen. Het spelen in de hoeken, in het speellokaal en het buiten spelen op het kleuterspeelplein is eveneens een belangrijk dagelijks terugkerend onderdeel van ons onderwijs.
In ons School Ondersteunings Profiel beschrijven wij ons complete ondersteuningsaanbod Passend Onderwijs. Wij stellen het kind centraal en denken in mogelijkheden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen het aantal specialisten graag op peil houden. We onderhouden ook goede contacten met het OPDC in Meppel en het SWV (samenwerkingsverband PO2203) Uitdaging hierbij is de juiste zorg voor het kind bieden waarbij we de grenzen van onze mogelijkheden zien en bewaken. Dit lukt o.a. door regelmatig overleg van onze intern begeleiders met het ZAT (zorg- en adviesteam) Ook kunnen casussen worden besproken bij het zorgloket van het OPDC en kan er tijdig hulp of doorverwijzing plaatsvinden.
Ons kindcentrum heeft binnen het peuter programma naast VVE tevens aandacht voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Dit heeft als doel de natuurlijke nieuwsgierigheid van ook deze kinderen te stimuleren. Aanpassingsgedrag en onderpresteren willen wij hiermee proberen te voorkomen. Ons leerteam 'Het jonge kind' bewaakt de doorgaande lijn.