Kindcentrum Anne Frank

K.P.-laan 20 7943 CV Meppel

  • Schoolfoto van Kindcentrum Anne Frank
  • Schoolfoto van Kindcentrum Anne Frank
  • Schoolfoto van Kindcentrum Anne Frank
  • Schoolfoto van Kindcentrum Anne Frank
  • Schoolfoto van Kindcentrum Anne Frank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De kinderen stromen uit naar de VO scholen volgens het in het voorjaar gegeven advies. Onze groep 8 telt 31 leerlingen , waarvan vier leerlingen een significante lagere score hebben behaald , dan blijkt uit het L.V.S. van alle leerjaren. Vanwege deze vier lagere scores komt de totaalscore voor deze groep uit op 201,2 bij "Route 8". Zonder deze vier leerlingen scoort deze groep leerlingen op Route 8: 205. De inspectie gebruikt geen eindscores van dit schooljaar vanwege de Corona pandemie om de kwaliteit van het onderwijs te toetsen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

De werkwijze op Kindcentrum Anne Frank is als volgt; twee maal per jaar, na de midden – en na de eindtoets bekijken de intern begeleiders de opbrengsten aan de hand van overzichten uit ParnasSys, “inspectiekaart” , “schoolanalyse” en “leerjaaranalyse”. Met de teamleden bekijken we de trend, schoolontwikkeling, aan de hand van het document “schoolanalyse”. We bespreken de factoren die tot succes hebben geleid en we kijken kritisch naar resultaten die niet conform onze verwachtingen zijn. Waar dat nodig is passen we interventies toe.

Stand van zaken nu; op schoolniveau bespreken we dus de “schoolanalyse” en op groepsniveau bespreken we in voortgangsgesprekken met de groepsleerkrachten: de tabellen “vaardigheidsgroei” de groepsanalyse “trendtabellen” groepsanalyse “grafieken” Van deze gesprekken wordt verslag gedaan in het document “groepsbespreking “opbrengsten”. Op basis van deze gesprekken worden afspraken gemaakt m.b.t. de voortgang, deze zijn terug te vinden in het groepsplan.

Wat betreft onze ambities, de visie van onze school is “ Een optimaal mogelijke ontwikkeling van elk kind ”, zie verder ons “SOP”. We streven ernaar dat alle kinderen kunnen presteren naar eigen vermogen. We hebben hoge verwachtingen van alle kinderen en we werken aan (vaardigheids)groei binnen hun mogelijkheden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overzicht van advies en plaatsing van groep 8 leerlingen medio juni 2021:

VWO= 1 leerling ( 3,23 %)

HAVO/VWO = 2 leerlingen ( 6,46 %)

HAVO= 7leerlingen ( 22,61 %)

VMBO TL/ HAVO= 8 leerlingen  (25,84 %)

TL = 6 leerlingen ( 19,38 %)

VMBO kader en gemengde leerweg= 3 ( 9,69%)

VMBO / LWOO= 4 ( 12,92 %)

Speciaal Onderwijs - leerling met het syndroom van Down= 1 ( 5.5 %)

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectiebezoek van 2017 maakt onderdeel uit van een bestuurlijk onderzoek . Als bijlage de resultaten van het verificatieonderzoek voor onze school.

Auditbureau Noord Nederland heeft in maart 2019 een audit van een dag uitgevoerd op onze schoollocatie. De volgende kwaliteitsstandaarden van de inspectie zijn onderzocht en beoordeeld:

- Onderwijsproces ( Aanbod; Zicht op ontwikkeling; Didactisch handelen; ( Extra) Ondersteuning; Samenwerking; Toetsing en afsluiting) : Voldoende

- Schoolklimaat ( Veiligheid; Pedagogisch klimaat): voldoende

- Onderwijsresultaten ( Resultaten; Sociale en maatschappelijke competenties; Vervolgsucces): voldoende

- Kwaliteit en ambitie ( Kwaliteitszorg; kwaliteitscultuur) : voldoende

Terug naar boven