Openbare Basisschool Roxenisse

Julianaweg 4 3248 AN Melissant

Schoolfoto van Openbare Basisschool Roxenisse

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

  • Op OBS Roxenisse werken we bewust met de eindtoets van IEP.
  • Met een eindtoets worden alleen de cognitieve talenten gemeten van leerlingen. De creatieve, sociale en bijv. technische talenten van een leerling worden weinig zichtbaar. Het team van de Roxenisse betreurt dit, want een kind veel meer waard dan alleen een score. De talenten van ieder kind zijn uniek en deze bepalen de basis van ons handelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

  • Wij toetsen met behulp van methode gebonden toetsen of de leer- en lesdoelen zijn behaald. De onderdelen waar de leerlingen niet voldoende (80% norm) op zijn gegroeid gaan we na een diagnostisch gesprek aan de slag om alsnog de doelen te bereiken. Bij het gesprek wordt vooral gekeken naar de onderwijsbehoeften per leerling.
  • Naast de methode toetsen maken we vanaf het schooljaar 2023-2024, twee keer per jaar de methode overstijgende IEP toetsen voor het Leerling Volg Systeem. 
  • We kunnen de hulp inroepen van de begeleider passend onderwijs (BPO-er) bij ondersteuningsvragen.
  • We bekijken de resultaten per leerling. We geven de leerling inzicht in zijn eigen groei.
  • We bekijken ook de trends per leerling, per leerjaar en bovenschools. We bespreken deze als team om samen een goede doorgaande lijn neer te zetten.
  • De ouders worden hierbij betrokken en regelmatig op de hoogte gehouden.
  • De intern- begeleider heeft  hierbij een belangrijke coördinerende rol. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Groep 8: schooladvies en de overgang naar het voortgezet onderwijs

Onderdeel van de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is het proces waarin besloten wordt welke vorm van voortgezet onderwijs het beste bij het kind past. De school trekt hierin samen op met het kind én de ouders. Ons leerlingvolgsysteem door de jaren heen van methode-afhankelijke en methode-onafhankelijke toetsen geeft ons een belangrijke indicatie. Ook wordt er in groep 7 een NIO toets en een NPVJ afgenomen. De NIO (Nederlandse Intelligentietoets Onderwijs) is een capaciteitenonderzoek om de potentiële mogelijkheden van het kind in beeld te krijgen. De NPVJ (Nederlandse Persoonlijkheids Vragenlijst Junior) is een vragenlijst die de persoonlijkheidseigenschappen meet. Samen met onze eigen observaties krijgen we hiermee een goed beeld van de werk- en leerhouding van het kind: hoe lang kan het kind geconcentreerd werken aan taken, welke leervoorkeur en interesses heeft het kind (praktijkgericht of abstract), hoe is de zelfstandigheid, kan het kind goed plannen en organiseren, hoeveel doorzettingsvermogen heeft het kind en hoe serieus wordt omgegaan met huiswerk.

In de tweede helft van groep 7 krijgt het kind het voorlopige schooladvies. Dit is een informeel moment. We bezoeken met groep 8 in het najaar de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs. Ouders en kinderen kunnen verschillende open dagen en informatiemomenten bezoeken zodat de leerlingen en hun ouders een goed beeld krijgen van de mogelijkheden. Eind februari volgt het definitieve schooladvies, waarna ouders hun kind aanmelden op de nieuwe school. Wij zetten de resultaten, onderwijsbehoeften en andere belangrijke zaken van het kind met medeweten van de ouders in een digitaal overdrachtsdossier voor het voortgezet onderwijs.

In april maken de groep 8 leerlingen de eindtoets. Valt het toetsadvies hoger uit dan het schooladvies, dan heroverweegt de basisschool het schooladvies altijd. In overleg met de leerling en de ouders kan de school het advies dan naar boven bijstellen, maar dat is niet verplicht. Wanneer een basisschool besluit om het advies niet bij te stellen moet zij kunnen beargumenteren waarom dit het geval is.

Ligt het toetsadvies onder het niveau van het geadviseerde schooltype, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Deze leerlingen krijgen in het voortgezet onderwijs de kans om te laten zien dat ze het geadviseerde onderwijstype aankunnen.

De school voor voortgezet onderwijs bepaalt zelf in welke klas de leerling wordt geplaatst, deze klas moet minimaal het niveau bevatten van het schooladvies dat de basisschool heeft gegeven op welk niveau het kind instroomt.

Een voorbeeld: een leerling met een havo-schooladvies, mag door de vo-school in een brugklas geplaatst worden met vmbo-t/havo, havo of havo/vwo niveau. Jaarlijks heeft de school nog contact met het voortgezet onderwijs voor een evaluatie van de gegeven adviezen. Het is heel prettig en leerzaam om te weten hoe het onze leerlingen vergaat in het voortgezet onderwijs en te horen of onze adviezen kloppend waren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een kind dat met plezier naar school gaat, leert beter. Ons team zorgt voor een veilige sfeer waardoor een kind zich thuis voelt en zichzelf mag zijn. We werken samen met ouders, ieder vanuit de eigen rol. Door deze goede samenwerking kunnen we uw kind het beste begeleiden.

We maken afspraken met onze leerlingen. Het is belangrijk dat kinderen begrijpen waarom we afspraken maken. In onze Kwink lessen op gebied van sociale vaardigheid komen onderwerpen als samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid wekelijks aan de orde. Het gaat om basiswaarden: vrijheid van meningsuiting, verdraagzaamheid, afwijzen van discriminatie en een democratische houding. Door kinderen te laten samenwerken, om te laten gaan met vrijheid (en gebondenheid) en het nemen en dragen van eigen verantwoordelijkheid werken we aan burgerschapsvorming.

Naast aparte SOVA lessen zien wij burgerschapsvorming bij ons op school niet als apart vak, maar een vanzelfsprekend onderdeel van verschillende vak- en vormingsgebieden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking
  • Sociale vaardigheden
  • Zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie is in het kader van het toezichtkader in oktober 2019 op bezoek geweest. Het rapport kunt u inzien. Onze school valt onder het basisarrangement van de onderwijsinspectie.

https://toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl/

In juni 2021 is de onderwijsinspectie bij de Roxenisse geweest voor een gesprek over de gevolgen van Covid19 op het onderwijs en de wijze waarop wij hiermee omgegaan zijn. We hebben kunnen laten zien hoe wij ook online zo goed mogelijk doorgewerkt hebben met onze leerlingen, mede door onze sterke ICT infrastructuur. Ook bij dit kwaliteitsonderzoek  was de inspectie tevreden over de werkwijze van onze school.

Terug naar boven