Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bij onze kleutergroepen werken we in thema's. Kleuters leren spelenderwijs. Wij creëren betekenisvolle en uitdagende speelleersituaties. Vanuit de thema's komen alle ontwikkelingsgebieden aan de orde op natuurlijke wijze. De thema's van de Kleuteruniversiteit worden structureel ingezet.
We passen waar mogelijk veel "transfer" toe. Dit houdt in dat we leerdoelen inoefenen bij verschillende vakgebieden. Wat je leert bij begrijpend lezen, ga je ook toepassen bij wereldoriëntatie, taal en rekenen.
De leertijd kan per leerling wisselen omdat leerlingen lesstof op maat, passend bij de behoefte, krijgen.
De Roxenisse wil voor zoveel mogelijk leerlingen in Melissant de beste school zijn. We zoeken naar oplossingen als een leerling een beperking (blijkt) te hebben. We gaan uit van het kind zelf: wat is voor hem/haar de beste oplossing ? Wij beschikken over veel deskundigheid in ons team. Leerkrachten zijn allemaal bevoegd en we borgen de kwaliteit door voldoende nascholing. Binnen de groepen wordt rekening gehouden met verschillen tussen leerlingen. Sommige leerlingen werken sneller, terwijl andere leerlingen extra instructie nodig hebben. In de eigen klas en/of met hulp van onderwijsassistentes kan extra ondersteuning geboden worden.
Binnen onze school kunnen we de basisstof compacten voor leerlingen die sneller door de stof heen kunnen en krijgen de leerlingen uitdagende verdiepingsstof. Vanaf 2023 zijn er binnen SOPOGO verschillende talentbegeleiders die zich richten op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. In de bovenbouwgroepen is er voor deze leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan pluslessen op RGO College.Dit is onze basisondersteuning. Als ouders en school behoefte hebben aan extra ondersteuning, kennis of hulpmiddelen kunnen we hulp inroepen. De externe specialisten van het samenwerkingsverband Passend onderwijs (https://www.swvgo.nl) bieden ons ondersteuning en kunnen (diagnostisch) onderzoek uitvoeren en ons en ouders adviseren.
Niet voor ieder kind kunnen wij helaas de beste school zijn. We gaan echter altijd het gesprek aan met nieuwe ouders en zullen eerlijk zijn over onze mogelijkheden. Met de volgende instanties werken we structureel samen: het Team Jeugd&Gezin van de gemeente, schoolmaatschappelijk werk (2 wekelijks aanwezig op school), begeleider passend onderwijs, logopedist, fysiotherapeut, orthopedagoog.
Voor meer informatie: zie ons ondersteuningsprofiel
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Alle leerkrachten van OBS Roxenisse volgen een training tot EDI leerkracht waardoor de lessen nog effectiever gegeven kunnen worden aan alle leerlingen.
Alle leerkrachten worden in het schooljaar 2023-2024 getraind in het omgaan met en lesgeven aan leerlingen met (extra) talent.
Basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven werken nauw samen om een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het kind te stimuleren. Er is sprake van een goede overdracht, wanneer een kind op 4 jarige leeftijd overstapt naar de basisschool. Alle kinderen verdienen een goede start op de basisschool. Sommige kinderen hebben daarbij een extra steuntje in de rug nodig. Daarvoor is, in samenwerking met de gemeente Goeree-Overflakkee, het VVE beleid opgesteld. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) houdt in dat een kind in aanmerking komt voor extra ondersteuning, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van spraak en taal. Met voorschoolse educatie krijgt een kind tussen 2 ½ en 4 jaar extra begeleiding in de kinderopvang / op de peuterspeelzaal. Vroegschoolse educatie is voor kinderen van 4 tot 6 jaar, die al naar de basisschool gaan. Dankzij het VVE programma kan een achterstand in de ontwikkeling worden voorkomen of ingehaald, zodat het kind een goede start kan maken op de basisschool. Een verwijzing voor VVE wordt verstrekt door de jeugdarts van het Centrum voor Jeugd en Gezin.