Sint Martinusschool

Sportlaan 2 7078 AV Megchelen

Schoolfoto van Sint Martinusschool

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

De afgelopen 3 jaar, 2022-2023-2024, heeft gemiddeld 95% van de leerlingen het 1F niveau behaald. Dit is boven de signaleringswaarde van inspectie (85%), net onder het landelijk gemiddelde, gecorrigeerd voor onze schoolweging (96%) en net onder de ambitie die wij als school hebben gesteld (100%). In principe willen we dat alle leerlingen het 1F niveau behalen. Echter, voor sommige leerlingen met een eigen leerlijn op één of meerdere vakgebieden van de eindtoets is het behalen van het 1F niveau niet realistisch. Daarbij weegt de score van een individu relatief zwaar, gezien de kleine aantallen in groep 8. Met een gemiddelde score van 95% zijn we daarom erg tevreden. De afgelopen 3 jaar, 2022-2023-2024, is er gemiddeld 76% van de leerlingen dat op 1S/2F niveau is gekomen. Dit is boven de signaleringswaarde van inspectie (51%), boven het landelijk gemiddelde, gecorrigeerd voor onze schoolweging (61%) en boven de ambitie die wij als school hebben gesteld (63%). De adviezen die we de afgelopen jaren hebben gegeven, zijn passend voor onze eindscores. We hebben de afgelopen jaren ingezet op de basisvaardigheden en rust in de school en klas. Ook de komende jaren is hier uitdrukkelijk aandacht voor. Daarnaast hebben we EDI geïmplementeerd, wordt er steeds meer onderwijskwaliteit geborgd (onderwijsplannen, werkplannen, zicht op ontwikkeling) en gewerkt volgens een doorgaande lijn. De ingezette interventies blijven we inzetten en breiden we uit waar nodig. Deze speerpunten zijn terug te vinden in ons school- en jaarplan.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenopbrengsten van de school worden gevolgd middels methodetoetsen en ook door methode onafhankelijke toetsen worden ingezet vanaf groep 3. In groep 1-2 worden leerlingen gevolgd middels leerlijnen van IEP. In het kader van opbrengstgericht werken, worden 2 keer per jaar op schoolniveau de tussenopbrengsten van het leerlingvolgsysteem in het team besproken. Hier wordt bekeken of er bepaalde trends op schoolniveau zichtbaar zijn waarop geïntervenieerd dient te worden. Indien dit het geval is, worden afspraken gemaakt op teamniveau. Op groepsniveau en leerlingniveau worden opbrengsten (zowel cognitieve als sociaal emotionele opbrengsten) minstens 2 keer per jaar besproken met de betreffende groepsleerkracht(en) en de intern begeleider. De ontwikkeling van de leerling en van de groep wordt op deze manier gevolgd en indien nodig worden ook hier interventies gepleegd. Daarnaast wordt de informatie die besproken wordt in deze bijeenkomsten omgezet in de werkplannen waarmee de leerkrachten werken. Indien nodig, zullen er vervolggesprekken plaatsvinden met de leerkracht, intern begeleider en eventueel ook met ouders en de betreffende leerling(en).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Volgens afspraken op school wordt het schooladvies vormgegeven. In groep 6 wordt een voorzichtige richting gegeven. In groep 7 volgt het pré-advies, waarna in groep 8 het definitieve advies wordt gegeven. Het advies vanuit school is leidend. Uiteraard is het uitgangspunt om in overleg met ouder(s)/verzorger(s) en de leerling een passend advies te formuleren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast de cognitieve resultaten vinden we de sociale opbrengsten van het onderwijs belangrijk.
We streven ernaar de kinderen kennis en vaardigheden bij te brengen, zodat ze op een goede manier met elkaar omgaan.
Zo wordt een positieve bijdrage geleverd aan onze samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • welzijn
  • leren samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven