Overal waar gewerkt wordt, ontstaan wel eens misverstanden of worden fouten gemaakt. Dat is op onze school niet anders. U bent altijd welkom om dergelijke punten met ons te bespreken.
Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor Primair en Voorgezet Onderwijs. Het adres treft u aan achter in deze schoolgids. Het reglement en de klachtenprocedure zijn op school ter inzage.
Ook is er een interne vertrouwenspersoon (sociale veligheid) aangewezen bij wie u terecht kunt als u een klacht heeft over gedrag of machtsmisbruik door personeel, leerlingen, ouders, vrijwilligers, enz
Onze school heeft ook twee externe vertrouwenspersonen, die deskundig zijn op het terrein van machtsmisbruik en de gevolgen ervan. De externe vertrouwenspersonen zullen met u over de klacht praten en bekijken of, en zo ja, welke volgende stappen wenselijk of nodig zijn. Dit kan in de vorm van hulpverlening zijn, het indienen van een klacht en/of het doen van aangifte bij de politie. U beslist welke stappen u wilt zetten, de vertrouwenspersonen ondersteunen u desgewenst daarbij
Indien er klachten zijn over het onderwijs dan kunt u zich vervoegen bij:
1. de groepsleerkracht
2. de directie
3. het college van bestuur (het bevoegd gezag van de school)
4. de medezeggenschapsraad
Indien er klachten zijn over een persoon:
1. de directie
2. het college van bestuur (het bevoegd gezag van de school)
Allereerst wordt er naar gestreefd om in goed onderling overleg tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt dan kunt u gebruik maken van de klachtenregeling die door het college van bestuur in nauw overleg met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is vastgesteld.
Wat wordt verstaan onder een klacht?
In het reglement wordt een klacht als volgt omschreven: een klacht is een uiting van onvrede over een behandeling die, of een besluit dat, door de betrokkene(n) als onjuist wordt ervaren.
Hoe werkt de klachtenregeling?
Als u een klacht heeft hetzij over een persoon, hetzij over een besluit, dan gaat u eerst zoals in het voorgaande al is aangegeven met de direct betrokkene hierover in gesprek. Het kan voorkomen dat u er met het bespreken van de klacht met elkaar niet uitkomt. Uw klacht wordt niet opgelost. Dan kunt naar de contactpersoon (de interne vertrouwenspersoon) van onze school. Zij/hij verwijst u naar de externe vertrouwenspersonen. De externe vertrouwenspersonen bemiddelen tussen klager en beklaagde, waarbij geprobeerd wordt beide partijen met elkaar in gesprek te brengen. Lukt dit niet dan kan overwogen worden een klacht in te dienen bij de landelijke klachtencommissie. De externe vertrouwenspersonen kunnen u hierbij helpen.
Contact- en adresgegevens zijn op te vragen bij de schoolleiding.