Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We hebben in onze school een eigen schoolbieb. Dit is een mooie toevoeging aan ons onderwijsaanbod. We werken hierbij samen met BiblioNu. Zo gebruiken we rondom onze Jeelo thema's kisten met boeken die hierbij passen. Het stimuleren van lezen is heel belangrijk, ook thuis. Daarom bestaat er ook de mogelijkheid om boeken voor thuis te lenen. Samen met BiblioNu en een aantal enthousiaste vrijwilligers werken we continu samen aan boekpromotie en leesplezier.
Bij het jonge kind vinden wij het heel belangrijk dat kinderen spelend leren. In ons aanbod hebben we veel ruimte voor speelwerktijd. Het doelgericht werken koppelen wij aan de thema's van Jeelo.
Bij de kleuters is er ook extra tijd gereserveerd voor fruit/lunch eten en buiten spelen.
Met onder andere het digikeuzebord stimuleren we het zelfstandig werken.
Lezen
In groep 3 wordt lezen en taal gecombineerd gegeven.
In groep 4 t/m groep 8 gebruiken we de methode Atlantis die technisch en begrijpend lezen combineert.
Jeelo
Kinderen ervaren de wereld als een geheel. Door samenhang in de leerstof aan te brengen en de maatschappij bij het leren te betrekken, leggen ze verbanden tussen wat ze leren op school en de wereld om hen heen. Naast de vakinhoud nemen we ook tijd voor de begeleiding van leerlingen en ontwikkelingsgericht werken.
Op basis van maatschappelijke thema's worden op projectmatige basis vakken aangeboden. Binnen Jeelo werken we geïntegreerd aan:
- aardrijkskunde;
- geschiedenis;
- natuur/biologie;
- maatschappelijke verhoudingen waaronder staatsinrichting;
- geestelijke stromingen;
- expressieve vakken, waaronder cultuurvorming;
- wetenschap en techniek;
- burgerschap en sociale integratie.
Meer informatie over Jeelo is ook te vinden op: www.jeelo.nl.
Dynamiek Scholengroep streeft ernaar om zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs te bieden op de school in hun thuisomgeving. De middelen voor de extra ondersteuning zijn deels toebedeeld aan het Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) en deels aan de individuele scholen. Door de inrichting van een Kwaliteitsteam per school en samenwerking van Kwaliteitsteams tussen de verschillende scholen wordt tegemoetgekomen aan de basisondersteuning (niveau 1 en niveau 2). In overleg met het Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) kan er eventueel beroep gedaan worden op externen.
Soms is het noodzakelijk om met meerdere betrokkenen een kind te bespreken. Bovenschools is er het Ondersteuningsloket voor het multidisciplinair bespreken van leerlingen waarbij het zinvol is dat er vanuit verschillende invalshoeken bekeken wordt wat “ondersteuning op maat” moet inhouden. Gedacht kan worden aan een mogelijke plaatsing in het SBO of het SO. Alle betrokkenen die ondersteuning aan het kind en/of het gezin bieden zitten samen aan tafel en spreken af wie de regie neemt met als doel: één kind (gezin) één plan.
Het Ondersteuningsloket staat onder leiding van de Bovenschools Ondersteunings Coördinator (BOC-er)
Passend onderwijs op onze school
Op onze school worden de onderstaande niveaus van ondersteuning gehanteerd.
Basisondersteuning:
- Niveau 1: Een plan onder verantwoording van de leerkracht of team van leerkrachten
- Niveau 2: Een plan met ondersteuning van een Kwaliteitsteamlid of specialist of door iemand binnen de (gekoppelde) school
Lichte ondersteuning:
- Niveau 3: Ondersteuning die extern ingezet wordt + HGPD (Handelingsgericht Procesdiagnostiek)
- Niveau 4: Plaatsing SBO
Zware ondersteuning:
- Niveau 5: Plaatsing SO
Basisondersteuning betekent bij basisschool Megelsheim dat wij:
- ons richten op de onderwijsbehoefte van de leerlingen en hier ons onderwijsaanbod op aanpassen;
- HGPD-denken en doen is het uitgangspunt, dat wil zeggen dat er vanuit kansen en mogelijkheden gekeken wordt naar leerlingen;
- Planmatig werken (leerlingvolgsysteem, kwaliteitszorg, dyslexieprotocol)
- Zorgen voor een veilig schoolklimaat.
Onze school heeft een kwaliteitsteam, dat samen de ondersteuning binnen en buiten school coördineert.
Ontwikkelingsperspectief
Heeft jullie kind extra ondersteuning nodig, dan is het prettig om zijn of haar ontwikkelingsmogelijkheden te kennen. Speciaal daarvoor stelt de school in overleg met jullie een ontwikkelingsperspectief op: een OPP. In het OPP beschrijven wij het uitstroomniveau na groep 8, de te bereiken tussendoelen en de werkwijze. Het vaststellen van het (OPP) is verplicht voor alle leerlingen die extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband ontvangen.
Op onze school betekent dit dus dat er een OPP wordt opgesteld voor alle leerlingen die ondersteuning krijgen vanaf zorgniveau 3 en voor kinderen die aan het einde van groep 8 zullen uitstromen op groep 7-niveau of lager.
Toewijzing ondersteuning op zorgniveau 3:
Extra ondersteuning is nodig als wij met reguliere mogelijkheden niet in staat zijn op een verantwoorde manier passend onderwijs aan jullie kind te bieden. Bij complexere problematieken zal in een interdisciplinair overleg (Ondersteuningsloket) en in afstemming met jullie, de noodzaak voor extra ondersteuning worden bepaald. De samenstelling van dit interdisciplinair overleg is flexibel.
Toewijzing ondersteuning op zorgniveau 4 en 5:
Voor plaatsing in het SBO en SO is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Ouders vragen deze verklaring bij het Ondersteuningsloket aan, al of niet in samenspraak met de school. De BOC-er zorgt voor een interdisciplinair overleg. Wettelijk verplicht is de betrokkenheid van een orthopedagoog en een externe deskundige. Een TLV wordt afgegeven als het basisonderwijs niet in staat is passend onderwijs te bieden; ook niet met extra ondersteuning op niveau 3. Alle plaatsingen op het SBO en SO zijn, tenzij de commissie anders heeft bepaald, tijdelijk van aard.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zetten extra in op:
- de juiste inzet van de extra leerkrachtformatie bij de combinatiegroepen en de inzet van onze leraarondersteuners.
- goede regels en afspraken met de kinderen voor een fijne werkhouding en het bevorderen van de efficiënte leertijd.
- het werken aan de executieve functies. In schooljaar '22-'23 zijn we hier mee begonnen. Sinds schooljaar '23-'24 gebruiken we de methode breinhelden.
Kleuters leren al doende tijdens hun spel. Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel materiaal is om kleuters tot spelen te stimuleren. Dat is belangrijk als voorbereiding voor het latere lees-, taal- en rekenonderwijs. We maken gebruik van thema’s uit Jeelo. In deze thema’s zijn de tussendoelen helder omschreven zodat we dit aan bod kunnen laten komen in ons doelgericht onderwijs. We houden ook rekening met de thema’s/onderwerpen die de kinderen zelf inbrengen. De speel- /werkles is belangrijk. Hierin leert het jonge kind zelfstandig werken en krijgt het vrije en gebonden opdrachten. Dit bevordert hun zelfstandigheid en hun verantwoordelijkheid. Wij geven veel ruimte voor het vrije spel, daarnaast zijn er geleide bewegingslessen, waarin spelenderwijs veel begrippen aan de orde komen.
Brede school
Basisschool Megelsheim is een brede school. In onze school werken wij samen met kinderopvang van Spring. Enkele keren per jaar is er een breed overleg met enkele teamleden van Spring en enkele teamleden van basisschool Megelsheim. Tijdens deze overleggen staan praktische punten ter bespreking. Tevens bespreken we hoe we de samenwerking kunnen versterken ten behoeve van de ontwikkeling van onze kinderen en het realiseren van een doorgaande ontwikkellijn.