<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Omdat de Springplank onderdeel uitmaakt van het cluster Vianen-Zederik (6 scholen in de omgeving), hebben we de mogelijkheid om interne specialisten te laten 'invliegen'. Zo zijn er o.a. specialisten die begeleiding kunnen bieden op het gebied van hoogbegaafdheid en gedrag. Ook samenwerkingsverband Driegang of Profi Pendi biedt meer dan voldoende ondersteuning d.m.v. arrangementen en specialisten waar wij gebruik van mogen maken.
Een overzicht van een aantal van de aanwezige specialisten binnen ons cluster kunt u vinden in hoofdstuk 3 Ondersteuning en veiligheid. Deze specialisten zijn op afroep beschikbaar voor onze school.
In de eerste twee leerjaren krijgen de leerlingen vaardigheden aangeleerd op veel verschillende ontwikkelingsgebieden die horen bij de ontwikkelingslijnen van het jonge kind. Deze vaardigheden worden aangeboden middels speel-/werklessen, buitenactiviteiten, kringactiviteiten, bewegingslessen of tijdens andere momenten in de klas. Het leren door middel van spel en vanuit ervaringen staat centraal.
De basisschool bepaalt zelf de indeling van de schooldag en de tijden waarop de leerling op school moet zijn. De school moet zich wel houden aan de wettelijk verplichte onderwijstijd. Hoe het aanbod wordt verdeeld over de schoolperiode en hoeveel tijd er per week aan een vak wordt besteed, is volledig aan de school. Er zijn geen richtlijnen voor het vormgeven van een week- en jaarrooster. Vakken waarvoor kerndoelen gelden, zijn wettelijk verplicht. De kerndoelen voor het basisonderwijs beschrijven wat een kind aan het eind van de basisschool moet weten en kunnen. De verplichte vakken op de basisschool zijn:
- Nederlands.
- Engels.
- Rekenen en wiskunde.
- Oriëntatie op jezelf en de wereld, zoals aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeer en staatsinrichting.
- Kunstzinnige oriëntatie: bijvoorbeeld muziek, tekenen en handvaardigheid.
- Bewegingsonderwijs.
Kijkend naar ons onderwijsconcept, de methoden en werkwijzen die wij gebruiken binnen onze school, hebben wij een indeling per vakgebied gemaakt. Onder het verplichte vak Nederlands valt bijvoorbeeld, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en schrijven.
Het team van de Springplank streeft in haar onderwijs naar een optimale begeleiding van alle kinderen. Dat betekent dat er rekening gehouden wordt met beperkingen, mogelijkheden en talenten van elk kind. Alle leerlingen worden 3 keer per jaar besproken tijdens een groepsbespreking. Bij deze groepsbespreking zijn de groepsleerkracht en intern begeleider aanwezig. Uit deze besprekingen kunnen vervolgacties komen.
Remedial Teaching door externen onder schooltijd
Het kan zijn dat u, als ouder, te kennen geeft de diensten van een externe remedial teacher ten behoeve van uw kind te willen inzetten. Zolang dit buiten de lestijd gebeurt, is dit de verantwoordelijkheid van de ouder zelf. Het wordt echter een andere zaak als de remedial teaching onder schooltijd zou moeten plaatsvinden. Dit kan alleen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- Er is een rapport aanwezig van de externe deskundige (orthopedagoog, onderwijskundige of psycholoog).
- De externe onderzoeker is lid van een beroepsgroep binnen zijn/haar vakgebied.
- De leerling kan niet effectief het onderwijs in de groep volgen zonder aanpak van de gerezen problematiek.
- De externe deskundige adviseert expliciet dat de extra hulp niet na schooltijd, maar tijdens de lessen dient te worden gegeven.
- De externe deskundige geeft een afgebakend tijdspad aan, zodat duidelijk wordt wanneer het effect van de extra hulp wordt geëvalueerd en de extra hulp (eventueel gefaseerd) afgebouwd dan wel verlengd kan worden. De hulp mag geen langdurig of structureel karakter hebben.
- De remedial teacher beschikt over de juiste bekwaamheid, certificaten en/of diploma’s (LBRT gecertificeerd).
De school verwacht hiermee tegemoet te komen aan de wens van sommige ouders, zonder daarbij haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het voor de betrokken leerling bestemde, reguliere onderwijsaanbod uit het oog te verliezen. De eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van dit beleid ligt bij de directie van de school. Wanneer kinderen in aanmerking komen voor externe RT onder schooltijd, nemen de ouders hierover contact op met de schoolleiding.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen ons team en cluster zijn specialisten aanwezig die een begeleidende en coachende rol vervullen, waardoor onze basisondersteuning verder wordt versterkt. Deze specialisten helpen leerkrachten o.a. bij het implementeren van effectieve onderwijsstrategieën die inspelen op de diverse behoeften van leerlingen.
Ieder schooljaar bepalen we welke scholing (met betrekking tot de basisondersteuning) van belang is om op in te zetten. Door gerichte trainingen en workshops blijven onze leerkrachten up-to-date met de nieuwste methoden en technieken.
In het schooljaarplan is te lezen om welke specifieke scholing het gaat.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.