Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De samenstelling van de groepen wordt ieder schooljaar opnieuw bekeken. Afhankelijk van leerlingen aantallen per jaargroep wordt gekozen voor de meest optimale verdeling van de leerlingen over de groepen.
In principe wordt elke dag aandacht besteed aan rekenen en taal (lezen, spelling, begrijpend lezen, taalopdrachten). Daarnaast worden gedurende de week wereldoriëntatie, creatieve vakken, gym en muziek aangeboden.
Omdat de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, maken we geen gedetailleerd urenoverzicht per vak. Het ene kind kan meer taal nodig hebben, waar de ander meer tijd besteedt aan bijvoorbeeld rekenen.
De school geeft specifieke ondersteuning voor leerlingen met een niet Nederlandstalige achtergrond. Aan de school is een regionale nieuwkomersvoorziening verbonden. De expertise die aanwezig is bij de leerkrachten van deze groep wordt ook ingezet in de reguliere groepen. De diversiteit van onze populatie zorgt ervoor dat we voor alle kinderen waar nodig maatwerk leveren.
Als er zorgen zijn rondom een leerling wordt dit eerst besproken met de kwaliteitscoördinator. Als er expertise nodig is van buitenaf wordt de leerling besproken in het zorgteam. Daarbij zijn maatschappelijk werk, onderzoeker en P2O (medewerkers vanuit het samenwerkingsverband) en ouders aanwezig.
Het inschakelen van een extern deskundige door ouders
Het kan voorkomen dat u als ouder het nodig vindt om een extern deskundige in te schakelen. In het belang van een goede samenwerking met u en in het belang van uw kind willen we u graag wijzen op het volgende:
Indien u zelf een psychologisch of ander onderzoek door een deskundige laat uitvoeren, zullen we deze resultaten betrekken bij onze aanpak als:
- het een gekwalificeerd onderzoeker betreft;
- hij/zij aantoonbare ervaring heeft met basisschoolleerlingen;
- er sprake is van onafhankelijk advies;
- wij als school inbreng hebben in het bepalen van de onderzoeksvraag;
- wij als school mondeling en schriftelijk worden geïnformeerd over de volledige uitslag.
Wanneer u een extern deskundige kiest die niet aan deze criteria voldoet, voelt de school zich niet verplicht om de uitkomsten van het onderzoek over te nemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met de inzet van de middelen vanuit de subsidie basisvaardigheden is het mogelijk materialen en scholing in te zetten om met name de resultaten van taal te verbeteren.
Komend schooljaar gaan we een traject 'Close reading' volgen onder begeleiding van een expert. samen met haar gaan we kijken naar wat passend is voor onze school.
Per bouw is een onderwijsassistent of leerkrachtondersteuner aanwezig. Dit maakt het mogelijk het onderwijs anders te organiseren,te werken met kleine groepjes kinderen of de leerkracht de mogelijkheid te bieden extra ondersteuning te geven terwijl de ander aanwezig is in de klas
In het schoolgebouw is een Kinderdagverblijf gehuisvest. Dit valt onder verantwoordelijkheid van de organisatie 'Partou'. Er is een warme overdracht van de kinderen die daar vandaan naar De Meridiaan komen. Daarnaast is er contact met de externe peuterspeelzaal als kinderen naar onze school komen. Ook daar zorgen we samen voor een warme overdracht.
In het schooljaar 2023-2024 zal sprake zijn van een verhuizing naar een noodlocatie i.v.m renovatie van het huidige gebouw. Daarna zal er een sprake zijn van een kindcentrum waarin kinderopvang, peuterspeelgroep en mogelijk naschoolse opvang gehuisvest zijn.