De Boogerd

Homoetsestraat 38 B 4021 HH Maurik

  • Schoolfoto van De Boogerd
  • Schoolfoto van De Boogerd
  • Schoolfoto van De Boogerd
  • Schoolfoto van De Boogerd
  • Schoolfoto van De Boogerd

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Boogerd bestaat uit 10 enthousiaste leerkrachten, 2 onderwijsondersteuners, een intern begeleider en directeur. Samen vormen zij een krachtig team dat met veel passie hun vak uitoefent en kinderen willen begeleiden en ondersteunen in hun ontwikkeling. Het is een team dat graag samenwerkt en zich ook samen verantwoordelijk voelt voor alle leerlingen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Helaas kan het voorkomen dat een leerkracht zich ziekmeldt of afwezig is vanwege nascholing of buitengewoon verlof. Wij gaan dan op zoek naar vervanging en dat doen wij via IPPON. IPPON is een organisatie die voor meerdere besturen de vervangingen regelt. In deze tijd is dit vaak een lastige opdracht vanwege het tekort aan leerkrachten.

Mocht er bij IPPON geen invaller aanwezig zijn, dan gaan we intern kijken wat de mogelijkheden zijn. Dit kan zijn dat een collega extra komt werken, dat de directie voor de klas gaat of dat we de kinderen verdelen over de andere groepen. Als dit alles niet mogelijk is, dan zullen wij genoodzaakt zijn om de kinderen niet naar school te laten komen. Als dit het geval is, dan nemen wij contact met u op en mocht u zelf geen opvang kunnen regelen, dan zullen wij op school uw kind opvangen.   


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ieder schooljaar kijken we naar de vorming van onze groepen. We zijn een kleine school en daardoor genoodzaakt om groepen te combineren. Echter hebben we hier veel ervaring in en weten we welke combinaties werken. Hierbij kijken we ook ieder jaar naar de leerlingen en wat zij nodig hebben. Dit laatste is voor ons een belangrijke factor in het vormen van de groepen. 

Op De Boogerd werkt een team van professionals. In het onderwijs dat wij aanbieden, kijken wij kritisch naar het methode aanbod en durven hierin aanpassingen te maken. Wat aan de tekentafel is bedacht, sluit niet altijd aan bij de groep. Een groep kan een onderdeel iets moeilijk vinden, waardoor we iets vertragen en meer aandacht aan dat onderdeel moeten geven. Echter kan een groep een onderdeel ook beheersen, waardoor we juist kunnen versnellen. Daarbij is het onderwijs erg versplinterd, wij zijn op zoek naar manieren om vakken samen te voegen. Hierdoor krijgen leerlingen een veel breder en duidelijker aanbod en vergroten wij hun betrokkenheid. Deze kritische blik, flexibiliteit en aanpak is in ons onderwijs van belang.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen in groep 1 en 2 leren al doende tijdens hun spel. Wij zorgen voor een rijke leeromgeving met voldoende materiaal om al handelend en spelend te leren. We moedigen ze aan om aan iets nieuws te beginnen en begeleiden ze hierbij. Al spelend zijn de kinderen bezig met het ontwikkelen van hun vaardigheden op o.a. het gebied taal, rekenen, motoriek, creativiteit en het sociaal-emotionele vlak. Kinderen leren te kiezen wat ze willen, leren zich te concentreren en er is tijd voor individuele begeleiding of begeleiding in groepjes. 

De ontwikkeling houden we bij middels het observatiesysteem Leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys en dit bespreken we tijdens de oudergesprekken. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Om vanaf groep 2 de overgang naar groep 3 soepel te laten verlopen, blijft spelend leren een belangrijk onderdeel. Daarnaast staat groep 3 in het teken van het aanvankelijk lees- en schrijfonderwijs en rekenonderwijs. Vanaf groep 4 wordt het leesonderwijs breder ingezet met taal, spelling, begrijpend- en technisch lezen. Plezier in lezen blijft hierbij belangrijk!

Naast lezen, rekenen en schrijven komen in de hogere groepen de wereldoriënterende vakken uitgebreid aan de orde. In de groepen 7 en 8 maken de kinderen ook kennis met de Engelse taal. We zorgen ervoor dat de creativiteit, spontaniteit en eigen inbreng van de kinderen een belangrijke plaats blijven innemen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Doubleren
Soms is het beter voor de ontwikkeling van een kind om een leerjaar over te doen. Echter vanaf groep 5 is het niet meer wenselijk om een leerling te laten doubleren. Wij kijken dan naar andere mogelijkheden, zoals dat een leerling meegaat naar het volgende leerjaar maar op zijn eigen niveau/ tempo de leerstof door werkt. Een leerling kan dan een eigen leerlijn gaan volgen. Mocht bovenstaande spelen, dan worden ouders altijd betrokken. Uiteindelijk neemt de school de beslissing of een leerling doubleert.

Versnellen
Het is ook mogelijk dat een leerling zich dermate snel ontwikkelt, dat het beter is om te versnellen naar een volgende groep. Deze stap wordt echter in heel uitzonderlijke gevallen genomen. Uiteraard gaat deze hele procedure in nauw overleg met de ouders. Zij worden bij elke stap op de hoogte gehouden. De eindbeslissing of een leerling wel of niet doorgaat naar de volgende groep ligt bij de school.

Meer- of hoogbegaafdheid
Binnen de Brede School is er ruimte om onze midden- en bovenbouwleerlingen extra uitdaging en verdieping te bieden. Hierbij werken wij samen met 4 andere scholen uit onze omgeving. Het gaat hierbij om leerlingen die meer uitdaging nodig hebben buiten de reguliere stof die in de klas wordt behandeld of die tot de meer- en hoogbegaafden horen. De Plusklas werkt 1 maal per week groepsoverstijgend met elkaar samen. Ze werken aan projecten, maken verslagen, leren presenteren, leren leren, werken met ‘science’, gaan met elkaar filosoferen en maken kennis met een nieuwe talen. De deelname van de leerlingen aan de Plusklas zal per periode bekeken en geëvalueerd worden. We kiezen voor één ochtend in de week, zodat leerlingen wel uitgedaagd, maar niet geïsoleerd worden. 

VVE
Vanuit het consultatiebureau kan er een VVE-indicatie worden afgegeven. VVE staat voor voor- en vroegschoolse educatie. Een leerling met een VVE-indicatie kan specifieke ondersteuning nodig hebben. Om aan deze ondersteuning te kunnen voldoen, werken wij samen met een VVE gecertificeerde pedagogisch medewerker vanuit RivaKids. In een kleine veilige setting stimuleren wij de leerlingen extra in hun ontwikkeling en geven hen daarbij handvatten mee om ook in een grote groep tot ontwikkeling te komen. Op welk gebied we specifiek insteken, hangt af van wat de leerling nodig heeft om tot ontwikkeling te komen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In ons Schoolondersteuningsprofiel staan onderstaande ambities beschreven:

  • Deskundigheidsbevordering van het team en ontwikkelen van een doorgaande lijn in de aanpak in leerjaar 1 t/m 8 in aansluiting op de basisaanpak en de plusklas.
  • Verder verbeteren van de aanpak en ondersteuning voor kinderen met een andere moedertaal dan Nederlands. Dit geldt voor onze aanpak van het taal-leesonderwijs, maar ook voor het leren en gebruiken van taal in de andere vakken. Het team wil hierin deskundiger worden en de aanpak verder uitbouwen. Hierbij hoort ook de specifieke aanpak voor nieuwkomers op school.
  • Werken aan steeds betere en meer integrale samenwerking met het sociaal team (gemeente Buren) en andere experts in en om de school (jeugdhulp en samenwerkingsverband) om de brede ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te stimuleren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Naast de kinderopvangorganisatie in het gebouw, maken ouders ook gebruik van kinderopvangorganisatie Buitenpret.

Indien u gebruik heeft gemaakt van een kinderopvangorganisatie, ontvangen wij voor de start op de basisschool vanuit deze organisatie een overdracht. Deze overdracht is voor ons helpend om voor het juiste onderwijs aanbod te zorgen. 

Binnen de Brede School werken wij samen met RivaKids aan preventieve zorg. Vanuit deze samenwerking huren wij 2 uur per week een VVE gecertificeerde pedagogisch medewerker in om extra ondersteuning te geven in groep 1-2. Met een klein groepje worden er liedjes gezongen, spelletjes gespeeld en verhalen voorgelezen om deze kinderen extra te begeleiden in hun ontwikkeling. 

Terug naar boven