Openbare Basisschool De Springplank

Hoornweg 44A 9363 EH Marum

  • De musical is dé afsluiting van de schoolloopbaan van onze leerlingen. Leerlingen kunnen terugkijken op een plezierige en leerzame periode!
  • We werken via een groepsmissie aan individuele- en groepsdoelen. We willen hiermee de kinderen mede-eigenaar maken van hun leerproces.
  • We laten onze leerlingen graag samenwerken en zetten ICT gericht in (als middel) om tot goede leerprestaties te kunnen komen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De IEP Eindtoets van 2021 heeft een score opgeleverd van 78 en is daarmee gescoord op de gestelde norm. De scores van de leerlingen sluiten aan bij hun leervermogen.

De schoolweging is voor het huidige schooljaar vastgesteld door het CBS op 30,3 (op een schaal van 20-40). We kunnen dus concluderen dat onze school een gemiddelde ouder/leerling populatie heeft. Aan de schoolweging zijn twee ondergrenzen gekoppeld t.a.v. de gemiddelde eindresultaten van taalverzorging, rekenen en lezen op niveau 1F en niveau 2F/1S.

Hoe doet De Springplank het over de afgelopen schooljaren? Schooljaar 2018-2019 en 2020-2021 (In schooljaar 2019-2020 is er geen eindtoets geweest).

Percentage kinderen op niveau 1F: 95,6% (landelijke ondergrens = 93.3%). Op schoolniveau streven we altijd naar 100% uitstroom op niveau 1F, met een eigen ondergrens van ten minste 95%. We zijn over het behaalde percentage grotendeels tevreden, want de eigen ondergrens is behaald en tevens de landelijke ondergrens. Daarentegen is er ruimte voor verbetering om een hoger percentage te realiseren. Dit zit 'm in het nog beter afstemmen op leerlingniveau wanneer er sprake is van een uitstroom op VMBO-BB of KB niveau.

Percentage kinderen op niveau 2F/1S: 62,2% (landelijk gemiddelde = 60%, de signaleringswaarde voor onze school is vastgesteld op 47,3% en onze eigen ambitie betreft 60% of hoger). Dit betekent dat we tevreden zijn met de resultaten op schoolniveau t.a.v niveau 2F/1S.

We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de groeps- en CLB besprekingen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Resultaten

We streven (zo hoog mogelijke*) opbrengsten na m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de groeps- en consultatieve leerling besprekingen (CLB). Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. 

*Op groepsniveau gemiddeld een niveau II score. Dit ligt iets hoger dan het landelijk gemiddelde. Op leerlingniveau streven we naar een score die voldoende groei laat zien t.a.v. het vorige afnamemoment en passend is bij de leerling. 

Toetsing en afsluiting

Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften).Ouders worden tijdens rapportagegesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten. In leerjaar 8 doen in principe alle leerlingen mee aan de eindtoets (IEP). Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind.

De adviesprocedure gaat als volgt:

- In groep 6 en 7 worden de M en E toetsen van lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen ingevoerd in de Plaatsingswijzer, een niveau indicatie wordt zodoende verkregen.

- In groep 7 krijgen de ouders bij de laatste rapportage een voorlopige indicatie van de vervolgstroom te horen door de leerkracht.

- In groep 8 krijgen de ouders en kinderen in de maand november een voorlopig schooladvies te horen.

- In februari worden de gemaakte M toetsen toegevoegd aan de Plaatsingswijzer en volgt er een definitief advies voor de vervolgstroom, mede op basis van inzet, attitude en zelfregulerend vermogen.

- Ons eigen 'doorberekenmodel' fungeert als second-opinion t.a.v. het definitieve advies.

- Indien de eindtoets hoger uitvalt dan het advies van de leerkracht wordt er een aangepast schooladvies overwogen en waar nodig wordt dit doorgevoerd. Ouders worden hierbij geraadpleegd. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We streven een nauwgezette advisering m.b.t. de vervolgschool in het voortgezet onderwijs na. Vanaf groep 6 krijgen de ouders inzage in, en uitleg over, de Plaatsingswijzer. De laatste drie schooljaren zijn bepalend voor de keuze van het vervolgonderwijs, niet alleen de voortgangstoets in groep 8. De resultaten uit het leerlingvolgsysteem van de groepen 6, 7, en 8 vormen dus de basis voor het definitieve schooladvies. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling, waarbij de eerste twee onderdelen het zwaarst meewegen. De motivatie en de werkhouding van de leerling is niet direct meetbaar, maar speelt wel degelijk een rol in de adviesgesprekken tussen de leerkracht van groep 8, de ouders en de leerling zelf. 

Daarnaast hebben we als school een eigen 'doorbereken-model' ontwikkeld om nóg scherper en beter te kunnen inschatten welk niveau het best bij een kind past.    

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leraren hebben (onder meer) een vormende (opvoedende) taak: hun leerlingen op te voeden tot goede burgers. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen (dichtbij en ver weg) kunnen omgaan. We gebruiken de methode Kwink voor het sociaal-emotioneel leren. In deze lessen besteden we dan ook gericht aandacht aan de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen. Onze leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Kernwoorden zijn: welbevinden, vertrouwen en veiligheid. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leraar, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig (samen met anderen) kunnen doen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Obs De Springplank valt onder het basisarrangement. 

Op maandag 30 september 2019 is de inspectie van het onderwijs bij ons op bezoek geweest voor een zogenaamd verificatieonderzoek. De laatste keer dat de inspectie op onze school is geweest was in 2013. Het bestuur van Quadraten is verantwoordelijk voor de kwaliteit op al hun scholen, zo ook op De Springplank. De onderwijskwaliteit is t.a.v. meerdere onderdelen getoetst. Er zijn vier lesobservaties geweest, een gesprek met directie/ intern begeleiders, leerlingen en het team. Per onderdeel waren er drie beoordelingsmogelijkheden: goed, voldoende en onvoldoende.  

Aanbod: voldoende 

We hebben een stevig en solide aanbod met doorgaande lijnen. De taalklas is hierop een waardevolle aanvulling.   

Didactisch handelen: voldoende 

In de vier lessen die zijn geobserveerd is er geconstateerd dat de kwaliteit van voldoende tot goed was. Er is duidelijk zichtbaar dat er gewerkt wordt via een lesopbouw. De kansen om tot een goede beoordeling te komen liggen in het verstevigen van de taakgerichtheid en het durven inspelen op 'het moment van verwondering' en specifieke vragen of opmerkingen van kinderen.   

Zicht op ontwikkeling: goed  

De wijze waarop we zicht op de ontwikkeling van onze kinderen hebben is van goede kwaliteit, mede door het gebruik van interventiemodellen voor de vakken rekenen en spelling. Er is een doordachte wijze van signaleren, plannen en handelen.    

Pedagogisch klimaat: voldoende 

De school werkt met de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren in alle groepen. Er is rust en structuur en is sprake van een leerrijke omgeving. Mogelijkheden voor een goede beoordeling liggen in het verstevigen van het eigenaarschap van de leerlingen t.a.v. het oplossen van bv. conflicten bij leerlingen onderling.     

Kwaliteitscultuur: goed 

Op onze school is er veel gelegenheid voor ontwikkeling, experimenteren en scholing. Er wordt goed samengewerkt om het onderwijs steeds iets beter te maken en te leren van en met elkaar. Onze werkwijze van 'leren in beweging' is daar een mooi voorbeeld van voor zowel de leerlingen als de leerkrachten.   

Resultaten: voldoende 

De eindopbrengsten liggen op het niveau van wat er mag worden verwacht op basis van onze leerlingenpopulatie. Op streefniveau 1F scoren we rondom het landelijk gemiddelde en op het hogere streefniveau 2F/1S wordt er bovengemiddeld gescoord.   

Al met al zijn we als schoolteam erg tevreden over de wijze waarop het inspectiebezoek heeft plaatsgevonden en de bijbehorende beoordelingen. We weten dat we de juiste koers te pakken hebben en gaan gemotiveerd verder!  

Terug naar boven