Openbare Basisschool De Springplank

Hoornweg 44A 9363 EH Marum

  • De musical is dé afsluiting van de schoolloopbaan van onze leerlingen. Leerlingen kunnen terugkijken op een plezierige en leerzame periode!
  • We werken via een groepsmissie aan individuele- en groepsdoelen. We willen hiermee de kinderen mede-eigenaar maken van hun leerproces.
  • We laten onze leerlingen graag samenwerken en zetten ICT gericht in (als middel) om tot goede leerprestaties te kunnen komen.

Het team

Toelichting van de school

Kenmerken van het personeel

Op De Springplank werken directie, intern begeleider en leerkrachten dagelijks aan het verzorgen van kwalitatief onderwijs. 

De directie vormt samen met de intern begeleider het managementteam (MT).

Het team bestaat uit:

- 1 directeur

- 1 intern begeleider

- 11 groepsleerkrachten

- 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs

- 1 vakleerkracht HVO

- 1 vakleerkracht GVO

- 1 onderwijsassistent

- 1 administratief medewerker

- 2 conciërges

- stagiaires van diverse opleidingen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Obs De Springplank zorgt ervoor dat er een vervanger wordt geregeld voor korte of langere tijd indien een teamlid niet kan werken (bv. door ziekte of een andere geldende verlofreden). Het regelen van vervanging gebeurt in samenwerking met bemiddelingsbureau Slim en stichting Quadraten. We passen ook regelmatig toe dat er een interne vervanger geregeld wordt. We zetten dan een ambulante collega in of een collega wordt na overleg ingezet op een niet-werkdag. 

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen ons schoolteam hebben we verschillende expertises in huis:

- Leescoördinator (geeft input t.o.v leesbeleid)

- Cultuurcoördinator (geeft input t.o.v. cultureel erfgoed onderwijs) 

- ICT coördinator (regelt lopende zaken t.a.v. ICT, MOO/Heutink, Basispoort, Gynzy en geeft input t.a.v. ICT-beleidsplan) 

- Intern begeleider (coördineert de leerlingenzorg, houdt leerling- en groepsbesprekingen, ondersteunt en coacht leerkrachten)

- Kwink-coach (is aanspreekpunt voor leerkrachten t.a.v. onze anti-pestmethodiek/methode Kwink en geeft inhoudelijke adviezen t.a.v. de doorgaande lijn sociaal-emotioneel leren (SEL).

- 1 Specialist onderbouw (coördineren de doorgaande lijn in de onderbouw) 

- Rekencoördinator (geeft input t.o.v. rekenonderwijs)

- Schoolopleider (begeleidt stagiaires en onderzoek in het kader van de opleidingsschool) 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We bieden een ruim onderwijsaanbod van activiteiten aan, vanuit Parnassys Leerlijnen Jonge Kind, waar ruimte is voor: spel, kring/gespreksactiviteiten, lees/schrijf activiteiten, onderzoeken reken/wiskundeactiviteiten, constructieve en beeldende activiteiten. Kinderen in deze groepen leren door middel van het spel. In de groepen worden daarom bij elk thema bijpassende hoeken gemaakt waar de kinderen kunnen spelen en werken. Hier kunnen ze de pas verworven informatie weer laten zien in hun spel en leren van elkaar. De leerkracht observeert het spel om te kijken wat er gebeurt en hoe er wordt gespeeld door één of meerdere kinderen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We hebben voor alle groepen dezelfde lestijden. De school begint om 8.30 uur en eindigt om 14.15. Op woensdag gaan de kinderen tot 12.30 uur naar school. De inhoud van het lesrooster is passend bij de leeftijd en de ontwikkeling van onze kinderen. 

Het buitenspelen in de ochtendpauze valt onder lestijd. Spel en vrijetijdsbesteding is onlosmakelijk verbonden met bevordering gezond gedrag en sociaal-emotioneel leren. 

Taal en lezen bestaat uit verschillende vaardigheden waaronder ook het lezen met begrip. We zien dit niet als een apart vak, maar juist als iets waar in al onze activiteiten aandacht voor is. 

Als verkeersveilige school hebben we projectmatig extra aandacht voor verkeer. Deze lessen vallen onder wereldoriëntatie. 

In onze lessen hebben we aandacht voor wetenschap en techniek, dit wordt geïntegreerd aangeboden en komt in verschillende vakken naar voren. Praktisch valt het vooral onder de wereldoriëntatie. 

Burgerschap komt in verschillende vakken aan de orde. Onze sociaalemotionele methode Kwink geeft hiervoor specifieke lessen aan. 

De middagpauze is geen lestijd. Het eten en drinken in de klas valt wél onder lestijd en er vindt dan altijd een onderwijsgerelateerde activiteit plaats, zoals: voorlezen, Jeugdjournaal kijken, De Dag Vandaag, kringgesprek, klassenvergadering, etc. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolondersteuningsprofiel

We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LVS ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en het LVS Zien (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. Onze school beschikt over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP verheldert welke leerlingen we (geen) zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (leraar), maar via groeps- en CLB besprekingen (3x per jaar, bij de start van een schooljaar en na de midden- en eindtoetsen). Tijdens deze besprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leraargedrag), de ontwikkeling van de subgroepen en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord, waarbij de IB-er een coördinerende en controlerende rol heeft.

Extra ondersteuning

Wanneer het nodig is om een leerling een eigen leerlijn te geven, omdat het niveau van de leerling meer dan een jaar afwijkt van zijn of haar leeftijdsgenoten, schrijven we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Het OPP beschrijft welke leerstof die leerling krijgt aangeboden en welke begeleiding en ondersteuning de school aanbiedt. Tevens vermeldt het OPP de doelen m.b.t. de specifieke vakken en de aanpak van de leraar (afstemming). Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd. Bij de evaluatie zijn de ouders en het kind betrokken.

Passend onderwijs

Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en waar mogelijk op het geven van extra ondersteuning. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben naar het kind. Kan het kind zich niet genoeg ontwikkelen binnen de kaders van ons schoolondersteuningsprofiel dan gaan wij samen met de ouders op zoek naar onderwijs dat beter bij het kind past. In ons schoolondersteuningsprofiel (zie bijlage) hebben we beschreven welke ondersteuning we kunnen geven. Voor verdere informatie over passend onderwijs zie www.quadraten.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De extra ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen wordt gecoördineerd door onze intern begeleider. 

De kennis en kunde binnen het schoolteam wordt actueel gehouden door de volgende teamscholingen:

- Rekenscholing 
* Rekenen in groep 1-2: een basis om op te bouwen!
* Werken aan stevig rekenfundament
* Op weg naar 1S
- Implementatiescholing 
* Cito leerling in beeld 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school zet in op effectief samenwerken met voorschoolse voorzieningen. Deze samenwerking is m.n. gericht op informatie-uitwisseling over leerlingen in achterstandsituaties en het realiseren van een doorgaande leerlijn. Daarnaast werken we samen met vervolgscholen (ook bij een tussentijds vertrek). In alle gevallen betrekken we ouders bij de overgang van hun kind (voorschool – school; school – voortgezet onderwijs; school – andere school). Met betrekking tot leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte werken we samen met het samenwerkingsverband en met zorgpartners.

Terug naar boven