Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In bovenstaande lessentabel wordt globaal weergegeven hoeveel tijd (in uren) we wekelijks besteden aan de diverse vakgebieden in de groepen 1 en 2.
In bovenstaande lessentabel wordt globaal weergegeven hoeveel tijd (in uren) we wekelijks besteden aan de diverse vakgebieden in groep 3 t/m 8. Het aanbod passen we, waar nodig, aan op de onderwijsbehoeften van de groep.
Onder taal valt ook het vak spelling en woordenschat. De uren voor lezen zijn opgebouwd uit de uren voor technisch lezen en begrijpend lezen.
Omdat wij werken met "Focus op begrip" worden de vakken taal, lezen en wereldoriëntatie geïntegreerd aangeboden.
Binnen onze school beschikken we over diverse specialisten. Daarnaast maken we binnen Elan gebruik van ambulant begeleiders, orthopedagoog enz.
Mocht het zo zijn dat andere expertise nodig is, dan is er wellicht de mogelijkheid om expertise van buiten de stichting \" in te laten vliegen\".
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Indien expertise noodzakelijk is om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden, dan is er de mogelijkheid voor onze collega's om een scholing of opleiding te volgen.
Daarnaast hebben we de beschikking over specialisten binnen de Elan-onderwijsgroep. Graag verwijzen wij u voor meer informatie de website van Elan Onderwijsgroep. Passie, bevlogenheid en aandacht voor elk kind - waaruit blijkt dat bij Elan Onderwijsgroep?
Algemeen:
Kleuters leren spelenderwijs. Naast het werken vanuit de kring wordt er gespeeld en gewerkt aan tafels, in de speelhoeken, in de speelzaal en op het schoolplein. Door de kinderen te stimuleren tot veel inbreng en betrokkenheid komen we samen tot een rijke speel- en leeromgeving. Daarbij maken we gebruik van de leerlijnen van het leerlingvolgsysteem Parnassys. Spelenderwijs komen alle ontwikkelingsgebieden voor kleuters aan bod aan de hand van verschillende thema’s.
DE ONTWIKKELINGSGEBIEDEN VAN KLEUTERS
- Taal en lezen: praten en luisteren, verhalen, klanken en letters, uitbreiding van de woordenschat.
- Rekenen: tellen en rekenen (meer-minder-evenveel), meten en wegen, ruimte, vormen en tijd.
- Grove motoriek: sterker worden, balans, behendigheid met de bal, groepsspelen, hardlopen, oriëntatie in de ruimte.
- Elke dag is er tijd ingeruimd voor bewegingsonderwijs, zowel binnen als buiten. In het speellokaal worden spel- en gymlessen gegeven.
- Fijne motoriek: werken met papier, klei e.a. materialen, tekenen, verven, stempelen, het oefenen van schrijfpatronen, krabbelen en functioneel schrijven.
- Sociaal en emotioneel: d.m.v. groepsactiviteiten en opdrachten leren kinderen vaardigheden hoe ze met elkaar omgaan en hoe ze rekening kunnen houden met de ander + inzet KWINK.
- Wereldoriëntatie: Afhankelijk van het thema wordt er ook aandacht geschonken aan natuur, verkeer enz. We maken hierbij gebruik van diverse schoolTV-programma's.
- Expressie: jonge kinderen leren zich uiten met behulp van dans, muziek, door het gebruik van verschillende materialen en door het toepassen van allerlei technieken.