Wat is de klachtenregeling?
Overal waar mensen (samen)werken worden fouten gemaakt. Vaak kom je er onderling wel uit door klachten te bespreken met de leerkracht, de directie, of de speciaal daarvoor aangewezen schoolcontactpersoon / vertrouwenspersoon. Kom je er niet uit, dan kun je de hulp inschakelen van de externe vertrouwenspersoon of jouw klacht voorleggen aan de klachtencommissie.
We hopen natuurlijk dat het niet zover hoeft te komen! We nodigen onze ouders altijd uit om vooral bij ons te komen als er problemen zijn, als dingen opvallen of als er dingen gebeuren waar je het als ouder niet mee eens bent of meer over wilt weten. Voel je welkom om met ons in gesprek te gaan. Wij luisteren graag naar jouw verhaal.
Interne contactpersoon
Op Basisschool de Welp zorgt de schoolcontactpersoon voor de eerste opvang van leerlingen en/of ouders/verzorgers die een klacht hebben en er met de betrokken medewerker niet uitkomen. Bij klachten op het gebied van ongewenst of grensoverschrijdend gedrag verwijst de interne contactpersoon naar de externe vertrouwenspersoon. Maar ook in andere situaties kan onze schoolcontactpersoon adviseren de situatie met de externe vertrouwenspersoon te bespreken. De schoolcontactpersoon van de Welp is Marlein Reurink. Te bereiken op via het telefoonnummer van school 0547-361885 of per mail [email protected].
Externe contactpersoon
De externe vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt ouders/verzorgers bij de behandeling van klachten waarin bejegening/wijze van communiceren een rol speelt en waar je binnen de school niet uitkomt. De externe vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, ondersteunt bij het zoeken naar een oplossing, kan bemiddelen en ondersteunen bij het indienen van een klacht. De externe vertrouwenspersoon behandelt alle vragen/klachten vertrouwelijk. Dat wil zeggen dat er zonder de toestemming van de vrager, geen informatie wordt doorgegeven aan school of bestuur. Je kunt de externe vertrouwenspersoon rechtstreeks en zonder toestemming van de school benaderen voor het bespreken van uw klacht. Wanneer de vertrouwenspersoon niet de aangewezen persoon is om jou te ondersteunen, kijkt zij samen met jou welke andere ondersteuningsmogelijkheden er zijn. De externe vertrouwenspersoon voor Basisschool de Welp is René Klein Woolthuis. Je kunt haar bereiken via telefoonnummer 06-22782139 of via de mail: [email protected]. Meer informatie kun je vinden op de website www.rkwvertrouwenspersoon.nl
Klachtencommissie
Stichting Brigantijn is aangesloten bij de Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO). GCBO is te bereiken via [email protected] of via 070-3861697. Voor meer informatie kun je kijken op de website van GCBO.
Geschillencommissie
Wij zijn aangesloten bij de Geschillencommissies voor Bijzonder Onderwijs (GCBO) en de administratie hiervan wordt gevoerd door Verus. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van GCBO: www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl
Vertrouwensinspecteur
Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
· seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
· psychisch en fysiek geweld
· discriminatie en radicalisering
Meldingen die binnen deze bovengenoemde categorieën vallen, kunnen voorgelegd worden aan de vertrouwensinspecteur. U kunt het meldpunt vertrouwensinspecteurs bereiken onder het telefoonnummer: 0900-111 3111 (op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur). Voor meer informatie kunt terecht op de website van de onderwijsinspectie: Onderwijsinspectie - Vertrouwensinspecteur