Oorspronkelijk was de klachtenregeling alleen gericht op ongewenste intimiteiten. In dat kader heeft het team met het bestuur de volgende gedragscode uitgewerkt, die we toch graag onder het kopje "klachtenregeling" door willen geven.
1. Wij vermijden alle seksistisch gericht taalgebruik, grappen en handelingen die als ongewenst kunnen worden ervaren.
2. Het is niet raadzaam om leerlingen buiten schooltijd alleen op school te houden of bij een leerkracht thuis te laten komen. Voor gevallen dat dit toch noodzakelijk is moet met collega's / directie worden overlegd of de ouders in kennis gesteld worden.
3. In situaties waar de omgang in het algemeen wat losser is, is het belang van duidelijke afspraken des te groter. Dit geldt o.a. voor kamp, schoolreis, sportdag en excursie. Terughoudendheid betrachten is verstandig en wij proberen ons dat bewust te zijn.
4. In de schoolsituatie komt het troosten van en veiligheid bieden aan leerlingen regelmatig voor. Bij het troosten is het kind kwetsbaar dus wij willen het vertrouwen in ons gesteld niet schaden.
5. Bij het binnengaan in kleedruimtes is het wenselijk dat er van te voren geklopt wordt om onnodige schaamte te voorkomen. Wij houden ons hieraan.
6. Wanneer het voorkomt dat een kind met een leerkracht in één ruimte alleen is, vermijden wij dan alle schijn die kan leiden tot ongewenste intimiteiten. Het is ons bekend dat ongewenste intimiteiten zeer verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor iedereen die ermee wordt geconfronteerd. We proberen in alle gevallen alert te zijn , maar mogen de gedragscode toch niet ten koste laten gaan van de spontaniteit in de onderlinge omgang.
Procedure klachtenregeling
Sinds 1 augustus 1998 is de klachtenregeling uitgebreid. Waar gaat het nu om: Iedereen die bij de school betrokken is, kan klachten hebben in de sfeer van onderwijs, discriminatie, ongewenste intimiteiten enz. binnen de schoolsituatie. Natuurlijk kunnen heel wat problemen en probleempjes door de school worden opgelost. De directeur heeft hierin een taak maar ook kunnen collega's of bestuursleden soms gemakkelijk problemen oplossen.
Het blijft de beste weg om, wanneer iemand ergens niet tevreden over is, naar diegene toe te gaan die daarbij direct betrokken is. Als leerlingen en ouders vraagtekens plaatsen bij bepaald gedrag van een leerkracht of een bepaald klimaat op school, kunnen zij er behoefte aan hebben daar vertrouwelijk met iemand over te spreken. Om die reden zijn er door het bestuur twee contactpersonen benoemd. U kunt met vragen over de bovengenoemde onderwerpen bij hen terecht.
Elke ouder en elk kind kan bij deze contactpersonen terecht als ze een probleem hebben waar ze niet met iedereen over durven te praten. Het is vanzelfsprekend dat deze gesprekken vertrouwelijk blijven. De contactpersonen kunnen u ook de klachtenregeling geven, die overigens altijd op school ter inzage ligt. De contactpersonen mogen ook in de groepen komen om de leerlingen te vertellen over hun taak en er aan te werken dat die leerlingen ook, als het nodig mocht zijn, durven te komen met hun problemen.
Als het probleem niet kan worden opgelost kan de contactpersoon u doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon. Verder is de school aangesloten bij de landelijke Klachtencommissie voor het Gereformeerd onderwijs. Als de vertrouwenspersoon niet kan bemiddelen dan heeft een belanghebbende (de klager) het recht een klacht in te dienen. De vertrouwenspersoon helpt daar zonodig bij en als het over mogelijk strafbare feiten gaat, dan kan de vertrouwenspersoon helpen bij het doen van aangifte bij de politie en justitie.
Kort samengevat:
1. Probeer eerst met de betreffende leerkracht de klacht af te handelen.
2. Licht bij een klacht die niet op te lossen lijkt, zo spoedig mogelijk de schoolleiding, het bestuur of de contactpersonen in.
3. Schoolleiding, bestuur of contactpersoon zijn verplicht de klager te begeleiden richting vertrouwenspersoon c.q. de vertrouwenspersoon op de hoogte te stellen.
4. De vertrouwenspersoon zorgt ervoor dat uw klacht op de juiste manier wordt behandeld en wijst u de weg die u daarin moet gaan.
5. Van u wordt verwacht dat u niet met derden over uw klacht spreekt, om niet onnodig de naam van de school en van betrokkenen te schaden. De personen bij wie u terecht kunt staan in het jaarlijks uitgegeven schoolspecifieke gedeelte van de schoolgids.