Basisschool Bernadette

Mariastraat 31 5738 AH Mariahout

  • Kennis, vaardigheden en houding vinden we belangrijk. Daarbij is er aandacht voor verschillen tussen kinderen en stemmen we daar op af.
  • De leerkracht heeft naast een leidende en aanbiedende rol ook een begeleidende rol om zo de kinderen te betrekken bij hun leerproces.
  • We willen dat de kinderen trots kunnen zijn op zichzelf, de ander en de school. Samen spelen, samen leren en samen kunnen werken.
  • Vertrouwen is er in de kinderen maar ook in het team, ouders en samenwerkingspartners. De basis hiervoor is een goede samenwerkingsrelatie.
  • Zorgen voor jezelf,elkaar en de omgeving vinden wij belangrijk. Deze verantwoordelijkheid dragen we samen. Hierin begeleiden we de kinderen.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Op onze school hechten wij belang aan goede resultaten. Maar het is niet alleen het resultaat dat telt: wij werken aan een schoolsfeer waarin uw kind met plezier kan leren. Daarom vinden wij zelfvertrouwen, concentratie,zelfstandigheid, vermogen tot samenwerken, sociale vaardigheden, ontwikkeling van talenten en doorzettingsvermogen belangrijk. Die vaardigheden laten zich echter moeilijk vertalen in meetbare resultaten. Zaken als sociale ontwikkeling, muziek ed zijn niet te meten maar geven wij wel veel aandacht. Meetbare resultaten vindt u terug in de gegevens op het rapport, in de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 1, in het tevredenheidsonderzoek en in de uitkomst van de Cito Eindtoets in groep 8. Halen we uit de kinderen wat er in zit? Op basisschool Bernadette is het antwoord volmondig: daar gaan we voor! Onze leerlingen behalen bij de Cito Eindtoets scores die we van hen mogen verwachten: de resultaten komen overeen met hun capaciteiten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school maakt gebruik van toetsen en observatiesystemen. We hebben verschillende malen per jaar groepsbesprekingen waarin de voortgang van alle leerlingen wordt besproken en besproken welke aanpak er dan nodig is.

Wij gebruiken de toetsen van het CITO. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken wij het systeem KIJK op sociale competentie voor de leerlingen van de groepen 3 t/m 8. Voor de groepen 1-2 gebruiken wij KIJK 1-2.

In midden en eind van het schooljaar worden de schoolresultaten geëvalueerd en met het team besproken. De analyse vormt de inspiratie om adequate verandering aan te brengen als de resultaten daar om vragen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uiteraard spelen de resultaten op de Cito toetsen een grote rol. Maar werkhouding, karakter en doorzettingsvermogen zijn daarnaast ook belangrijke criteria om tot een schooladvies te komen. De leerkrachten van de bovenbouw gaan hierbij samen met de leerling en hun ouders op zoek naar de juiste en passende school voor vervolgonderwijs. Onze school adviseert de schoolsoort, de ouders kiezen voor de locatie. Door onze ervaring en er veel collega's, die de kinderen kennen, meedenken over de advisering, kunnen wij tot een goed advies komen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectierapport is voor ons een belangrijk kwaliteitsinstrument. Het geeft ons inzicht in onze sterke kanten en onze verbeterpunten. De inspecteur schrijft: 'De kwaliteit van het onderwijs op basisschool Bernadette kent een stevig fundament: het didactisch en pedagogisch handelen van leraren en een goede sfeer. De school kent daarbij een positieve ontwikkeling. Voorbeelden zijn de geslaagde poging om het technisch leesonderwijs te versterken, de omslag in de zorg naar het werken met groepsplannen en de inspanningen op het gebied van opbrengst gericht werken. Zo maken we onze belofte waar: elke leerling krijgt het onderwijs en de zorg die hij of zij verdient! Vermeldenswaard vindt de inspectie de manier hoe het personeel van onze school ervoor zorgt dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar omgaan. De Inspectie heeft vertrouwen in basisschool Bernadette. Alles is in orde: in 2013 kreeg onze school de beoordeling 'basisarrangement' toegekend en in de jaren daarna heeft de inspectie geen noodzaak gezien daar verandering in te brengen. Daar zijn we trots op.

Terug naar boven