Basisschool de Komeet

Broeksingel 88 6581 HB Malden

Schoolfoto van Basisschool de Komeet

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken onafhankelijke, landelijk genormeerde toetsen die horen bij het CITO-leerlingvolg-systeem (CITO LOVS). Door het gebruik van deze toetsen krijgen we een objectief beeld van individuele leerlingen, de groep als geheel en een goed beeld over hoe de school er voor staat in vergelijking met het landelijk gemiddelde. Na afname van de toetsen worden de scores afgezet t.o.v. onze schoolstandaard. Onze schoolstandaard is zichtbaar in ons schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar op www.scholenopdekaart.nl. Basisschool de Komeet hanteert een hogere schoolstandaard dan de landelijke gemiddeldes. Uit die gegevens blijkt dat het lukt om deze hogere schoolstandaard te behalen met onze leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Van het voortgezet onderwijs ontvangen wij gegevens over onze oud-leerlingen. Op basis van de terugkoppeling van het voortgezet onderwijs weten we dat onze adviezen goed passen bij het voortgezet onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle betrokkenen binnen basisschool de Komeet willen onze leerlingen optimaal begeleiden bij het ontwikkelen tot sociale, zelfstandige jongeren. 

Leerkrachten bevorderen op onze school het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen.

Wij willen dat kinderen zich veilig voelen op school. Dat ze geborgenheid ervaren, ook op school. Wij willen dat onze leerlingen ervaren dat ze hier op een prettige manier nieuwe dingen kunnen leren; cognitief, sociaal-emotioneel en creatief. Dat vinden wij onze pedagogische opdracht. Op die manier creëren we een prettige leeromgeving, een positieve groepssfeer en een goed werkklimaat. Zo willen wij de leerlingen voorbereiden op hun leven na de basisschool. 

Samen met ouders

U kent uw kind het beste. Wij weten hoe we leerlingen een fijne leeromgeving kunnen bieden in groepsverband. Onze ervaring leert dat we dat samen het beste voor elkaar kunnen krijgen. Daarom voeren leerkrachten gesprekken met u en uw zoon of dochter en gaan we graag met u in gesprek over hun ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect en plezier
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Basisschool de Komeet voldoet aan alle basisvoorwaarden, wettelijke kaders en regels waar de onderwijsinspectie op toeziet.

Terug naar boven