Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Leerlingen van groep 1 en 2 leren veel door te doen, tijdens hun spel. We bieden gevarieerd materiaal aan om hieraan tegemoet te komen. We praten veel met ze over allerlei onderwerpen, zodat hun taalontwikkeling (spreken, luisteren, begrijpen) bevorderd wordt. Goed contact tussen de leerkracht en de leerlingen in groep 1 en 2 wordt ingevuld door het zelfvertrouwen te bevorderen, ze gerust te stellen, te motiveren en uit te dagen om met bepaalde activiteiten bezig te zijn.
We kennen twee uitgangspunten tijdens de dagelijkse werkzaamheden met kleuters: we gaan uit van wat de kinderen op dat moment aanspreekt en sluiten daarop doelgericht aan met thema’s en activiteiten. Op die wijze creëren we de omgeving om de ontwikkeling van de kleuters te bevorderen. Door te spelen wordt het denken op taal- en rekengebied, de motorische en zintuiglijke ontwikkeling bevorderd. We werken met uitgewerkte thema’s, waarin onder andere tussendoelen voor beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, motorische en sociaal emotionele ontwikkeling staan aangegeven. Met Looqin volgen we de ontwikkeling van de kleuters. Welbevinden en betrokkenheid zijn daarbij gekoppeld aan hun prestaties en competenties.
* Onder lezen verstaan we stillezen, technisch lezen, begrijpend lezen en begrijpend luisteren.
* Onderdelen van taal zijn spelling, mondelinge taalvaardigheid en schriftelijke taalvaardigheid.
* Wereldoriëntatie omvat natuur, geschiedenis, aardrijkskunde, verkeer.
Basisschool de Komeet biedt regulier onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar.
Alle teamleden hebben een rol in de basisondersteuning en/of extra ondersteuning. Deze rol wordt geconcretiseerd in de uitvoering van verschillende arrangementen. In het schoolondersteuningsprofiel kunt u hier meer over lezen. Het schoolondersteuningsprofiel is te raadplegen via www.scholenopdekaart.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het continueren van het huidige aanbod, waarbij in 2023-2024 extra aandacht uitgaat naar sociaal-emotioneel leren (KWINK, schoolbrede aanpak gedrag met het vierladenmodel en routines).
Gaat uw kind naar een peuterspeelzaal of een kinderdagverblijf in Malden? Komt uw kind daarna naar basisschool de Komeet? Dan vindt er een overdracht plaats tussen de ouders, een pedagogisch medewerker van de opvang en een onderbouwleerkracht van basisschool de Komeet. Zo kunnen we rekening houden met relevante ontwikkelingen en/of specifieke behoeften van uw zoon/dochter.