Christelijke Basisschool De Ark

Ds. L Touwenlaan 44 A 8754 BT Makkum

  • Wij leren door te doen, te denken en te voelen. Creatieve vaardigheden horen hierbij.
  • Hoeveel kinderen passen er in de auto van de directeur? Rekenen doen we uit de boekjes en ook door het te ervaren...
  • Knikkeren of huppelen? leren en ontspannen door spel en plezier vinden wij belangrijk
  • Acrobaten met een opdracht: de papieren liggen erbij! Allerlei takken van bewegen en sport komen in het jaar voorbij.
  • Gezellig met elkaar de dag beginnen.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het motto van De Ark: "Elk kind een passende koers"

We gaan op De Ark uit van gelijkwaardigheid en relatie. Vanuit de relatie leren we de kinderen kennen. Wij verzamelen systematisch gegevens over het welbevinden en veiligheidsbeleving van de leerlingen, deze worden geanalyseerd en er worden eventueel acties ondernomen.  Het verzamelen van gegevens doen we door:

- Het doen van observaties en het houden van kindgesprekken.

- Het doen van tevredenheidsonderzoeken (jaarlijks) bij ouders en kinderen; uw mening doet ertoe!  

- Het registreren van kanvas-gegevens over het sociaal-emotioneel welbevinden en veiligheidbeleving van de leerlingen en deze te analyseren.

  * In dialoog worden de kinderen zich bewust van

- onze waarden en normen. Hierbij geldt dat wij kinderen leren dat mensen verschillend mogen zijn en denken. Dit op gebied van godsdienst, seksualiteit en het hebben van andere ideeën. Discriminatie en intimidatie worden niet geaccepteerd.

- Onze regels en afspraken: wij willen opleiden tot een taakgerichte houding van kinderen en respectvol, zelfbewust gedrag.

* We leren kinderen om samen te werken.  

* We zetten SoVaTraining (ook Rots en water training) en/of kinder-coaching  in indien nodig. Deze trainingen worden vanuit de stichting aangeboden.  

* De Ark werkt in een doorgaande lijn aan een veilig klimaat vanuit de principes van de Kanjertraining. Het voltallige leerkrachtenteam is daarvoor gekwalificeerd.

De woorden veiligheid, vertrouwen, verbinding, verantwoordelijkheid staan centraal.   De bovengenoemde onderdelen blijven altijd in ontwikkeling en zijn jaarlijks onderwerp van gesprek.           

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Liefde
  • Gelijkwaardigheid
  • Eigenheid (je mag er zijn)

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven