Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1-2 wordt vooral aandacht besteed aan de volgende ontwikkelingsgebieden:
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Lichamelijke en motorische ontwikkeling
- Muzische en creatieve ontwikkeling
- Ontwikkeling van de zelfstandigheid
- Ontwikkeling op het gebied van taal
- Ontwikkeling op het gebied van rekenen
- Ontwikkeling van Engelse taal
Extra zorg
Kinderen ontwikkelen zich van nature en willen steeds iets nieuws leren. Op school stimuleren wij de kinderen en dagen ze daartoe uit. Soms hebben kinderen buiten de “normale” leerstof iets extra’s nodig. Den Duin beschikt over faciliteiten om die extra zorg te bieden. Deze extra zorg vindt in eerste instantie plaats in de klas door de groepsleerkracht. Indien nodig kan er ook hulp buiten de klas geboden worden en/of door iemand anders dan de groepsleerkracht
Ondersteuningsteams
Tweemaal per jaar zijn er groepsbesprekingen met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Indien gewenst kunnen er daarnaast ook leerlingbesprekingen plaatsvinden waarin de groepsleerkracht en de intern begeleider wat dieper inzoomen op zorgen rondom één of enkele leerlingen. Wanneer de zorgen wat dieper van aard zijn, kan een medewerker Passend Onderwijs en/of orthopedagoog worden ingeschakeld. Zij overleggen met leerkracht en intern begeleider en adviseren welke verdere stappen er genomen kunnen worden. Dit wordt besproken in een ondersteuningsteam; een overleg met de intern begeleider, groepsleerkracht en medewerker Passend Onderwijs en orthopedagoog. In sommige gevallen wordt dit overleg uitgebreid met een medewerker van Centrum Jeugd en Gezin (CJG), de leerplichtambtenaar of een jeugdarts. Dit is afhankelijk van de hulpvraag van de leerling of de werkvraag van de leerkracht/school. Het advies en de uitkomsten van overleggen worden altijd besproken met ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om alle kinderen goed onderwijs te kunnen bieden, aangepast op wat ze nodig hebben, blijft het team van Den Duin zich ontwikkelen. Medewerkers volgen diverse nascholingscursussen om hun kwaliteiten en competenties te verbreden en te verdiepen. Een belangrijke ontwikkeling is het handelingsgericht werken. Handelingsgericht werken kijkt naar wat het kind nodig heeft en naar zijn/haar manier van leren en stemt daar op af. We brengen stimulerende en belemmerende factoren, onderwijsbehoeften van ieder kind in beeld, die we kunnen benutten voor het onderwijsaanbod en het leerproces.
In schooljaar 2024-2025 implementeren we de nieuwe methode Taal Actief 5 voor taal en spelling. Hierbij worden we ondersteund voor GGO.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met een (voor- en naschoolse) kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Voor- en vroegschoolse educatie (vve) is een onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Het doel van voor- en vroegschoolse educatie is kinderen met een risico op onderwijsachterstand (vanwege kenmerken in hun omgeving) een betere start te geven in groep 3 van de basisschool.
Voorschoolse educatie (VVE) is gericht op kinderen tussen 2,5 en 4 jaar oud met (risico op) onderwijsachterstand en wordt verzorgd op de peuterspeelgroep. Vroegschoolse educatie is voor het bevorderen van onderwijskansen van doelgroepkinderen in groep 1 en 2 van de basisschool. Peuterspeelgroep Kibeo Den Duin is een VVE locatie. Als toekomstig IKC is er een afgestemd aanbod en doorgaande lijn tussen de peuters en de kleutergroepen. Bij alle leerlingen die van de peuterspeelgroep naar groep 1 gaan, vindt er een zogenaamde warme overdracht plaats tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1. De intern begeleider kan ook betrokken worden bij dit overleg. Dit kan in speciale gevallen al gebeuren in een zo vroeg mogelijk stadium.