Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Stuifhoek werkt met een leerstofjaarklassensysteem, wat wil zeggen dat kinderen van eenzelfde leerjaar in één groep zitten. Soms is er combinatiegroep. Bij de kleutergroepen kiezen we in principe altijd voor een gecombineerde groep 1/2.
De kleutergroepen zitten samen met de peuters in een unit. Ook de middenbouwgroepen zitten bij elkaar in een unit en hetzelfde geldt voor de bovenbouwgroepen. Op bepaalde momenten in de week (gemiddeld 2 keer per week) wordt er binnen die unit groepsoverstijgend gewerkt. Dit doen we in de kleutergroepen tijdens het digkeuzebord en vanaf groep 3 bij de wereldoriënterende vakken, en/of de creatieve en expressieve vakken en/of techniek en/of het sociaal ontwerpend leren. Naast het groepsoverstijgend werken, vindt er ook maatjeslezen plaats. Kinderen uit een hogere groep gaan dan voorlezen aan of lezen met een kind uit een lagere groep. Zowel aan het groepsoverstijgend werken met de kleuters als het maatjeslezen nemen op bepaalde momenten de peuters van de peuterspeelgroep en de peutergroep dagopvang van Kibeo deel.
Betekenisvol leren en vak integratie
In ons lesgeven leggen we verbinding met de dagelijkse praktijk. Zo krijgt het leerstof context en wordt het betekenisvol voor kinderen. Ook laten we geboden lesstof en geleerde vaardigheden terugkomen in andere vakken als dit van toepassing is. Op deze manier leren kinderen de samenhang tot de verschillende vakgebieden zien en zal de aangeboden lesstof beter beklijven.
De leeftijdsgroep 4-5-6 jarigen ontwikkelt zich vooral door het opdoen van nieuwe ervaringen en zelf te ontdekken. De rol van de leerkracht is erop gericht om het kind uit te dagen steeds dat volgende stapje te maken. Spelenderwijs bieden wij de kinderen materiaal en / of situaties aan die passen bij hun leeftijd. Dit spelend leren is de basis voor de manier van werken bij de kleuters. Net als in de hogere groepen volgen we ook bij de kleuters de cyclus die hoort bij het sociaal ontwerpend leren (voor meer informatie, zie paragraaf hierboven).
In de kleutergroep groepen besteden we aandacht aan de volgende ontwikkelingsgebieden:
- Taal rekenen, motoriek (onder andere via de methode Schatkist)
- Spel en beweging: gymlessen, spellessen en buitenspelen
- Werken met ontwikkelingsmateriaal en expressie.
- Verkeer, biologie
- Muzikale vorming
- Engels (via de methode Groove me)
In de kleutergroepen werken we met een digitaal keuzebord. Tijdens het werken staan er diverse activiteiten op het keuzebord gepland waar kinderen uit kunnen kiezen.
we besteden minimaal 5 uur per week aan de basisvaardigheden lezen, taal en rekenen. Onder lezen wordt voor de groepen 4 t/m 8 verstaan:
- 30 minuten per dag aaneengesloten zelfstandig lezen;
- 3 keer per week 10 minuten voorlezen;
- 1 keer per week boeken lenen bij de bibliotheek (15 minuten);
- 2 keer per week 45 minuten begrijpend lezen;
- Leesbevorderingsactiviteiten zoals een boekenkring.
Voor groep 3 zijn bepaalde bovengenoemde activiteiten niet of anders van toepassing.
Sociaal ontwerpend leren is een vorm van thematisch onderwijs waarin de volgende vakgebieden aan bod komen:
- Wereldoriëntatie;
- Kunstzinnige en creatieve vorming;
- Burgerschap.
Leer en veerkracht is onze aanpak om te werken aan veerkracht en welbevinden. Hieronder vallen de vakgebieden:
- Sociaal emotionele vorming;
- Levensbeschouwing;
- Burgerschap.
Dagelijks geven wij onderwijs aan onze kinderen. Wij houden daarbij rekening met de onderwijsbehoefte van het kind en biedenwaar nodig ondersteuning. De basisondersteuning is de ondersteuning die alle scholen moeten bieden. De basisondersteuning vormt een onderdeel van ons onderwijs en aanbod. De basisondersteuning voldoet aan de kwaliteitseisen die de inspectie van onderwijs hiervoor hanteert. Binnen de basisondersteuning vallen preventieve maatregelen en lichte vormen van hulp.
Er zijn kinderen die specifieke onderwijsbehoeften hebben en daarmee extra hulp en begeleiding. Intern hebben wij verschillende vormen van deskundigheid, expertise en voorzieningen voor extra ondersteuning en begeleiding. Ook werken wij samen met verschillende partners om kinderen met extra onderwijsbehoeften te ondersteunen.
Er zijn echter ook grenzen aan de zorg die wij kunnen bieden. De Stuifhoek bekijkt per individueel geval of we een leerling met een extra onderwijsbehoeften verantwoord en deskundig kunnen begeleiden. Hierbij wordt ook de groep waar een leerling in zit in ogenschouw genomen. Wij kunnen als school slechts in beperkte mate kinderen met externaliserend gedrag begeleiden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze focus ligt op:
- Het versterken van de basisvaardigheden lezen. Er wordt een plan van aanpak hiervoor opgesteld met als doel de (begrijpend) leesopbrengsten te verhogen.
- ontwikkelen van leer- en veerkracht middels het leer- en veerkracht traject met als doel actief werken aan welbevinden en veerkracht.
- het bieden van een rijke, betekenisvolle leeromgeving. Dit doen wij door aan de slag te gaan met het sociaal ontwerpend leren, waarbij de nadruk niet alleen ligt op de opbrengst, maar juist ook op de verschillende fases van het proces om tot een product te komen.
Op deze manier hopen wij al onze leerlingen beter te begeleiden in hun ontwikkeling.
Voor- en vroegschoolse educatie (vve) is een onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Het doel van voor- en vroegschoolse educatie is kinderen met een risico op onderwijsachterstand (vanwege kenmerken in hun omgeving) een betere start te geven in groep 3 van de basisschool. Voorschoolse educatie (ve) is gericht op kinderen tussen 2,5 en 4 jaar oud met (risico op) onderwijsachterstand en wordt verzorgd op een voorschoolse voorziening, zoals een voorschool of kinderdagverblijf. Vroegschoolse educatie is voor het bevorderen van onderwijskansen van doelgroepkinderen in groep 1 en 2 van de basisschool. Peuterspeelgroep De Stuifhoek is een VVE locatie. Als toekomstig IKC is er een afgestemd aanbod en doorgaande lijn tussen de peuters en de kleutergroepen. Bij kinderen met een VVE-indicatie vindt er een zogenaamde warme overdracht plaats tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1. De intern begeleider kan ook betrokken worden bij dit overleg. Dit kan in speciale gevallen al gebeuren in een zo vroeg mogelijk stadium.