Op welke manier informeert deze school de ouders?
Gedurende het schooljaar zijn er diverse gespreksmomenten ingepland:
- Een algemene informatieavond en/of kennismakingsgesprekken aan het begin van het schooljaar. Het doel is kennismaken met de leerkracht en het delen van belangrijke informatie over het betreffende leerjaar.
- Individuele oudergesprekken: Deze gesprekken vinden twee keer per jaar plaats: in februari/maart en juni/juli. De leerkracht informeert ouders over de ontwikkeling van hun kind. Daarnaast kunnen ouders ook zelf gespreksonderwerpen doorgeven.
- Adviesgesprekken groep 8: Eind januari informeert de leerkracht de ouders over het definitieve schooladvies voor het voortgezet onderwijs.
Behalve deze vaste gespreksmomenten, mogen ouders buiten schooltijd altijd contact opnemen met de leerkracht als daar behoefte aan is. Het is wenselijk om hiervoor een afspraak te maken, zodat er voldoende tijd is voor een gesprek. Overigens kan de leerkracht ouders ook tussendoor uitnodigen als daartoe aanleiding is.
Rapporten:
De kinderen van groep 3 t/m 8 ontvangen twee keer per jaar een rapport. Daarin is de persoonlijke ontwikkeling van het kind beschreven en worden ouders geïnformeerd over het niveau van het kind. In de groepen 3 t/m 7 worden twee keer per jaar niet-methodisch-gebonden toetsen afgenomen. De uitslag daarvan wordt besproken tijdens de oudergesprekken. De kinderen van groep 1 en 2 krijgen twee keer per jaar een uitdraai van het observatiesysteem mee naar huis.
Parro:
De communicatie tussen school en ouders verloopt vooral via Parro. Parro wordt gebruikt voor de volgende aspecten.
- Het inplannen van de individuele ouderavonden en de adviesgesprekken.
- Het delen van huiswerk (groep 6 t/m 8), oefenstof of uitleg van instructies.
- Via de kalender van Parro worden de data van de schoolactiviteiten gedeeld.
- Het informeren over activiteiten die de leerkracht met de groep doet.
- Het vragen van (ouder)hulp voor bepaald activiteiten.
- Het delen van algemene berichten door de directie.
- Het delen van één op één berichten tussen ouder en leerkracht. Bijvoorbeeld om af te spreken wanneer het kind kan trakteren, om een terugkoppeling van medische aangelegenheden te geven of om voorvallen in de privésfeer te melden, zoals overlijden of ziekte.
- Het aanvragen van een tussendoorgesprek met de leerkracht.
Parro wordt niet gebruikt om inhoudelijke zaken over een kind te bespreken. Dat doen we altijd via een persoonlijk gesprek. Website:
Op de website van De Stuifhoek zijn belangrijke formulieren en andere documenten te vinden. Ook is daar informatie te vinden over VSO, BSO, gymkleding en andere schoolse aangelegenheden.
Ouderhulp:
Via de medezeggenschapsraad (MR), de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) en de ouderraad kunnen ouders meepraten over het beleid van De Stuifhoek. Daarnaast wordt regelmatig de hulp van ouders gevraagd bij de uitvoering van diverse onderwijsactiviteiten, zoals: begeleiding tijdens excursies, begeleiding bij het schoolkamp, hulp bij de kleuterateliers of hulp bij lezen en creatieve vakken. Bij dergelijke begeleidingsactiviteiten zijn de hulpouders via de school verzekerd.
Informatie voor gescheiden ouders:
Als er sprake is van een mogelijke echtscheiding, is dat voor de meeste kinderen een moeilijke periode. De emoties die ermee gepaard gaan, vinden vaak zijn weerslag in het gedrag en/of de leerprestaties. Het is dan ook belangrijk dat ouders de leerkracht hierover tijdig informeren. Als het tot een scheiding komt, is het belangrijk dat beide ouders goed geïnformeerd worden over de ontwikkeling van hun kind(eren). De school informeert de ouder waar het kind op dat moment verblijft en gaat ervan uit dat deze ouder de andere ouder op de hoogte houdt van de schoolsituatie van het kind. Beide ouders worden uitgenodigd voor de ouderavond voor één gezamenlijk gesprek. Het volledige protocol kunt u lezen op 20240522-Kinderen-waarvan-de-ouders-niet-meer-bij-elkaar-wonen.pdf (skod.org)