Indien u vragen hebt of één van de leerkrachten graag zou willen spreken, zijn zij buiten schooltijd bereid u te woord te staan. Tijdens de lesuren worden zij liever niet gestoord. Het best kunt u van tevoren een afspraak maken, zodat er voldoende tijd is voor een gesprek. In het geval u de directie wenst te spreken, vragen wij u, zo mogelijk, ook een afspraak te maken.
Een aantal momenten in het schooljaar hebben gespreksmomenten ingepland:
- Algemene informatieavond: Deze avond vindt plaats rond de vierde schoolweek en is bedoeld voor alle ouders. De leerkracht geef informatie over de gang van zaken van het betreffende leerjaar.
- Individuele oudergesprekken: De leerkracht informeert de ouders over de ontwikkeling van hun kind. Ouders kunnen ook zelf gespreksonderwerken doorgeven. Deze gesprekken zijn op de volgende momenten:
* oktober/november: voor groep 1 t/m 8
* februari/maart: voor groep 1 t/m 7
* juni: voor groep 1/2 (mits het kind langer dan 4 maanden op school zit)
* juni/juli: voor groep 3 t/m 7. Deze gesprekken zijn facultatief en vinden plaats op initiatief van ouders of school - Adviesgesprekken groep 8: De leerkracht van groep 8 informeert ouders en kind over het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs. Dit gesprek vindt begin februari plaats.
Het inplannen van de individuele ouderavonden en de adviesgesprekken gebeurt via ons ouderportaal Parro.
Twee keer per jaar krijgen de kinderen van groep 3 t/m 8 een rapport mee naar huis. In dit rapport is de persoonlijke ontwikkeling van het kind beschreven en wordt u?geïnformeerd?over het niveau van het kind. Minimaal één keer per jaar nemen wij in groep 3 t/m 7voor verschillende vakgebieden niet -methode-gebonden toetsen af (BOOM, AVI, DMT). De uitslag hiervan krijgen de kinderen mee naar huis. De kinderen van groep 1/2 krijgen twee keer per jaar een uitdraai van het KIJK observatiesysteem mee naar huis. Tijdens de oudergesprekken is het natuurlijk mogelijk bovenstaande gegevens te bespreken.
De Stuifhoek maakt gebruik van het ouderportaal?Parro.?Parro?gebruiken we voor:?
- Het informeren over (leuke) activiteiten die de leerkracht met de?groep doet;?
- Het delen van huiswerk (groep 6, 7 en 8), oefenstof of uitleg van instructies;?
- Het vragen van (ouder)hulp voor bepaalde activiteiten;?
- Het delen van algemene berichten van de directie;.
- Het plannen van de ouderavonden. De leerkrachten zetten een rooster?klaar waar u op kunt inschrijven;?
- Het voeren van één op één berichten tussen ouders en de leerkracht.? ?
Hiervoor gelden wel enkele afspraken:?
- U kunt aangeven dat u een afspraak wilt maken met de leerkracht?om te praten over de ontwikkeling van uw kind of aangeboden lesstof;
- Vraag en aanbod voor ouderhulp;?
- U kunt afspreken wanneer uw kind kan trakteren als het jarig is;?
- U kunt voorvallen melden die thuis gebeurd zijn en van invloed?kunnen zijn tijdens schooluren. Denk hierbij aan ziekte en overlijden van dierbaren (dit kunnen?ook huisdieren zijn), medische zaken over uw kind, korte terugkoppeling van specialisten/therapeuten/logopedist etc.?
De leerkrachten zijn niet altijd in de gelegenheid direct te reageren op zaken die via?Parro?gemeld worden. Buiten werktijd kunnen zij?Parro?ook uitgeschakeld hebben. Bij echte urgente zaken (zoals bijvoorbeeld het overlijden van een dierbaren) kunt u buiten schooltijden om contact opnemen met de directeur via het mobiele nummer: 06 33806451.?? Parro?is niet bedoeld om uw kind inhoudelijk te bespreken. U kunt hiervoor een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek.?Parro?is ook niet bedoeld om uw ontevredenheid te uiten. Ook hiervoor kunt u een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek.??
Ouderhulp
De ouders hebben in allerlei groepen en bij heel veel activiteiten een actieve inbreng, zoals de medezeggenschapsraad, de IKC-werkgroep en de ouderraad en activiteiten zoals het schoolkamp, begeleiding van een excursie, hulp bij de ateliers bij de kleuters en hulp bij andere onderwijsactiviteiten.
Bij de begeleidingsactiviteiten zijn alle ouders via de school verzekerd. Ook worden er met de ouders afspraken gemaakt over de omgang met kinderen. Er worden instructies gegeven en regels opgesteld hoe zij bij bepaalde activiteiten de kinderen het beste kunnen begeleiden. Uiteraard wordt er ook altijd aan de ouders verteld dat de opgedane informatie binnen de school moeten blijven. Er wordt buiten de school niet gepraat over de andere kinderen.?
We willen ook dit schooljaar een beroep doen op een groot aantal ouders, die ons zouden willen assisteren bij diverse onderwijsvakken en activiteiten. We denken aan hulp bij handvaardigheid, lezen, rekenen, passie, ateliers bij een kleutergroep enz. Als u wilt assisteren bij één of meerdere activiteiten kunt u dit aangeven bij de leerkracht.
Informatie voor gescheiden ouders
Als er sprake is van een mogelijke echtscheiding, is dat voor de kinderen meestal een moeilijke periode. De emoties die ermee gepaard gaan, vinden vaak zijn weerslag in het gedrag en/of de leerprestaties van kinderen. Daarom is het belangrijk dat ouders de betreffende leerkracht tijdig op de hoogte stellen van een en ander. De leerkracht kan dan rekening houden met de thuissituatie.
Komt het uiteindelijk tot een scheiding, dan is het belangrijk dat beide ouders ook daarna goed worden geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind(eren). Als ouders gaan scheiden zijn zij sinds 1 maart 2009 wettelijk verplicht om afspraken over hun kind vast te leggen in een ouderschapsplan. In dit plan kan bijvoorbeeld worden opgenomen hoe ouders elkaar informeren en raadplegen over belangrijke onderwerpen. Bij gezamenlijk ouderlijk gezag zijn beide verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van het kind en moeten ze samen alle belangrijke beslissingen nemen. De school gaat er vanuit dat de ouder waar het kind op dat moment verblijft, de andere ouder op de hoogte houdt van zaken die met de school te maken hebben.
Is er sprake van één ouder gezag, dan heeft deze ouder zelf beslissingsbevoegdheid bijvoorbeeld over de schoolkeuze. De ouder die geen gezag (meer) uitoefent, behoudt wel het recht op omgang, informatie en consultatie. Dat laatste houdt in dat de ouder die is belast met het ouderlijk gezag, de verplichting heeft om de andere ouder op de hoogte te houden van belangrijke aangelegenheden die het kind betreffen (Burgerlijk Wetboek, boek 1, art. 377c). Met andere woorden: het is de bedoeling dat de ouder die niet met het gezag is belast, de informatie krijgt van de andere ouder.
Gegevens over schoolresultaten, zoals rapporten en dergelijke moeten via de met het gezag belaste ouder verstrekt worden. In het belang van het kind vindt de school een actieve houding belangrijk van de met het ouderlijk gezag belaste ouder ten aanzien van de informatieverstrekking aan de andere ouder. Mocht dat om wat voor redenen dan ook niet lukken, dan kan de ouder die niet met het gezag is belast de school vragen om de informatie rechtstreeks door te geven, Voorwaarde is natuurlijk wel, dat van beide ouders de adressen bekend zijn bij de school.
Beide ouders worden uitgenodigd voor de ouderavond voor één gezamenlijk gesprek. Alleen in bijzondere gevallen kan hiervan worden afgeweken. Op verzoek wordt informatie ook aan de ouder verstrekt die niet met het ouderlijk gezag is belast. Veel informatie wordt verstrekt via ons ouderportaal Parro of is op de website van de school te vinden. Hierbij verwachten we van beide ouders een actieve houding. Een verzoek aan de school om gegevens over het kind aan derden te mogen verstrekken, wordt altijd aan beide ouders gedaan.