Kindcentrum Manjefiek

Bezoekadres: Schildruwe 1 6218 AV Maastricht

Schoolfoto van Kindcentrum Manjefiek

Het team

Toelichting van de school

Het team op Manjefiek kenmerkt zich door;

  • Sterke gerichtheid op interne- en externe ( interprofessionele) samenwerking.
  • Zeer hoge mate van (zelf) ontwikkelingsgerichtheid.
  • Professionele werkhouding.
  • Het denken in kansen en een positieve (groei) mindset.
  • Het voorleven van onze visie.

Dit schooljaar gaan we aan de slag met jaar twee van ons ankerplan Lezen. Waarvoor we een collectieve ambitie hebben opgesteld "Hoe vergroten we het leesplezier en verhogen we de leesresultaten van onze leerlingen?" Dit tweede jaar zal de nadruk liggen op 'technisch lezen'. In dit plan besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van onszelf als "kwaliteitsbewuste leerkracht/onderwijsondersteuner", hoe worden we elke dag een beetje beter? Om dit proces te versterken worden de interne begeleiders geschoold in het coachen middels videobeelden. Dit betekent dat in alle groepen leerkrachten gefilmd worden uiteraard in de interactie met hun leerlingen. Deze beelden zijn enkel voor eigen gebruik.

Reflecteren op ons eigen handelen, van vandaag leren voor morgen. Dit geldt voor onze eigen ontwikkeling maar ook als team. Wat zijn onze gezamenlijke doelen en wat kunnen we van elkaar leren?

Onze aanpak binnen Manjefiek 3.0 en Vreedzaam geldt ook voor het team. Voorleven van datgene we ook voor kinderen willen vinden we essentieel. Practise what you preach!

Voor onze Rijke schooldag waarin we extra lessen aanbieden aan de kinderen wordt er gewerkt met externe aanbieders. Deze experts/vakspecialisten zijn een mooie aanvulling op datgene we te bieden hebben tijdens onderwijstijd. U kunt hierbij denken aan; kooklessen door een kok, breakdanceles, diverse sporten en nog veel meer. Houdt onze website in de gaten voor het aanbod.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij verlof:

In eerste instantie worden eigen afspraken zo veel mogelijk gepland buiten lesuren. Lukt dit niet, vindt vervanging bij verlof altijd plaats in overleg met de directie. Gekeken wordt o.a. of de flexibele schil wordt ingezet, werkdagen met een collega geruild worden, het verlof op een andere dag gecompenseerd wordt.

Vervanging bij ziekte:

Stap 1. De flexibele schil wordt ingezet.

Stap 2. Ambulante medewerkers worden ingezet.

Stap 3. Groepen worden samengevoegd (kleuters).

Stap 4. Kinderen worden verdeeld over andere groepen.

Stap 5. In een uiterste geval kan er een groep naar huis worden gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit:

  • Managementteam: Yvonne Stegen (Directeur) en Kim Duijkaerts (Managementlid)
  • Kwaliteitsteam: Bestaat uit interne begeleiders, brugfunctionaris en directeur.
  • Brugfunctionaris: Birgit Vanwersch
  • Interne begeleiders: Tonneke van Nieuwenhoven (jonge kind plein), Rebecca Hofmans (midden- en bovenbouw)
  • Receptie: Monique Martin (administratief medewerkster en conciërge) Johan Mulkens (conciërge)
  • Leerkrachten met specialisaties: Daisy Wijnands (specialist hoogbegaafdheid) Tonneke van Nieuwenhoven (gedragsspecialist), Peggy Dukers (taal/lees en dyslexiespecialist), Rebecca Hofmans (orthopedagoge), Heleen Kerkhof (rekenspecialist), Linsy Kaanen (kinderpsychologe)
  • Leerkrachten Onderbouw: Ninouk Ariës, Rianne Bouwsma, Kim Duijkaerts, Tessa Bonekamp, Vivian Rikers, Manon Laheij
  • Pedagogisch medewerkers: Gonny Smeets en Linda Mulder
  • Onderwijsassistenten: Iris Claessen, Gerrie Colier, Veronique Jason, Andrea Stevens
  • Leerkrachten Middenbouw: Daisy Wijnands, Valeska Wentink, Peggy Dukers, Ellen van Sonsbeek, Anouk Duchateau, Britt Kuipers 
  • Leerkrachten Bovenbouw: Timo Gall, Elle Woltering, Rebecca Hofmans, Heleen Kerkhof, Linsy Kaanen, Angela Garnier.
  • Gymdocent: Bas van den Boorn

Ouders kunnen alle medewerkers bereiken via SchouderCom, ons ouderportaal.

Voor externen kan dit per mail; voorletter.achternaam@mosalira.nl 

Daarnaast zijn er diverse stagiaires van verschillende opleidingen (o.a. PABO, Pedagogiek, Sportkunde, MBO Onderwijsondersteuner, Terra Nigra) te vinden bij ons op school. Wij vinden het perspectief van deze studenten heel belangrijk ook met hen leren we van en- met elkaar. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel zijn 4 ankerpunten in opgenomen.

Deze 4 ankerpunten zijn:

1. Kwaliteitsstandaard

2. Planmatig en handelingsgericht werken

3. Specifieke ondersteuning

4. Ondersteuningsstructuur

Het complete schoolondersteuningsplan van Manjefiek is te lezen op onze website of binnen scholen op de kaart.

In elke groep wordt planmatig op verschillende niveaus gewerkt. Hierbij wordt rekening gehouden met de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Buiten het aanbod in de groepen, wordt ook extra ondersteuning geboden door leerkrachten in de flexibele schil en ambulant begeleiders. Deze ondersteuning is waar nodig beschikbaar voor op leerling-, leerkracht-. groep- en schoolniveau. Verschillende gebieden komen hier aan bod, bijvoorbeeld: rekenen-technisch lezen-NT2-werkhouding, concentratie en aandacht. Daarnaast worden Snappet, chromebooks en de Prowiseborden zo optimaal mogelijk ingezet als middel om te zorgen voor effectief onderwijs.

Naast de reguliere groepen beschikken wij over een instapgroep. Deze instapgroep is een samenwerking tussen school, gemeente en Xonar. Hier kunnen kinderen naar toe waarbij na de peuterspeelzaal getwijfeld wordt of ze naar het regulier onderwijs kunnen of naar speciaal onderwijs moeten, òf kinderen die normaal gesproken niet naar onderwijs zouden gaan maar naar een medisch kleuterdagverblijf of een kinderbehandelcentrum.

Voor meer stichtingsbrede informatie over passend onderwijs en de indeling van de zorgniveaus verwijzen wij u naar: Passend onderwijs

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen stichting MosaLira is Inclusie in deze planperiode een speerpunt. Voor ons op Manjefiek zou je bijna kunnen zeggen dat dit in ons DNA zit. Met de instapklas bieden we aan max. 16 kleuters een 'kansrijk bad' opdat zij meer kans hebben om regulier naar school te kunnen. 

We zouden graag alle kinderen uit de wijk een plek willen bieden waardoor iedereen thuisnabij naar school kan. 

We zien dat dit ook vraagt om integraal samen te werken met kinderopvang maar ook met specialisten om ons heen. We proberen te kijken hoe het wel kan om bij ons naar school te kunnen en te denken in kansen. Uiteraard betekent dit dat we daar meer voor nodig hebben, het komend jaar wordt het team uitgebreid met een extra pedagogisch medewerker die het team kan ondersteunen en daar waar nodig met kinderen werkt middels gespecialiseerde plannen.

Daarnaast zullen we in ons ankerplan 'lezen' onderzoeken hoe we alle kinderen zich optimaal kunnen laten ontwikkelen in hun leesvaardigheid en leesplezier.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij ons in het kindcentrum wordt er op het Jonge Kind Plein zeer intensief samengewerkt. Peuter- en kleutergroepen liggen niet alleen naast elkaar, ze stemmen ook thema's af en bereiden inhoud samen voor. Onze interne begeleidster van het Jonge Kind Plein is betrokken bij alle groepen; peuters, kleuters en de instapgroep. De vakleerkracht gym van school wordt ook bij de peuters ingezet. MosaLira, MIK en Xonar werken vanuit de kindcentrumvisie van Manjefiek.

Terug naar boven