Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van IKC De Geluksvogel bestaat uit:
Directie:
Directeur Ruud Moers r.moers@mosalira.nl
Intern begeleider & lid managementteam Ingrid Vaessen i.vaessen@mosalira.nl
Intern begeleider & lid managementteam Roger van Houtem r.vanhoutem@mosalira.nlTeam groep 1-2
Leerkracht groep 1/2A Daphne Habets-Erven d.habets@mosalira.nl
Leerkracht groep 1/2B Sanne Kohl s.kohl@mosalira.nl
Leerkracht groep 1/2 A+B Minouk Drissen m.drissen@mosalira.nl
Onderwijsondersteuner groep 1/2 Tanja Tonnard t.tonnard@mosalira.nlTeam groep 3-4Leerkracht groep 3 Miranda Vandenboorn m.vandenboorn@mosalira.nl
Leerkracht groep 4 Marij Vroemen mea.vroemen@mosalira.nl
Onderwijsondersteuner voor groep 3/4 Eva van der Heijden a.vanderheijden@mosalira.nl
Onderwijsondersteuner voor groep 3/4 Elly Pall e.pall@mosalira.nlTeam groep 5-6
Leerkracht groep 5 Wendy Roijen w.roijen@mosalira.nl
Leerkracht groep 6 Inge Matthijs i.matthijs@mosalira.nl
Onderwijsondersteuner voor groep 5/6 Xandra Feij x.feij@mosalira.nlTeam groep 7-8
Leerkracht groep 7 Silvia Soons s.soons@mosalira.nl
Leerkracht groep 8 Valery Harmsen v.harmsen@mosalira.nl
Onderwijsondersteuner voor groep 7/8 Cindy Walraven c.walraven@mosalira.nl
Onderwijsondersteuner voor groep 7/8 Ellen Schoonbrood e.schoonbrood@mosalira.nlConciërge:
Paul Gerrits p.gerrits@mosalira.nlBrugcoach en schoolmaatschappelijk werk:
Shelly Hermans shelly.hermans@trajekt.nlVakleerkracht muziek
Peter JohansenVakleerkracht bewegingsonderwijs
Stijn Keulen s.keulen@mosalira.nlKinderdagverblijf Het Koekoeksnest:
Elvira
Dimphy
Amy
Dilay
Lamyae
Megan
IrisPeuteropvang De Flierefluiters:
Dian
Dimphy
Lama
Vanaf schooljaar 2022-2023 komen de kleutergroepen ook op vrijdagochtend naar school. Op vrijdagmiddag hebben de kleuters vrij.
In groep 3 worden de vakken technisch lezen, taal en spelling geïntegreerd aangeboden in de methode Veilig Leren Lezen.
In de groepen 4 t/m 8 spreken we bij lezen zowel over technisch- als begrijpend lezen.
Vanaf schooljaar 2019-2020 heeft IKC De Geluksvogel op basis van onderwijsbehoefte de leertijd voor de vakken rekenen en begrijpend lezen uitgebreid. Dit heeft vanzelfsprekend gevolgen voor de leertijd van de andere vakken.
Vanaf schooljaar 2021-2022 is de onderwijstijd van de groepen 3 en 4 met twee uur per week uitgebreid.
Kunstzinnige vorming, wereldoriëntatie, levensbeschouwing, burgerschap en wetenschap en techniek vindt plaats vanuit het curriculum van IPC.
De overige onderwijstijd wordt besteed aan zelfstandig werken waarin de verwerking van de verschillende vakgebieden terugkomt.
De specifieke doelstelling van IKC De Geluksvogel is het voeden van geluk van kinderen en hun omgeving door krachtige persoonlijke ontwikkeling via uitdagend en effectief onderwijs.
Er wordt gewerkt met niveaugroepen, vakspecialisten, coaches, individuele ontwikkelingsplannen en gesprekken. Daarnaast worden de iPad, MacBook, Snappet en de Prowiseborden zo optimaal mogelijk ingezet als middel om te zorgen voor effectief onderwijs.
Verlengde leertijd - Doubleren
Het besluit om een kind te laten doubleren (incl. het verlengen van de periode in groep 1 of 2, de zgn. verlengde kleuterperiode) wordt altijd uiterst zorgvuldig genomen. De argumenten die hierbij een rol spelen worden op schrift gesteld en vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Het besluit om een leerling te laten doubleren wordt voorbereid door de groepsleerkracht, de IB-er (als de spil in de zorgstructuur) en de ouders. Het definitieve besluit wordt genomen door de directeur van de school. De ouders worden op de hoogte gesteld van het besluit en de gehanteerde argumenten.Wanneer ouders het niet eens zijn over het doubleren van hun kind kunnen zij gebruik maken van de klachtenprocedure van de school. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas
Passend primair onderwijs in Zuid-Limburg
Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Thuisnabij en zo inclusief mogelijk. Schoolbesturen geven samen invulling aan de zorgplicht. Het samenwerkingsverband organiseert een dekkend aanbod; voor alle leerlingen een passende plek.
Er zijn drie samenwerkingsverbanden primair onderwijs in Zuid-Limburg:
Regio Westelijke Mijnstreek: Beek, Beekdaelen (Schinnen), Sittard-Geleen en Stein.
Regio Maastricht-Heuvelland: Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul
Regio Parkstad: Brunssum, Beekdaelen (Nuth en Onderbanken) Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal.Schoolondersteuningsprofiel
Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een beschrijving van de onderwijsondersteuning die scholen aan leerlingen kunnen bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u terugvinden op de website van de school en het samenwerkingsverband.
Onderwijsondersteuning
De onderwijsondersteuning bestaat uit 5 niveaus:
- Ondersteuningsniveau 1: Onderwijs in de groep
- Ondersteuningsniveau 2: Ondersteuning in de groep
- Ondersteuningsniveau 3: Ondersteuning op school met interne deskundigen
- Ondersteuningsniveau 4: Ondersteuning op school met externe specialisten
- Ondersteuningsniveau 5: Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs
Alle basisscholen bieden de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4). Dit doen zij zelf of met behulp van netwerkpartners. Bij verschil van inzicht over de inzet van onderwijsondersteuning in niveau 1 t/m 4, voorziet het samenwerkingsverband in onafhankelijk extern deskundig advies.Ondersteuningsniveau 5 is extra ondersteuning op het speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig.
Gemeentelijke ondersteuning
Jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk vallen onder verantwoordelijkheid en regie van de gemeenten. Als een kind thuis of op school gemeentelijke ondersteuning nodig heeft, wordt dit aanvullend aan de onderwijsondersteuning ingezet. Dit betreft o.a. (individuele) begeleiding, behandeling en persoonlijke verzorging in het kader van de Jeugdwet.
Zorgondersteuning
Als een kind zorgondersteuning uit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet nodig heeft, wordt met ouders afspraken gemaakt over de inzet en omvang tijdens schooltijd.
Knooppunt
Indien een school onvoldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt een knooppunt georganiseerd. In het knooppunt zitten kernpartners (ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang) en incidentele partners. Deze partners sluiten aan op maat en naar behoefte.
Aanmelding, zorgplicht en toelaatbaarheid tot speciaal (basis) onderwijs
Ouders melden hun kind schriftelijk (minimaal 10 weken voor de gewenste plaatsing) aan bij de school van voorkeur. Aanmelding betekent niet automatisch plaatsen. Aan een verzoek tot aanmelding geeft een school gehoor. De afspraak is dat enkel schriftelijk wordt doorverwezen. Er is geen uniform aanmeldformulier vanuit het samenwerkingsverband voorgeschreven. Besturen en scholen hanteren eigen formulieren; deze staan altijd op de website van de school. De plaatsingstermijn start vanaf het moment dat een ouder het kind schriftelijk aanmeldt bij een school. Ouders stellen de school op de hoogte als zij weten of vermoeden dat hun kind ondersteuning nodig heeft. De school van aanmelding vraagt altijd informatie op bij de school van herkomst of de kinderopvang (bij eerste aanmelding). Deze informatie is noodzakelijk om te beoordelen of de school van aanmelding de ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft. De school beslist, binnen zes weken na schriftelijke aanmelding, of het kind kan worden toegelaten. Deze periode kan met vier weken worden verlengd. Als de school niet kan plaatsen, zoekt de school (of het schoolbestuur) een passende onderwijsplek op een andere school. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Belangrijk daarbij is dat een goede balans wordt gevonden tussen de mogelijkheden van het kind, de wensen van ouders en de mogelijkheden van scholen. Als extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs nodig is, dan wordt een toelaatbaarheidstraject gestart via de trajectbegeleider van het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband bepaalt of en voor hoelang een leerling toelaatbaar is tot het speciaal (basis)onderwijs.
Stapt een leerling over naar een andere school, dan zorgen de betrokken scholen - in overleg met de ouders - voor een goede, soepele overgang en informatieoverdracht volgens de afspraken binnen het samenwerkingsverband.
Informatie samenwerkingsverbanden
Voor meer informatie : zie www.passendonderwijszuid.nl
Hier is ook de medezeggenschap in het samenwerkingsverband (OPR) opgenomen.Contactgegevens:
Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek
Adres: Eloystraat 1a6166 XM Geleen
Directeur: Tiny Meijers-Troquet
Telefoon: 085 - 488 12 80
E-mail: t.meijers@swvpo-wm.nlSamenwerkingsverband Maastricht-Heuvelland
Adres: Nieuw Eyckholt 290E6419 DJ Heerlen
Directeur: Doreen Kersemakers
Telefoon: 085 - 488 12 80
E-mail: info-po@swvzl.nlSamenwerkingsverband Parkstad
Adres: Nieuw Eyckholt 290E6419 DJ Heerlen
Directeur: Doreen Kersemakers
Telefoon: 085 - 488 12 80
E-mail: info-po@swvzl.nlHet Gelijke Kansen Cluster
Bij Mosalira werken we samen in clusters, wij zijn onderdeel van het gelijke kansen cluster.Tot dit cluster behoren de volgende kindcentra; Oda, Het Mozaïek, De Geluksvogel, De Letterdoes en Manjefiek.
Binnen dit cluster willen wij als scholen een bijdrage leveren aan gelijke kansen voor kinderen door efficiënter en effectiever samen te werken op de volgende gebieden: met één stem naar buiten treden, goed personeelsbestand, kwaliteiten/expertise voor cluster inzetten, van- en met elkaar leren.
Kwaliteiten/expertise
Er wordt binnen het cluster gewerkt met een expertise schil; vaste medewerkers die werken binnen alle scholen van het cluster.
Het organiseren van cluster brede ondersteuning door eigen experts (vanuit het schoolbestuur) is een bewuste keuze omdat MosaLira meerwaarde ziet in het flexibel inzetten en delen van deskundigheid vanuit de kernwaarden verbinding en vakmanschap. Wij zien de inzet van de collega’s uit deze expertiseschil als interne specialisten. Wanneer we een clustermedewerker inzetten op de ondersteuningsbehoefte die uw kind heeft wordt u daarover geïnformeerd*.De expertiseschil bestaat uit:
Clusterbegeleiders; collega’s met een specifiek expertise die meekijken binnen de organisatie en een adviserende rol hebben. Daarnaast worden zij op aanvraag ingezet binnen de scholen van het cluster. Deze inzet kan gericht op het kind zijn en/of op het systeem van de school (leerkracht/werkwijze). Kortom, er zijn verschillende aanvliegroutes mogelijk.
Clusterverbinder; een van de clusterbegeleiders heeft het totaaloverzicht van de ondersteuningsbehoeften binnen het cluster. De clusterverbinder heeft intensief contact met het management van de scholen binnen het cluster waarmee de inzet van de clusterbegeleiders per periode wordt bepaald.
Interne expertise; binnen de vijf afzonderlijke scholen zijn er heel wat collega’s met expertise. Schooljaar ’23-’24 wordt er een start gemaakt met het clusterbreed inzetten van deze expertise.
Consultanten; collega's die adviseren en ondersteunen vanuit hun expertise als orthopedagoog of psycholoog*. Voor de inzet van de consultant gericht op onderzoek en/of verwijzing vragen we uw toestemming.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities voor de komende jaren zijn weggezet in de jaarplannen van ons schoolplan.
Kinderdagverblijf Limmel
Binnen het kinderdagverblijf vangen wij kinderen op van 0 tot 4 jaar en zijn we maandag tot en met vrijdag geopend van 07:30 tot 18:00. Kinderen leren hier om met elkaar te spelen, te delen en rekening te houden met elkaar. Rust, reinheid en regelmaat staan centraal voor de allerkleinsten. We sluiten daarom bij de jongste kinderen,zo veel mogelijk aan op het dagritme dat thuis gevolgd wordt. Er is een slaapkamer en een keuken waar hapjes en/of flesjes kunnen worden opgewarmd. Naarmate het kindje ouder wordt, draait hij of zij mee in het gezamenlijke VVE-dagritme. Hierbij staat leren door spelen, leren door doen en leren door ontdekken centraal.
Peuteropvang Limmel
Naast een kinderdagverblijf is er ook peuteropvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Hier zijn we elke ochtend van maandag tot en met vrijdag geopend. Ook binnen de peuteropvang wordt er een gezamenlijk VVE-dagritme gedraaid waardoor ook kinderen met een VVE-indicatie kunnen komen spelen. We werken elke periode met een thema dat aansluit bij de leef- en belevingswereld van het kind. Wilt u uw kindje inschrijven bij het kinderdagverblijf of bij de peuteropvang dan kunt u bellen naar 043-7370083 of een mail sturen naar info@samenspelen.net. Voor meer informatie of een rondleiding kunt u ook bellen naar bovenstaand nummer of een kijkje nemen op onze site: www.samenspelen.net