Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De overige tijd wordt ingevuld met gymlessen, spelen in de speelzaal, buiten spelen etc.
Leerlingen dienen in 8 leerjaren minimaal 7520 lesuren te volgen. Dit komt neer op minimaal 880 lesuren per schooljaar in groep 1 t/m 4 en minimaal 1000 lesuren per schooljaar in groep 5 t/m 8. Het aantal lesuren voor onze school bedraagt voor groep 1 per week 20,5 lesuur, voor groep 2 en 3 per week 24 lesuur en voor groep 4 t/m 8 per week 26 lesuur.
Zorgsysteem
Groep 1 en 2
Indien er bij kinderen die op 4-jarige leeftijd worden aangemeld sprake is van een ontwikkelingsstoornis, gaan we samen met ouders goed bekijken of de onderwijsbehoefte van het kind onze zorgmogelijkheden niet overstijgt. Hiermee bedoelen we dat er wellicht reeds meerdere zorgkinderen in onze kleutergroepen aanwezig zijn of het probleem van dien aard is dat wij geen adequate en gespecialiseerde hulp kunnen bieden. Zeker wanneer er sprake is van een grote ontwikkelingsachterstand stellen wij ons de vraag of wij de mogelijkheden hebben als school dit kind voldoende te kunnen ontwikkelen. Het kan zijn dat reeds in de voorschoolse periode is gesignaleerd dat er sprake is van een in zijn/haar ontwikkeling bedreigde kleuter. We gaan er vanuit dat ouders deze informatie kenbaar maken. Indien ouders deze informatie achterhouden en later blijkt dat er sprake is van een grote problematiek, kunnen we alsnog overgaan tot verwijdering van deze leerling. In het kader van passend onderwijs, zal bij aanname en verwijdering een aparte route gevolgd moeten worden, omdat het schoolbestuur van MosaLira de zorgplicht heeft over alle leerlingen, die bij haar scholen staan ingeschreven of die daar worden aangemeld.
Groep 3 t/m 8
Bij kinderen die op latere leeftijd aangemeld worden, gaan we als volgt te werk:
- Bij aanmelding van een leerling is het van belang te weten van welke school de leerling afkomstig is en wat de reden van een eventuele overgang is. Is er sprake van een verhuizing, ontevredenheid over het onderwijs, een conflict of een specifieke onderwijsbehoefte van het kind?;
- Indien er alleen sprake is van een oriënterend gesprek, wordt geen contact met de andere school opgenomen;
- Indien ouders daarentegen serieus overwegen hun kind op onze school aan te melden, wordt altijd contact opgenomen met de school van herkomst (uiteraard met toestemming van ouders). De informatie die wij verkrijgen is belangrijk in de afweging een leerling wel of niet aan te nemen. Hierbij zijn onze uitgangspunten en hetgeen door school is geformuleerd in het schoolondersteuningsprofiel van doorslaggevende betekenis;
- Wanneer uit het contact met een andere school blijkt, dat er sprake is van grote leerproblemen en eventueel verwijzing naar een school voor Speciaal Basis Onderwijs, kan dit leiden tot het besluit een leerling niet te plaatsen. Ook hier speelt het schoolondersteuningsprofiel en de zorgplicht van MosaLira een grote rol, als toetskader;
- Indien het een leerling met leerproblemen betreft wordt de beslissing over wel of niet inschrijven afgezet tegen de aard van het probleem en de mogelijkheden die onze school kan bieden voor een succesvol verloop in onze school. Uiteraard is het van belang te mogen zien, dat er in de school waar de leerling vertrekt reeds adequate hulp en programmering heeft plaatsgevonden;
- Wordt besloten tot aannemen van de betreffende leerling(en) dan wordt een onderwijskundig rapport opgevraagd bij de andere school.
Wat kunnen wij wel?
Op dit moment volgen ongeveer 90 kinderen onderwijs aan onze school. Ieder kind verdient de zorg die past bij de onderwijsbehoefte. Ons leerlingvolgsysteem voldoet aan de nieuwste eisen. Dankzij de inzet, betrokkenheid en kwaliteiten van het team kunnen wij op dit moment kinderen met de volgende aandachtspunten opvangen (afhankelijk van de precieze aard en zwaarte): Concentratieproblemen, lees-/taalproblemen, dyslexie, taalachterstanden, meerbegaafdheid, kinderen met ADHD en kinderen met PDD/NOS (en belemmeringen in het autisme spectrum).
Wat kunnen wij niet?
Wij vinden, dat kinderen die wij op school welkom heten, recht hebben op goede begeleiding. Dit kunnen wij helaas voor een beperkte groep kinderen niet bieden. Wij denken hierbij op dit moment aan:
- Kinderen met zeer zware slechtziendheid en blinde kinderen;
- Kinderen met zeer zware slechthorendheid/doofheid in combinatie met spraak-/taalproblemen;
- Kinderen die gewetenloos handelen, extreem agressief gedrag vertonen, waardoor de veiligheid en of welbevinden van de omgeving (groep, leerkrachten e.d.) in gevaar komt;
- Kinderen met meervoudige zware leer- en gedragsproblematieken.
- Noodzakelijk medisch handelen welke niet op of door school verzorgd kan worden;
- Wanneer er structurele 1-op-1 begeleiding nodig is;
- Kinderen met een reactieve hechtingsstoornis;
- Kinderen met zware fysieke beperkingen (gebouwlijk gezien).
Passend primair onderwijs in Zuid-Limburg
Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Thuisnabij en zo inclusief mogelijk. Schoolbesturen geven samen invulling aan de zorgplicht. Het samenwerkingsverband organiseert een dekkend aanbod; voor alle leerlingen een passende plek. Er zijn drie samenwerkingsverbanden primair onderwijs in Zuid-Limburg: Regio Westelijke Mijnstreek, regio Maastricht-Heuvelland (Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul) en regio Parkstad
Schoolondersteuningsprofiel
Elke school heeft een schoolondersteuningsprofiel: een beschrijving van de onderwijsondersteuning die scholen aan leerlingen kunnen bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u terugvinden op de website van de school en het samenwerkingsverband.
Onderwijsondersteuning
De onderwijsondersteuning bestaat uit 5 niveaus:
- Ondersteuningsniveau 1: Onderwijs in de groep
- Ondersteuningsniveau 2: Ondersteuning in de groep
- Ondersteuningsniveau 3: Ondersteuning op school met interne deskundigen
- Ondersteuningsniveau 4: Ondersteuning op school met externe specialisten
- Ondersteuningsniveau 5: Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs
Alle basisscholen bieden de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4). Dit doen zij zelf of met behulp van netwerkpartners. Bij verschil van inzicht over de inzet van onderwijsondersteuning in niveau 1 t/m 4, voorziet het samenwerkingsverband in onafhankelijk extern deskundig advies. Ondersteuningsniveau 5 is extra ondersteuning op het speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
Peuteropvang de Maasköpkes
Peuteropvang de Maasköpkes is sinds 2017 een VVE-locatie (voor- en vroegschoolse educatie). Kinderen van 2 tot 4 jaar kunnen de peuteropvang bezoeken. In de opvang staat “samen” centraal, waarbij we ook de betrokkenheid van ouders en medewerkers bij de opvang essentieel vinden. Daarnaast willen wij de kinderen een veilige en stimulerende omgeving bieden, waarbij uw kind geprikkeld wordt om tot ontwikkeling te komen. We vinden het belangrijk om aan te sluiten bij de behoeften van elk kind, zodat zij zich op hun eigen manier en eigen tempo kunnen ontwikkelen.
Alle medewerkers van de Peuteropvang zijn VVE-gecertificeerd en werken met de VVE methodiek Speelplezier. Leren door spelen, leren door doen en leren door ontdekken staat centraal. We werken elke periode met een nieuw thema. Het omgaan met leeftijdsgenootjes vinden wij heel belangrijk binnen onze opvang. Samenspel en leren van elkaar wordt dan ook gestimuleerd door onze pedagogisch medewerkers. Gedurende de peuterperiode wordt de ontwikkeling van elk kind in beeld gebracht aan de hand van observaties, deze vinden elk half jaar plaats. De observatiegegevens worden verwerkt in een digitaal kindvolgsysteem. Minimaal drie keer in de peuterperiode wordt er een oudergesprek gehouden, waarbij de observatie wordt besproken. Er wordt er een Groeiboek bijgehouden voor elk kind, waarin foto’s, leuke uitspraken, etc. van de peuter worden bewaard. Aan het eind van de peuterperiode voert de pedagogisch medewerker een laatste observatie uit. Deze gegevens worden verwerkt in het overdrachtsformulier. In het eindgesprek wordt dit formulier met u besproken en, indien akkoord, overgedragen naar de basisschool.
Binnen school is er één IB-er die een coördinerende taak heeft in de samenwerking tussen onze school en de peuteropvang. De IB-er heeft tevens een zorgbrugfunctie in het kader van VVE. Het Pedagogisch Educatief Raamplan (PER) bevat afspraken over de meerjaren-samenwerking (4 jaar) tussen de samenwerkende partners in voor- en vroegschoolse voorzieningen op pedagogisch-educatief gebied en op inhoudelijke doorgaande lijn.Verder is er een “Ouderbeleidsplan VVE”. Dit bevat de visie en afspraken over de meerjaren-samenwerking tussen de samenwerkende partners voor- en vroegschoolse voorzieningen op het gebied van ouderbeleid. Tevens kan dit plan afspraken bevatten voor het actuele schooljaar en een VVE-verbeterplan gebaseerd op het VVE-toezichtskader van de onderwijsinspectie.
Beide documenten zijn op te vragen bij directie.
Voor meer informatie zie: www.samenspelen.net