Basisschool Het Mozaïek

Prestantstraat 40 6217 XX Maastricht

  • De leukste school bij jou in de buurt!
  • Schoolfoto van Basisschool Het Mozaïek
  • Schoolfoto van Basisschool Het Mozaïek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

2022 - 2023 

Op het moment van drukken van de schoolgids zijn de uitgebreide resultaten nog niet beschikbaar. Onze groep 8 heeft echter een mooie score behaald van 533,6 t.o.v. landelijk gemiddelde 534,9. We scoren net onder het landelijk gemiddelde, maar zijn trots op dit resultaat. Als we kijken naar referentieniveaus dan hebben we bij rekenen 94% 1F en 35% 1S behaald. Bij begrijpend lezen 100% 1F en 71% 2F. We zien een mooie groei t.a.v. eerdere schooljaren. In september 2023 zullen wij de volledige resultaten opnemen in de schoolgids.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De kwaliteit van de school hangt af van de mensen die er werken en de manier waarop ze met elkaar samenwerken. Alle teamleden van basisschool Het Mozaïek zijn het er over eens dat in onze school hard gewerkt wordt. Binnen de school hangt een rustige en fijne sfeer.
Wanneer het gaat over resultaten boeken met leerlingen, zijn we afhankelijk van de volgende punten:
- het niveau van de ontwikkeling op het beginpunt
- de mogelijkheden van het kind
- de ondersteuning van de ouders
- de kwaliteit van het onderwijs. 
Van de cito resultaten van onze kinderen kunnen we opmerken dat: 
De resultaten overeen komen met onze verwachtingen. Dat betekent dat het team in staat is een goede inschatting te maken van het leerniveau van een kind. Door Corona zien wij achterstanden bij de leerlingen. Wij zetten in op basisvakken om de achterstanden in te halen.

De kwaliteit van het onderwijs bewaken en verhogen we ook verder door te werken met toetsen gerelateerd aan het leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling en groepen als geheel. Op het rapport kunt u niet zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. Een voldoende in februari en een voldoende in juli zeggen niets over de feitelijke vooruitgang. In de schoolzelfevaluatie worden toetsresultaten van onze leerlingen vergeleken met een grote groep leerlingen verspreid over het land. Hierdoor is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdgenoten in het hele land. Daarnaast zorgt de schoolzelfevaluatie ervoor dat we elk jaar onze populatie met zijn ondersteuningsvragen in beeld brengen en kijken wat dit betekent voor ons aanbod. Zoals: hoeveelheid zij-instromers, schoolweging, kinderen die extra ondersteuning ontvangen enz. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Nadat onze schoolverlaters de stap naar het voorgezet onderwijs hebben gemaakt, volgen we onze "oud" leerlingen formeel nog drie jaar. Zo krijgen we een goed overzicht of de leerlingen na drie jaar nog hetzelfde onderwijsniveau volgen dat we destijds geadviseerd hebben. Zo kunnen we exact zien of we ook voor de langere termijn niet te hoog of te laag adviseren en onnodig op- en afstromen in het Voortgezet onderwijs voorkomen. Uit de analyse van juni '22 zien we dat 66,7% op het schooladvies functioneert, 11,1% onder het advies en 22,2% boven het advies.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school streven we naar een veilig pedagogisch klimaat voor leerlingen en volwassenen. Naast fysieke veiligheid wat we heel belangrijk vinden, gaat het ook om sociale veiligheid. Pas dan kan een mens tot ontwikkeling komen. We zorgen ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn, we praten met elkaar, we helpen elkaar om te gaan met problemen en luisteren naar elkaar. Door kinderen te leren dat respect hebben voor elkaar ook betekent, dat je rekening houdt met anderen en dat je mensen respecteert zoals ze zijn, willen we bereiken dat kinderen zich veilig voelen op onze school. Tegen pesten treden we onmiddellijk op.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen en helpen elkaar
  • We leren van en met elkaar
  • Iedereen doet mee

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In mei 2017 heeft de inspectie de school met een concept-waarderingskader onderzocht. Basisschool Het Mozaïek heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement. Ondanks de meerdere oordelen 'goed' op standaardniveau, kon destijds op schoolniveau nog niet de waardering 'goed' worden gegeven.
(Dit omdat de nieuwe wetgeving pas vanaf augustus 2017 in ging, kreeg de school nu nog een voldoende)

December 2018: De inspectie heeft onze school opnieuw bezocht. Van de 14 indicatoren heeft de school er 10 met een GOED afgesloten. De school heeft dan nu ook de waardering GOED van de inspectie gekregen. Hier zijn we natuurlijk ontzettend trots op.

Terug naar boven