Basisschool De Letterdoes

Old Hickoryplein 100 6224 AZ Maastricht

  • Schoolfoto van Basisschool De Letterdoes
  • Schoolfoto van Basisschool De Letterdoes
  • Schoolfoto van Basisschool De Letterdoes
  • Schoolfoto van Basisschool De Letterdoes

Het team

Toelichting van de school

Dit schooljaar, telt Bs De Letterdoes 18 personeelsleden. 
De personeelsleden bestaan uit leerkrachten / directie / Intern begeleiders / onderwijsondersteuners / een conciërge en een administratief medewerker.

Het is een vrij jong team.
Verder bestaat het team uit 13 dames en 5 heren.

De schoolt telt momenteel 108 leerlingen. Het is dus een vrij kleine school. Door het lage leerlingenaantal zijn we genoodzaakt combinatiegroepen te maken.
De gemiddelde groepsgrootte is 20 leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We hebben een kwalitatief sterk team. Dankzij de gezellige doch professionele werksfeer mogen we van geluk spreken dat we nauwelijks verzuim hebben onder de teamleden. In enkele gevallen kan het voorkomen dat een leerkracht ziek of afwezig is vanwege andere verplichtingen. In deze gevallen lossen we dit zoveel mogelijk op binnen ons eigen team:

1) Er wordt gekeken of de afwezige vervangen moet worden.

2) Er wordt gekeken of er ambulante mensen zijn die de vervanging kunnen regelen

3) Er wordt een groep verdeeld over de andere groepen

4) Er wordt een groep naar huis gestuurd.

Mochten we te maken krijgen met langdurige afwezigheid, zullen we een interne oplossing gaan zoeken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Verdeling van de groepen voor het schooljaar 2020-2021

Groep 1-2
Groep 3-4
Groep 5
Groep 6-7
Groep 7-8

In de bijlagen onderwijs aan de groepen 1 en 2 én onderwijs aan de groepen 3 tot en met 8 kunt u per groep uitgebreider lezen over de inhoud van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In elke groep wordt er met groepsplannen gewerkt. Hier wordt rekening gehouden met de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Er wordt op verschillende niveaus gewerkt, basisgroep, subgroepen. Subgroepen kunnen leerlingen zijn die verlengde instructie nodig hebben maar ook leerlingen die meer de verdieping nodig hebben.
Buiten de zorg die er in de groepen wordt gegeven, wordt er dit schooljaar ook zorg geboden door het dienstencentrum. Deze zorg wordt momenteel ingezet in de groepen 2 t/m 8. Er wordt in kleine groepjes gewerkt. Verschillende vakgebieden komen hier aan bod, denkend aan: rekenen-technisch lezen-begrijpend lezen-taalondersteuning, maar ook gericht op concentratie en aandacht.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

VVE is bedoeld voor jonge kinderen van circa 2 tot 6 jaar.
Voorschoolse educatie vindt plaats in een peuteropvang en/of kinderdagverblijf en is bedoeld voor peuters van 2 à 2,5 en 3 jaar. Vroegschoolse educatie gebeurt in basisscholen en is gericht op kinderen in de groepen 1 en 2. Het doorstromen van kinderen van de peuteropvang naar de basisschool, wordt aangeduid met de term ‘doorgaande lijn’. Het gaat hierbij om een ononderbroken ontwikkelingsproces van kinderen. Taalontwikkeling is een belangrijk onderdeel binnen VVE, maar VVE richt zich ook op andere ontwikkelingsgebieden, zoals beginnende leesvaardigheden, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze school werkt nauw samen met peuteropvang Poesjenel, die in hetzelfde gebouw gehuisvest is. Ouders van kinderen in de kleutergroep worden nadrukkelijk bij de ontwikkeling van hun kind en het gebeuren op school betrokken. Tijdens elk thema worden ouders uitgenodigd voor ‘kind-ouderactiviteiten’. Tijdens deze bijeenkomsten staat de interactie tussen ouders en kind centraal; samen worden er muziekinstrumentjes gemaakt, ouders en kinderen luisteren samen naar een prentenboek of kijken samen naar een poppenkastvoorstelling. Ook een leerzame wandeling door de wijk is zo’n jaarlijks terugkerende activiteit. Er wordt tijdens de activiteiten vaak gewerkt aan de hand van een speelplan zoals de kinderen dat vanuit de klas kennen. Natuurlijk ontbreekt het tijdens deze activiteiten niet aan een gezelligheidsfactor. Tijdens elk thema ontvangen ouders een themabrief met de nieuwe woorden. Thuis kunnen deze dan nog eens besproken/herhaald worden. VVE zorgbrug Om ervoor te zorgen dat er gewerkt wordt in een doorgaande lijn tussen de peuteropvang en de basisschool functioneert er een zgn.

‘VVE-Zorgbrug’. Zoals het woord al aangeeft: activiteiten die een brug vormen tussen de aansluiting peuteropvang en school: het streven naar een doorgaande lijn. De ‘Zorgbrug-VVE’ voorziet in een gezamenlijke inzet van personeel, dat regelmatig samenwerkt om vorm te geven aan:
-doorgaande lijn in aanbod, pedagogisch en educatief handelen, ouderbeleid en begeleiding en zorg
-de afstemming in extra zorg en het programma (de thema’s)
-monitoren ontwikkelingen kinderen
-afstemming van oudercontacten en ouderbetrokkenheid (ouderbeleid)
-de warme overdracht (mondelinge overdracht met aanwezigheid van ouders, school en peuteropvang) vindt plaats a.d.h.v. een overdrachtsformulier.
-VVE-coördinatie tussen de peuteropvang en de school. 

Ten behoeve van de doorgaande lijn werken Michelle Gijsen, Cristel Krischer en Marga Schreurs nauw samen. Zij zorgen voor afstemming in zorg, door observaties en gesprekken met betrokkenen. Tevens zorgen zij voor de warme overdracht bij de overgang van peuteropvang naar basisschool.

Terug naar boven