Basisschool Petrus en Paulus

Felix Bockenplein 1 6213 HM Maastricht

  • Gebouw - renovatie gepland voor 2024
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus en Paulus
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus en Paulus
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus en Paulus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

AMN Eindtoets

Voorlopig advies
Eind groep 7, in de maanden juni/juli, krijgen alle leerlingen een voorlopig advies. Dit voorlopige advies is gebaseerd op onafhankelijke gegevens vanuit CITO, methodegebonden toetsen, sociale competenties en vaardigheden en de werkhouding en huiswerkattitude van de leerling.


Definitief advies
Als de leerlingen eind groep 8 uitstromen naar het voortgezet onderwijs vinden wij het belangrijk dat de leerlingen vlot én vloeiend kunnen lezen, beschikken over een stevige woordenschat, over voldoende rekenkundige kennis beschikken, begrijpend leesstrategieën kunnen toepassen en klaar zijn voor de maatschappij van de toekomst. Dit houdt verder in dat we naast de resultaten ook kijken naar een goede huiswerkattitude, werkhouding en het kunnen toepassen van de 21e eeuwse vaardigheden. Al deze aspecten worden meegenomen in het definitieve schooladvies dat de leerling halverwege groep 8 ontvangt.

In april wordt een eindtoets afgenomen. Sinds schooljaar 2021-2022 hebben wij gekozen voor de AMN Eindtoets. Dit is een digitale, adaptieve eindtoets die verspreid over twee dagdelen wordt afgenomen onder begeleiding van de eigen leerkracht. De verwachting is dat de uitslag van de eindtoets het schooladvies bevestigt, mocht de uitslag hoger zijn dan het schooladvies wordt het advies heroverwogen en mogelijk herzien.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten

De inspectie vindt het belangrijk dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van leerlingen goed volgt. De inspectie kijkt vooral naar de wijze waarop conclusies worden getrokken over het onderwijs dat gegeven wordt. Tevens geeft de inspectie aan dat het aan school is om te bepalen op welke wijze het beeld gevormd wordt en hoe zij adequate acties ondernemen.

Om onze kwaliteitszorg goed te monitoren, te verbeteren en te borgen verzamelen we data voor onze drie hoofdvragen:
1. Leren de leerlingen genoeg? Dit wordt 2 keer per jaar n.a.v. de Cito’s, MQ scan, observaties en methodegebonden toetsen geanalyseerd en weggeschreven in de diepte-analyse;
2. Voelen de leerlingen zich veilig? Middels 2 keer per jaar het invoeren van de SCOL en de vragenlijst via Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau wordt dit verwerkt in de schoolzelfevaluatie;
3. Krijgen onze leerlingen goed les? Middels klassen- en collegiale observaties wordt dit weggeschreven in de schoolzelfevaluatie;

De Cito-toetsen worden 2x per jaar afgenomen en worden ook besproken met ouders en leerlingen. Bs. Petrus & Paulus heeft ambitienormen voor de M-afnames en E-afnames van de Cito-toetsen. Deze schoolnormen zijn gesteld op verschillende vakgebieden en per leerjaar. De normen zijn ambitieus en hoog. Onze normen liggen stukken hoger dan die de inspectie in het verleden gesteld heeft. Het doel hiervan is dat we hoge verwachtingen hebben. Hoge verwachtingen van leerkrachten alsook van leerlingen. We willen alles eruit halen wat erin zit. Natuurlijk worden niet alle schoolnormen behaald. Dit zou ook niet goed zijn. Worden immers alle schoolnormen behaald; kan je je afvragen in hoeverre ze ambitieus genoeg zijn. De leerkracht analyseert de gegevens, hierna bepalen de leerkracht en IB-er welke interventies er nodig zijn om dichter naar de schoolnorm toe te groeien. Bij het interpreteren van de resultaten en het trekken van conclusies zijn we zorgvuldig. Schoolnormen worden altijd gekoppeld aan een groep; nooit aan een individuele leerling. Tevens worden er geen leerlingen buiten de leeropbrengsten gelaten. Ook dit wordt meegenomen ter overweging om extra interventies uit te voeren.

Ambitienormen

De gestelde schoolnormen en de resultaten van de afgelopen jaren, inclusief de motorische resultaten van de MQ scan, zijn terug te vinden in "De schoolzelfevaluatie". Dit document is op te vragen bij de IB-er en/of directie. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen basisschool Petrus & Paulus is iedereen welkom. In ons contact met elkaar staat vertrouwen centraal. We waarderen elkaar voor wie we zijn en zien de onderlinge verschillen als een verrijking. We denken en handelen vanuit begrip en wederzijds respect. We vinden het belangrijk dat iedereen die er werkt, leert en ontmoet, dit kan doen in een veilige, positieve en gezonde omgeving. Door de geboden veiligheid kan iedereen zich optimaal ontwikkelen, komen zij in hun kracht te staan en voelen zich op hun plek binnen onze school. 
Daarnaast neemt ieder vanuit zijn vakmanschap zijn verantwoordelijkheid, laat voorbeeldgedrag zien en spreekt een ander op een prettige manier aan. 
We zien het als een uitdaging om juist door het stimuleren van samenwerking, zelfstandigheid en eigenaarschap, dat iedereen de ruimte gaat voelen om de regie te nemen over zijn eigen "zijn" en hier met plezier mee aan de slag gaat. 


“Alleen ga je sneller, samen kom je verder!"

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • eigenaarschap
  • samenwerking
  • zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven