Basisschool Petrus en Paulus

Felix Bockenplein 1 6213 HM Maastricht

  • Gebouw - renovatie gepland voor 2024
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus en Paulus
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus en Paulus
  • Schoolfoto van Basisschool Petrus en Paulus

Het team

Toelichting van de school

Het team van bs. Petrus & Paulus bestaat in schooljaar 2023-2024 uit de volgende medewerkers:

Groep 1/2A: Jack Debruijn
Groep 1/2B: Brigitte van der Meij & Karin Sanders
Groep 1/2C: Monique Otten & Lenn Vrancken
Groep 3A: Michelle Gijsen & Daisy Wolfs
Groep 3B: Anisa Coels & Daisy Wolfs
Groep 4: Anke Veugen & Sonja Paulssen
Groep 5A: Nona Verkoijen
Groep 5B: Michelle Heuts & Nadine Baumert
Groep 6: Ies Quaedackers
Groep 7: Espen Thijssen & Nadine Baumert
Groep 8: Lina Bastiaens & Milou Simonis-Dinjens

Vakleerkracht muziek: Christa Hesen
Vakleerkracht LO+: Daan Brouwers
Conciërge: Charles Vlek
Administratie: Monique Martin
Intern begeleider leerlingenzorg: Angie Urlings
Lid managementteam: Angie Urlings
Directeur: Anouk Willems

Human Dynamics (bron: http://janssentrainingenadvies.nl/human-dynamics-fundament/)
Human Dynamics is een theorie over fundamentele verschillen tussen mensen. Verschillen die zich manifesteren in de manier waarop wij denken, voelen en handelen. Human Dynamics geeft inzicht in de onderliggende patronen die het menselijk gedrag aansturen en is hierdoor tegelijkertijd een handreiking om naar gedrag, communicatie en samenwerking te kijken.

Drie principes
Volgens Human Dynamics beschikt ieder mens over drie principes: het mentale (rationeel), het emotionele (relationeel) en het fysieke (praktisch, operationeel).Twee van deze principes zijn van nature sterk ontwikkeld. De combinatie van deze twee principes noemen we een persoonlijkheidsdynamiek. Het derde principe geeft de ontwikkelrichting aan. Op basis van de drie principes onderscheidt Human Dynamics zes persoonlijkheidsdynamieken.
Sandra Seagal en David Horne zijn de grondleggers van dit gedachtegoed. In het boek ‘Samen Leven, Samen Werken’ hebben zij de theorie, het ontstaan en de context uitvoerig beschreven.

Toepassing Human Dynamics
De theorie is vervolgens succesvol toegepast op allerlei plekken, wereldwijd. Aansprekende voorbeelden zijn het bedrijf Intel, en het Zweedse en Nederlandse onderwijs.

Peter Senge (systeemdenker en auteur van o.a. The Fifth Discipline) was dertig jaar geleden al zeer onder de indruk van het gedachtegoed van Human Dynamics.“Er is geen setting waarin het niet belangrijk is om elkaar te begrijpen. Ik ken geen enkel systeem dat ons zo goed hiertoe in staat stelt, als Human Dynamics. Het is een heel eenvoudige, elegante en krachtige manier om over elkaar te denken en met elkaar in gesprek te komen.Het onderscheidt zich van andere systemen, doordat het niet in vakjes plaatst, maar gericht is op ontwikkeling. Human Dynamics biedt inzicht in hoe wij van elkaar verschillen en hoe wij die verschillen kunnen benaderen om productief te kunnen samenwerken. Als je het eenmaal kent, vergeet je het nooit meer. Dat wijst op een diep inzicht.” (Peter Senge)
Senge stelt dat er in onderwijs en elders teveel wordt gefocust op ‘smart individuals’. We hebben geen slimme individuen nodig, aldus Senge, maar slimme collectieven.

Ons team heeft vorig schooljaar een basistraining gevolgd en vervolgens zijn er drie collega's gecertificeerd practitioner om deze theorie in de praktijk te implementeren. Op deze manier versterken wij onze professionele teamcultuur en kunnen wij professioneel samenwerken. 


Opleidingsschool

Daarnaast zijn wij een opleidingsschool. Samen met de "Nieuwste PABO" (opleiding voor leerkrachten) zijn wij verantwoordelijk voor het opleiden van studenten tot volledig bevoegde leerkracht. Gedurende het schooljaar worden meerdere stagiaires van deze opleiding in verschillende groepen op onze school geplaatst. Steeds onder leiding en verantwoordelijkheid van de leerkracht. Ook stellen wij als school een zogenaamde "LIO" (Leraar In Opleiding) stageplek beschikbaar. Deze LIO-er is een vierdejaars PABO student die gedurende zes maanden vier dagen per week werkzaam is in een vaste groep. Vanzelfsprekend onder begeleiding van een vaste groepsleerkracht en/of directeur. De LIO-er wordt zo optimaal voorbereid op zijn/haar toekomst als groepsleerkracht. 
Jaarlijks zijn er ook stagiaires van het Vista College, Fontys Hogeschool en CIOS bij ons op school werkzaam als stagiair.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een teamlid verlof nodig heeft of ziek is, wordt een teamlid uit de flexibele schil ingezet. Het kan betekenen dat bij de inzet van de flexibele schil andere werkzaamheden zoals extra werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeftes, beleidsmatige werkzaamheden, collegiale consultaties enz. op die dag of tijdens die betreffende week niet gedaan kunnen worden.
Bij langdurig verzuim proberen we in samenwerking met HR MosaLira te bekijken hoe we eventueel een externe leerkracht kunnen laten vervangen. Bij uiterste nood kan het zijn dat ook directie inspringt in een groep. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De methodiek Speelplezier bestaat uit drie dagelijks terugkerende speel-leerroutines. Deze zorgen voor een goede balans tussen geleid, begeleid en vrij spel. Alle ontwikkelgebieden van het jonge kind komen in deze methodiek aan bod. 

Voor meer informatie verwijzen wij naar de volgende link: https://www.speelpleziermethodiek.nl/wp-content/uploads/2016/03/folder_web.pdf 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 worden de vakken technisch lezen, taal en spelling geïntegreerd aangeboden in de methode Veilig Leren Lezen. In de groepen 4 t/m 8 spreken we bij lezen zowel over technisch- als begrijpend lezen. Bij het vakgebied taal gaat het ook om spelling en werkwoordspelling. 

De overige onderwijstijd wordt besteed aan:
- zelfstandig werken waarin de verwerking van de verschillende vakgebieden terugkomen;
- reflectie huiswerk;
- burgerschap.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 volgen zowel Ies Quaedackers als Espen Thijssen een opleiding tot een specialisme. Dit om juist deze leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften nog beter te kunnen begeleiden. 
Espen Thijssen volgt de opleiding "talentbegeleider" om zo de meer- en hoogbegaafde leerlingen tegemoet te komen in hun onderwijsbehoeften. Hij is hier vorig schooljaar mee gestart volgt dit schooljaar nog een aantal specialisaties. 
Ies Quaedackers gaat vanaf januari de opleiding taal-lees specialist volgen waarbij ze op het gebied van taal en lezen beter tegemoet kan komen aan deze vraagstukken. 
Voor beide collega's en ook voor onze rekenspecialist, Sonja Paulssen, geldt dat zij niet alleen met leerlingen werken, maar ook juist vraagbaak zijn voor het team en beleid ontwikkelen. 

Uiteindelijk komt er in de toekomst voor alle drie de onderdelen een kwaliteitskaart waarin ontwikkelingen vastgelegd en gemonitord kunnen worden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuteropvang in het gebouw van ons Kind Centrum.
We gebruiken daarbij de methodiek Speelplezier.


Samenwerking peuteropvang en basisschool
Wij zijn hard op weg naar een intensieve samenwerking tussen peuteropvang en basisschool. Zo is er structureel overleg tussen de directies en tussen de coördinatoren en intern begeleider. Dit zijn overleggen waarin de afstemming tussen het leerprogramma van peuters en kleuters centraal staat, de toekomst van ons kindcentrum, visie, organisatie, activiteiten etc. Wij streven hierbij naar het werken in een doorgaande lijn voor kinderen tussen de 2 en 6 jaar. Daarnaast kan door de nauwe samenwerking de ontwikkeling van het jonge kind goed in beeld worden gebracht, in bijvoorbeeld een gezamenlijke kindbespreking. Door intensieve samenwerking zal de ontwikkeling van de kinderen vloeiender verlopen en kunnen eventuele hiaten eerder worden gesignaleerd met als doel hier proactief op te reageren. Thema’s die centraal staan worden tussen peuteropvang en basisschool zoveel mogelijk op elkaar afgestemd, zodat de stap van peuteropvang naar basisschool kleiner wordt. Voor het kind en de ouders erg fijn. Naast het feit dat thema’s, waar mogelijk, op elkaar worden afgestemd, worden er ook allerlei activiteiten georganiseerd waar peuters en kleuters samen aan deel kunnen nemen. Dit gaat van enkele keren per jaar een spelinloop waarbij de peuters aansluiten bij de kleuters tot het samen Sinterklaas vieren. Er zijn natuurlijk ook activiteiten waar u als ouder, samen met uw peuter of kleuter, aan deel kunt nemen. Ook is er samenwerking op het gebied van bewegingsonderwijs. De kinderen van de peuteropvang komen twee keer per week een half uurtje gymmen in de grote gymzaal. Dit doen ze samen met de leerlingen van groep 1 en 2. Zo wennen de kinderen aan elkaar en aan de grote gymzaal, ze leren van elkaar en de vakdocent bewegingsonderwijs (LO+er) krijgt zicht op de motoriek en kan dus snel schakelen indien nodig. 

Onze peuteropvang maakt deel uit van Samen Spelen Wolder. Kinderen van 2 tot 4 jaar kunnen de peuteropvang bezoeken. In onze opvang staat het “samen” centraal, waarbij we ook de betrokkenheid van ouders en medewerkers bij de opvang essentieel vinden. Daarnaast willen wij de kinderen een veilige en stimulerende omgeving bieden, waarbij uw kind geprikkeld wordt om tot ontwikkeling te komen. We vinden het belangrijk om hierin aan te sluiten bij de behoeften van elk kind, zodat zij zich op hun eigen manier en eigen tempo kunnen ontwikkelen. Alle medewerkers van Samen Spelen Peuteropvang zijn VVE-gecertificeerd en werken met de VVE methodiek Speelplezier. Leren door spelen, leren door doen en leren door ontdekken staat centraal. We werken elke periode met een nieuw thema. Het omgaan met leeftijdsgenootjes vinden wij heel belangrijk binnen onze opvang. Samenspel en leren van elkaar wordt dan ook gestimuleerd door onze pedagogisch medewerkers. Gedurende de peuterperiode wordt de ontwikkeling van elk kind in beeld gebracht aan de hand van observaties. Deze vinden elk half jaar plaats. De observatiegegevens worden verwerkt in een digitaal kindvolgsysteem. Minimaal drie keer in de peuterperiode wordt er een oudergesprek gehouden, waarbij de observatie wordt besproken. Daarnaast wordt er gewerkt met een online dagboek. In dit dagboek wordt per kind dagelijks bijgehouden wat het kind doet. Ouders kunnen dit dagboek inzien via een app op hun telefoon of computer. Zo zijn ouders gedurende de dag op de hoogte van het reilen en zeilen van hun kind. Ook kunnen pedagogisch medewerkers foto's op Bitcare plaatsen die de ouders via de app kunnen bekijken.  Aan het eind van de peuterperiode voert de pedagogisch medewerker een laatste observatie uit. Deze gegevens worden verwerkt in het overdrachtsformulier. In het exitgesprek wordt dit formulier met u besproken en, indien akkoord, overgedragen naar de basisschool. Binnen onze school heeft de IB-er een coördinerende taak in de samenwerking tussen onze school en de peuteropvang. Het Pedagogisch Educatief Raamplan (PER) bevat afspraken over de meerjaren-samenwerking (4 jaar) tussen de samenwerkende partners voor- en vroegschoolse voorzieningen op pedagogisch-educatief gebied en op inhoudelijke doorgaande lijn. Tevens bevat het PER afspraken voor het actuele schooljaar en een VVE-verbeterplan gebaseerd op het VVE-toezichtskader van de onderwijsinspectie. Daarnaast is er een “Ouderbeleidsplan VVE”. Dit bevat visie en afspraken over de meerjaren-samenwerking tussen de samenwerkende partners voor- en vroegschoolse voorzieningen op het gebied van ouderbeleid. Tevens kan dit plan afspraken bevatten voor het actuele schooljaar en een VVE-verbeterplan gebaseerd op het VVE-toezichtskader van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven