Basisschool St Oda

Pastoor Habetsstraat 40 6217 KM Maastricht

Schoolfoto van Basisschool St Oda

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

2018-2019

Met ingang van 2018-2019 zijn wij overgestapt op de  ‘Dia-toets’. Deze toets maakt het mogelijk adaptief te toetsen, waardoor elke leerling op zijn eigen niveau opgaven krijgt en hij deze aanpast n.a.v. de antwoorden, in een prettige digitale omgeving. Deze toets heeft een andere score-schaal, deze ligt tussen 321-390. Op basis van leerlinggewichten bepaalt inspectie een ondergrens, deze is voor ons 354,6, onze score was 361,7 dus we zaten hier ruim boven! Tevens hadden we enkele leerlingen mogen uitsluiten op basis van cognitieve mogelijkheden, hier hebben wij dit jaar niet voor gekozen. In dat geval zou onze score 364,2 geweest. De spreiding van scores bij onze school lag tussen 343 en 384 punten.

2019 / 2020

Door de Coronacrisis zijn er geen centrale eindtoetsen afgenomen dit schooljaar. 

2020 / 2021

In schooljaar 2020 / 2021 is de DIA eindtoets afgenomen. Het landelijk gemiddelde lag op 361,0. Onze gemiddelde score was 362,1. 96% van onze scoort 1F niveau en 60% 1S/2F niveau. 

2021 / 2022

Schooljaar 2021 / 2022 is er de DIA eindtoets afgenomen. Net als voorgaande scoren wij hier boven het landelijk gemiddelde. Het landelijk gemiddelde zat op 361,0 en wij scoorden 361,8. Een zeer mooi resultaat. Daarnaast scoren onze leerlingen 96% op 1F niveau en 54% op 1S 2F en hiermee scoren wij zelfs boven onze schoolnorm. 

2022 - 2023

Op het moment van drukken van de schoolgids zijn de uitgebreide resultaten nog niet beschikbaar. Onze groep 8 heeft echter een hele mooie score, 367,4 t.o.v. landelijk gemiddelde 361. We zitten er dus ruim boven. Als we kijken naar referentieniveaus dan hebben we bij rekenen 100% 1F en 69% 1S. Bij begrijpend lezen 100% 1F en 94% 2F. Mooie resultaten. In september 2023 zullen wij de volledige resultaten opnemen in de schoolgids. 

Inspectie onderzoek

Sinds de invoering van het nieuwe ‘Inspectiekader 2017’, wordt meer verantwoordelijkheid bij het bestuur van de stichting gelegd. Alleen bij signalen wordt er een verbreed onderzoek gehouden. In maart 2020 hebben wij een deelonderzoek ‘Op weg naar het VO’ gehad door de onderwijs inspectie. Hierin werd gekeken hoe wij kwalitatief goed onderwijs bieden en een goede adviesprocedure hanteren. Dit was een zeer positief gesprek, waarin wij hebben laten zien: hoge verwachtingen te hebben van leerlingen, goed te adviseren, leerlingen goed voorbereiden op het VO, en waar nodig tijdig ondersteuning in of buiten school voor leerlingen organiseren. Dit heeft geleid tot een basisarrangement voor de komende 4 jaren. Op www.scholenopdekaart.nl kunt een samenvatting van het bezoek vinden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De kwaliteit van de school hangt af van de mensen die er werken en de manier waarop ze met elkaar samenwerken. Wij zijn ervan overtuigd dat in onze school hard gewerkt wordt in een goede sfeer. Of een school goede resultaten boekt met een kind is, buiten dit, sterk afhankelijk van het beginniveau van een kind bij aanvang van de basisschool. De resultaten van de uitstroom worden sterk bepaald door de kwaliteit van het gegeven onderwijs, daarnaast zijn de meer of mindere mate van intelligentie, de specifieke mogelijkheden van het kind en de betrokkenheid van de ouders bij het onderwijs van groot belang. De Onderwijsinspectie vergelijkt basisschool St.Oda periodiek met andere scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie en houdt bij de beoordeling van de scores rekening met de kenmerken van die leerlingenpopulatie. Het inspectierapport kunt u vinden op www.onderwijsinspectie.nl. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs  

De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is een grote stap. Voor de ouders van de leerlingen van groep 8 is er tijdens een algemene informatieavond uitleg over de manier waarop het schooladvies tot stand komt. Ook wordt tijdens deze avond informatie gegeven over de aanmeldings- en aannameprocedure. Naast deze mondelinge informatie, hebben de ouders van groep 8 de mogelijkheid om informatie te verkrijgen van de scholen van het voortgezet onderwijs op de open dagen die door de verschillende scholen georganiseerd worden.

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Niet alleen de naam is anders, ook de afnameperiode is anders: in februari in plaats van april. De nieuwe Leerling in beeld-doorstroomtoets sluit aan op het LVS Leerling in beeld en geeft een objectief beeld van waar een leerling staat op het gebied van taal en rekenen. Tijdens het laatste kind- oudergesprek in groep 7 zal de leerkracht een indicatie geven van het uitstroomniveau. Tussen 10 januari en 31 januari zal de leerkracht van groep 8 een voorlopig advies geven. In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. De aanmeldweek bij het voortgezet onderwijs is vastgesteld van 25 t/m 31 maart. 

Hoe komen wij tot het definitieve eindadvies?

Bij ons op school werken we met een adviescommissie. Deze commissie bepaalt het uiteindelijke schooladvies van de leerling. De commissie bestaat uit de volgende personen: leerkrachten groep 7 en 8, directeur en de intern begeleider. De 6 landelijk vastgestelde niveaus die gebruikt worden bij de pre- en definitieve adviezen zijn: 

  • vmbo praktijkonderwijs
  • vmbo basis
  • vmbo kader
  • vmbo theoretische leerweg
  • havo
  • vwo


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden zijn: Vertrouwen, Verbinding, Vakmanschap en Solidariteit! Dit zijn de essentiële waarden waarmee wij ons denken en handelen elke dag richting geven. Op deze waarden baseren wij onze normen en keuzes in het onderwijs. Vanuit de overtuiging dat alle kinderen en onze teamleden tot leren komen als zij vertrouwen krijgen en in verbinding kunnen zijn. Wij zijn er ook van overtuigd dat wij vakmanschap moeten bieden voor onze kinderen en voor elkaar, mét solidariteit. Wij staan vanuit saamhorigheid en een gemeenschappelijk belang voor onze kinderen, om onze missie na te leven: “wij steken onze nek uit voor ieder kind. Iedereen hoort erbij en doet ertoe!”


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Elke dag, ..... open dag.
  • Maximale leeropbrengsten
  • Elk kind telt.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de bijlage het inspectierapport.

Terug naar boven