Wat is de klachtenregeling?
Ontevreden?
We doen ons best om leerlingen en hun ouders/verzorgers, zo goed mogelijk te informeren, behandelen, verzorgen en te onderwijzen. Het is echter niet altijd te vermijden dat er fouten worden gemaakt. Het kan gebeuren dat u vindt dat u niet juist behandeld bent. Of dat u niet de juiste of volledige informatie heeft ontvangen. Als dat is gebeurd, dan willen wij dat graag van u weten. Pas als u ons laat weten dat u niet tevreden bent, kunnen wij actie ondernemen en herhaling in de toekomst voorkomen.
Definitie van "klacht"
Een klacht kan gaan over gedragingen en beslissingen, dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen van de aangeklaagde. Hebt u vragen, problemen of klachten over:
- de begeleiding van de kinderen
- het beoordelen van de kinderen
- discriminerende gedragingen
- seksuele intimidatie
- agressief gedrag, pesten en geweld
- de organisatie van het onderwijsleerproces
vraag dan eerst een gesprek aan met degene die naar uw mening de oorzaak is van de klacht. Deze zal proberen het probleem - in goed overleg - zo snel mogelijk op te lossen. Als een klager van mening is dat bedoeld gesprek onvoldoende resultaat oplevert of geen zin heeft, kan de klager een vervolggesprek aanvragen met een van de directieleden. Als u niet tevreden bent over de manier waarop een probleem of klacht wordt opgepakt, kunt u ook een klacht indienen bij het bevoegd gezag, contact opnemen met de vertrouwenspersonen of de klacht rechtstreeks indienen bij de klachtencommissie. Een klacht kan worden ingediend tegen bestuursleden, directieleden, personeelsleden, (ex)leerlingen, ouders/verzorgers, stagiaires en vrijwilligers.
Klachtenregelement
Om ervoor te zorgen dat uw klacht op de juiste manier wordt afgehandeld hebben we net als elke school in Nederland een klachtenreglement. Zowel het bevoegd gezag als de directeur kunnen een klacht zelf afhandelen. Ze kunnen ook besluiten de klager te verwijzen naar de vertrouwenspersonen of de klachtencommissie. De vertrouwenspersonen bespreken met de klager de mogelijkheden van het indienen van een klacht bij de klachtencommissie en zorgen voor verdere begeleiding van de klager bij de vervolgprocedure. Ook kunnen de vertrouwenspersonen doorverwijzen naar andere gespecialiseerde instanties in opvang en nazorg. De vertrouwenspersonen zijn verplicht tot geheimhouding. Een klacht wordt schriftelijk en ondertekend ingediend. Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat uw klacht is en met welke medewerkers u er al over heeft gesproken. Stuur deze brief aan: Klachtencommissie Tyltylschool de Maasgouw, Postbus 4259, 6202 WC Maastricht. Binnen één week laat de klachtencommissie het bevoegd gezag en de directeur weten dat zij een klacht onderzoekt. Indien een klacht niet-ontvankelijk wordt verklaard, wordt dit eveneens kenbaar gemaakt. Binnen vier werken wordt de klager uitgenodigd om de klacht nader toe te lichten. Uiteraard wordt ook de aangeklaagde in de gelegenheid gesteld om zijn/haar mening kenbaar te maken. De klachtencommissie rapporteert haar bevindingen aan het bevoegd gezag en kan aanbevelingen doen over de door het bevoegd gezag te nemen maatregelen. De directeur ontvangt een afschrift van dit rapport. Het bevoegd gezag informeert vervolgens alle betrokkenen of het oordeel van de klachtencommissie wordt overgenomen en - indien dit het geval is - welke maatregelen worden genomen. Klager en aangeklaagde kunnen zich tijdens de gehele procedure door een ander laten bijstaan. De aangeklaagde wordt in de gelegenheid gesteld zich te verweren tegen de door het bevoegd gezag voorgenomen beslissing. Dit kan mondeling en/of schriftelijk. Ook kan een klacht gedurende het proces worden ingetrokken.
Als u ondanks alles niet tevreden bent en u vindt het antwoord van de school niet bevredigend, dan kunt u zich wenden tot de onderwijsinspectie. Het adres vindt u achter in deze gids. Uiteraard hopen wij en streven wij ernaar dat dit niet nodig is en dat wij uw klacht, samen met u kunnen oplossen