De Poort Montessori Basisschool

Kard van Rossumplein 99 6221 SZ Maastricht

  • U vindt ons in het wijkcombinatiegebouw La Bellettsa.
  • Schoolfoto van De Poort Montessori Basisschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het kader van de ontwikkeling van de zorg en het volgen van de ontwikkeling van leerlingen speelt het interne zorgteam een grote rol. Het interne zorgteam bestaat uit de directie en, de interne begeleider.

Tijdens de voortgang controle besprekingen (VCB) staan we met leerkrachten stil bij de ontwikkeling van hun leerlingen. Zorg binnen school is gericht op een optimale differentiatie binnen het basisaanbod. Via trendanalyses zoomen we in op ontwikkelingen op micro, macro en mesoniveau. De inzet van klassenbezoeken o.a. via VideoInteractieBegeleiding(VIB) maakt leerkrachten meer bewust van het eigen dagelijks handelen in de klas. Zorg is daarbij een belangrijk aspect.

Een belangrijk zorgaspect in onze school is het aantal leerlingen met (zware) dyslexie, dat in de toetsafnames van de groepen een sterke invloed heeft op de behaalde groepsresultaten. We zien progressie individueel bij deze leerlingen binnen hun behaalde niveaus.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het proces van advisering is een zeer zorgvuldig proces, dat door het zorgteam in samenspraak met de leerkracht van groep 7-8 wordt geformuleerd. Ouders worden op de hoogte gebracht van ons voorlopig advies, dat gebaseerd is op enerzijds de resultaten binnen het leerlingvolgsysteem en anderzijds op  een aantal persoonskenmerken en attitudes van kinderen. Er kan een discrepantie ontstaan met het uiteindelijk behaalde resultaat in de eindtoets en de daarbinnen aangegeven spanbreedte van types VO voor dat kind. In de stad Maastricht is op dit moment een proces gaande van verfijnen en expliciteren van de criteria voor de verschillende types VO-scholen. dat zal in de komende jaren een precieze advisering scherper maken. We zien onze leerlingen opstromen, op geadviseerd niveau blijven en afstromen. Daar spelen verschillende factoren een rol in. Een kinderleven is zoveel meer dan....
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Dat kinderen het naar hun zin hebben op school, willen we natuurlijk allemaal. In een veranderende maatschappij, hebben we als school veel te maken met invloeden van buiten, die een rol spelen in de sociale opbrengsten. We streven ernaar kinderen (ieder op het niveau dat hij/zij aankan en wat bij hem/haar past) een zo groot mogelijke zelfstandigheid aan te leren. Een zelfstandigheid, die het mogelijk maakt een onderzoekende houding te ontplooien, waarin het samen met elkaar resultaten behalen een belangrijk uitgangspunt is. Dat betekent, dat kinderen begrip leren hebben voor elkaars anderszijn. Respect voor je achtergrond, afkomst, levensbeschouwing, geloof en uiterlijk is een belangrijke rode draad. Het besef, dat we allemaal uniek zijn en er toe doen, moet ervoor zorgen, dat kinderen zichzelf competent ervaren in hun directe maatschappelijke omgeving. Dat vraagt een hele consequente benadering van leerkrachten. Het bewustzijn van ons team, dat we door consequent handelen invloed hebben op sfeer en klimaat, op gedrag en omgang met elkaar is erg groot. Natuurlijk is er altijd verbetering mogelijk. In ons kwaliteitsonderzoek geven leerlingen ons een mooie score en wijzen ze ons op verbeterpunten. Sociale opbrengsten zo hoog mogelijk behalen, vraagt een blijvende communicatieve interactie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Leer mij het zelf te doen
  • Omgaan met verschillen
  • Een veilige omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Positief oordeel van onderwijsinspectie

Minstens één keer in de vier jaar onderzoekt de Inspectie van het Onderwijs ieder schoolbestuur in Nederland. Ze onderzoekt of het bestuur voor onderwijs van voldoende kwaliteit zorgt en of het financieel in staat is om ook in de toekomst goed onderwijs te blijven bieden. In het voorjaar van 2019 heeft de inspectie een onderzoek uitgevoerd bij Stichting kom Leren. 

Resultaten

De inspectie concludeert dat de sturing op kwaliteit bij kom Leren (goed) op orde is en dat sprake is van deugdelijk financieel beheer. Ook stelt ze dat het bestuur en de scholen voortdurend bezig zijn met het borgen en verbeteren van die kwaliteit. De verantwoordelijkheid en inspraak is laag in de organisatie belegd. Medewerkers voelen zich gehoord en herkennen zich volledig in het nieuwe strategisch beleidsplan dat met elkaar is opgesteld. 

Reactie van het bestuur

Het oordeel van de inspectie is voor het College van Bestuur een bevestiging dat alle inspanningen van het bestuur, de directeuren en de medewerkers tot een goed resultaat hebben geleid. We hebben de afgelopen jaren met elkaar gewerkt aan onze kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het doet ons dan ook deugd dat de inspectie alle inspanningen op deze twee indicatoren beloont met de kwalificatie ‘goed’. We gaan nu beslist niet achteroverleunen. Integendeel zelfs! We blijven continu aandacht houden voor (de verbetering van) de kwaliteit van ons onderwijs.

Terug naar boven