Openbare Basisschool De Regenboog

Bergmansweg 100 6226 AR Maastricht

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Regenboog

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Afwezigheid vangen wij binnen onze stichting als volgt op:

1. inzet van vervangers via de vervangerspool.

2. inzet van ambulante tijd.

3. samenvoegen van groepen.

4. kinderen naar huis sturen. (Ouders worden hiervan vooraf op de hoogte gesteld.)

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het programma Speelplezier lopen de onderdelen in het programma in elkaar over. Uren per vakgebied zijn daardoor indicatief. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Naast de genoemde expertise in het schoolondersteuningsprofiel, vinden wij als school het erg fijn dat al deze verschillen en diversiteit terug te vinden zijn op OBS de Regenboog. Vanuit het gegeven dat kinderen uit verschillende wijken komen, zijn er ook veel andere nationaliteiten vertegenwoordigd. Naast de Nederlands nationaliteit bestaat onze populatie uit 19 verschillende nationaliteiten en wordt er door leerlingen en ouders 15 verschillende talen gesproken. In diverse gezinnen is het Nederlands thuis niet de voertaal. Dit maakt van OBS de Regenboog een echte stadsschool. Een redelijke afspiegeling van de bewoners van Maastricht-Oost. Er is volgens ons geen betere plek om met en van elkaar te leren en te leven dan op school. 


Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Speelplezier is een totaalmethodiek met spel als uitgangspunt en leidende activiteit.Enerzijds worden spelactiviteiten ingezet om nieuwe leerinhouden aan te bieden en anderzijds leren kinderen door te spelen onder leiding van een leerkracht die het spel volgt en verrijkt. De naam Speelplezier staat voor de overtuiging dat kinderen taal, sociale en cognitieve vaardigheden leren door samen met andere kinderen te manipuleren en te imiteren door verbeeldend te spelen en te construeren. Dit doen zij onder leiding van een meespelende, inspirerende, meerwetende, sensitieve, responsieve volwassenen. Spelen is de meest wezenlijke activiteit van jonge kinderen. Kinderen spelen vanuit een intrinsieke motivatie en hebben bij hun spel niet de intentie te leren, ze leren echter wel. Kinderen die spelen zijn ontspannen, nieuwsgierig, betrokken, geconcentreerd en inventief, ze voelen zich competent. Kinderen die spelen doen spontaan allerhande leerervaringen op. Spel kan ook bewust worden ingezet om kinderen leerervaringen op te laten doen.

Terug naar boven