Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In het programma Speelplezier lopen de onderdelen in het programma in elkaar over. Uren per vakgebied zijn daardoor indicatief.
Naast de genoemde expertise in het schoolondersteuningsprofiel, vinden wij als school het erg fijn dat al deze verschillen en diversiteit terug te vinden zijn op OBS de Regenboog. Vanuit het gegeven dat kinderen uit verschillende wijken komen, zijn er ook veel andere nationaliteiten vertegenwoordigd. Naast de Nederlands nationaliteit bestaat onze populatie uit 19 verschillende nationaliteiten en wordt er door leerlingen en ouders 15 verschillende talen gesproken. In diverse gezinnen is het Nederlands thuis niet de voertaal. Dit maakt van OBS de Regenboog een echte stadsschool. Een redelijke afspiegeling van de bewoners van Maastricht-Oost. Er is volgens ons geen betere plek om met en van elkaar te leren en te leven dan op school.
Speelplezier is een totaalmethodiek met spel als uitgangspunt en leidende activiteit.Enerzijds worden spelactiviteiten ingezet om nieuwe leerinhouden aan te bieden en anderzijds leren kinderen door te spelen onder leiding van een leerkracht die het spel volgt en verrijkt. De naam Speelplezier staat voor de overtuiging dat kinderen taal, sociale en cognitieve vaardigheden leren door samen met andere kinderen te manipuleren en te imiteren door verbeeldend te spelen en te construeren. Dit doen zij onder leiding van een meespelende, inspirerende, meerwetende, sensitieve, responsieve volwassenen. Spelen is de meest wezenlijke activiteit van jonge kinderen. Kinderen spelen vanuit een intrinsieke motivatie en hebben bij hun spel niet de intentie te leren, ze leren echter wel. Kinderen die spelen zijn ontspannen, nieuwsgierig, betrokken, geconcentreerd en inventief, ze voelen zich competent. Kinderen die spelen doen spontaan allerhande leerervaringen op. Spel kan ook bewust worden ingezet om kinderen leerervaringen op te laten doen.