Openbare Basisschool De Spiegel

Sorbonnelaan 190 6229 HD Maastricht

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Spiegel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Spiegel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de Eindtoets zijn de laatste jaren naar verwachting. De meeste leerlingen behalen een score die past bij hun eerdere resulaten in het CITO LOVS en andere meetgegevens die verzameld zijn. Het gemiddelde resultaat is al enkele jaren ongeveer gelijk en ligt boven de bovengrens zoals door de Onderwijsinspectie gehanteerd. 

Zie bijlage voor de scores van de afgelopen 2 schooljaren.



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken in de groepen met aanpakken. Dat betekent in de praktijk dat er lesgegeven wordt op drie niveaus. We gebruiken hierbij methodes voor de vakken spelling, taal, (begrijpend) lezen en rekenen. Deze methodes oefenen vaardigheden a.d.h.v. vastgestelde kerndoelen welke te vinden zijn op SLO (https://www.slo.nl/sectoren/po/kerndoelen/).

Dat zijn de leerlijnen die elke dag aan de orde komen tijdens de lessen. Vaardigheden die geoefend worden, worden één keer per 3 à 4 weken getoetst. N.a.v. de toets en het beeld van het kind  in de groep, kijkt een leerkracht welk kind op welk vakgebied welke aanpak nodig heeft. Leerlingen met zeer hoge resultaten en leerlingen met zwakkere resultaten. De leerling krijgt dan extra hulp.

Extra hulp kan in vele verschillende vormen plaats vinden: door de leerkracht , extra begeleiding door een leerling (tutorleren) , extra oefenstof (eventueel voor thuis) , verdieping/verbreding van de leerstof , verlengde instructie tijdens de les (nog eens herhalen, in andere woorden, met ander lesmateriaal). Zo streeft een leerkracht ernaar de leerlingen op koers te houden.


Aanpak 3: Verdiept / Score I / Ambitie: 30% van alle kinderen. 

Aanpak 2: Basis / Score II & III / Ambitie: 80%: van alle kinderen. Deze kinderen passen in het  basisaanbod van de groep.

Aanpak 1: Intensief / Score IV+V / Ambitie:  95-100% van het aantal kinderen halen 1F. 

V- :  Dit zijn kinderen met een afbuigende leerlijn.

Drie keer per jaar bespreekt de Interne Begeleider met de groepsleerkracht de resultaten en de voortgang van de leerlingen. Soms zijn de prestaties in de klas, de uitslagen van de toetsen of het gedrag van de leerling aanleiding om extra ondersteuning in te zetten. De leerkracht neemt hierin de lead en wordt ondersteund door de interne begeleider. We nemen het totaalbeeld mee van de leerling: de SEO ontwikkeling, , de executieve functies, werkhouding, gedrag, resultaten van de methode gebonden en de CITO toetsen.

We toetsen 2 keer per jaar met een onafhankelijke, niet-methodegebonden toets: de CITO toetsen genoemd. We nemen deze af in januari en juni: Spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen. De resultaten van deze toetsen (gescoord met I t/m V) worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde.

De inspectie van onderwijs hanteert een schoolweging, gebaseerd op criteria om de leerresultaten van scholen in het basisonderwijs te beoordelen. In het onderwijsresultatenmodel dat op 1 augustus 2020 is ingegaan, gebruikt de inspectie de gemiddelde schoolweging van 3 schooljaren als maat voor de leerlingenpopulatie.   De  schoolweging van de Spiegel is vastgesteld op 23,2. Hier zijn waarden aan gekoppeld: signaleringswaarden.  1F signaleringswaarde 85 %: dit is waar we ons op richten. Dat wil zeggen 85% van alle leerlingen halen de 1F doelen als ze van school afgaan. Dit komt overeen met eind groep E6. Alle scholen richten zich op 1F signaleringswaard 85%

69,5 % van onze leerlingen behalen in groep 8 een 1S/2F niveau. Dit komt overeen met E7/M8. Dit past goed binnen onze populatie. Onze ambitie is dat 80% van onze leerling populatie dit niveau haalt.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Spiegel heeft een open en laagdrempelige sfeer. De teamleden zijn voor alle kinderen en ouders makkelijk benaderbaar. We kennen elkaar goed, zowel de leerkrachten de kinderen, als kinderen onderling en ook teamleden en ouders. We stralen dit uit en organiseren activiteiten om dit te stimuleren. Ontmoeten is hierbij een belangrijke waarde.

De open en laagdrempelige sfeer zorgt voor optimaal pedagogisch klimaat. We hebben duidelijke afspraken over de omgang met elkaar en het gebruik van het gebouw, de ruimte en de materialen die voor iedereen gelden; kinderen en volwassenen. We gaan allemaal op dezelfde manier met deze afspraken om. Kinderen, teamleden en ouders voelen zich prettig en veilig op onze school. Het programma Positive Behaviour Support ondersteunt het pedagogisch klimaat en de sociale ontwikkeling van de kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Openheid
  • Ontmoeten
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

OBS De Spiegel is door de Onderwijsinspectie meest recent bezocht op 08-05-2017 voor een kwaliteitsonderzoek en op 01-04-2019 voor een verificatieonderzoek. Van het kwaliteitsonderzoek is het rapport van de Onderwijsinspectie toegevoegd aan deze pagina. Van het verificatieonderzoek is een eigen verslag toegevoegd èn de rapportage van de Onderwijsinspectie van het totale bestuursbezoek waarvan het verificatieonderzoek een onderdeel was

Terug naar boven